Hej! Hoppas ni har det bra i värmen :).

Själv håller jag mig inne och försöker montera en ny taklampa med en äldre stickkontakt. Jag har kopplat Nollan (blå till blå) och Ledaren (brun till brun). Så långt går allt bra....

Kontakten har däremot skyddsjord (Gul/grön), men inte lampan (och sockerbiten som kom med lampan har bara två ingångar).

Fråga: måste jag köpa ny kontakt eller kan jag ex använda isoleringstejp över skyddsjorden?

Stort tack!
.

• Hand håller en taklampas elkabel med en blå och brun tråd ansluten till en sockerbit och en oansluten gul/grön skyddsjord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
#el
Demmpa Demmpa skrev:
Istället för eltejp (som är ok) är det bättre att sätta dit tex en Wago 221-412, [länk]
Ok, kollar om jag kan köpa en imorgon :). Tack!

Redigerat:
Skaffa en "sockerbit" med tre poler, skruva fast jordtråden i en polerna.
De övriga två ledarna kopplar du som på din bild.

• Gilla
sophial
  • Laddar…
E etompau skrev:
Skaffa en "sockerbit" med tre poler, skruva fast jordtråden i en polerna.
De övriga två ledarna kopplar du som på din bild.
Tack! Jag ser vad jag hittar på affären imorgon helt enkelt, nu har jag 2 lösningar (utöver silvertejp ;).

V
Med en ubåt har du tre lösningar.

S sophial skrev:
Hej! Hoppas ni har det bra i värmen :).

Själv håller jag mig inne och försöker montera en ny taklampa med en äldre stickkontakt. Jag har kopplat Nollan (blå till blå) och Ledaren (brun till brun). Så långt går allt bra....

Kontakten har däremot skyddsjord (Gul/grön), men inte lampan (och sockerbiten som kom med lampan har bara två ingångar).

Fråga: måste jag köpa ny kontakt eller kan jag ex använda isoleringstejp över skyddsjorden?

Stort tack!
.
råkade se bilden. Är armaturen dubbelisolerad ?

• Gilla
sophial
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
råkade se bilden. Är armaturen dubbelisolerad ?
Hm. Vet inte? Why?
Jag köpte en Wago och satte dit på skyddsjorden.

S sophial skrev:
Hm. Vet inte? Why?
Jag köpte en Wago och satte dit på skyddsjorden.
I så fall ska inte skyddsjorden kopplas in i armaturen , men är den isolerad med wago så är det bra. Jag ställde nämligen en liknande fråga i forumet för ett tag sedan och fick mkt hjälp

• Gilla
sophial
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
I så fall ska inte skyddsjorden kopplas in i armaturen , men är den isolerad med wago så är det bra. Jag ställde nämligen en liknande fråga i forumet för ett tag sedan och fick mkt hjälp
Ok, tack!

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.