Hej! Hoppas ni har det bra i värmen
.
Själv håller jag mig inne och försöker montera en ny taklampa med en äldre stickkontakt. Jag har kopplat Nollan (blå till blå) och Ledaren (brun till brun). Så långt går allt bra....
Kontakten har däremot skyddsjord (Gul/grön), men inte lampan (och sockerbiten som kom med lampan har bara två ingångar).
Fråga: måste jag köpa ny kontakt eller kan jag ex använda isoleringstejp över skyddsjorden?
Stort tack!
.
Själv håller jag mig inne och försöker montera en ny taklampa med en äldre stickkontakt. Jag har kopplat Nollan (blå till blå) och Ledaren (brun till brun). Så långt går allt bra....
Kontakten har däremot skyddsjord (Gul/grön), men inte lampan (och sockerbiten som kom med lampan har bara två ingångar).
Fråga: måste jag köpa ny kontakt eller kan jag ex använda isoleringstejp över skyddsjorden?
Stort tack!
.
Istället för eltejp (som är ok) är det bättre att sätta dit tex en Wago 221-412, https://www.elbutik.se/product.html/wago-221-kopplingsklamma
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
råkade se bilden. Är armaturen dubbelisolerad ?S sophial skrev:Hej! Hoppas ni har det bra i värmen.
Stort tack!
.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden