1 574 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Skyddsjorda renoverat rum
Hej
Jag håller för fullt på att färdigställa ett kontor på vår övervåning. Eftersom jag kommer att koppla in en hel del datorer känner jag att det vore trevligt om jag samtidigt fick indraget skyddsjord till uttagen i rummet.
Idagsläget ser det ut så här:
Uttag och belysning är uppdelade på två faser.
Fas1: Belysning och ett vägguttag.
Fas2: Ett vägguttag
Fas1 delas med badrummet som ligger vägg i vägg. Här är jord framdraget till vägguttag, väggbrytare och lamputtag men inte inte inkopplat.
Fas2 delas med kök/tvättstuga på nedervågningen. Till detta uttag finns inte jord framdraget.
Min tanke är nu följande:
Uttag på fas 1 jordas med de framdragna ledningarna.
Uttaget på fas 2 jordas från det uttag på undervåningen som det får sin matning från.
Är det någon som ser några problem med detta? (Om det är något man lärt sig av att följa trådarna här så är det att problem uppkommer på de mest oväntade sätt. Därav min fråga.)
Jag håller för fullt på att färdigställa ett kontor på vår övervåning. Eftersom jag kommer att koppla in en hel del datorer känner jag att det vore trevligt om jag samtidigt fick indraget skyddsjord till uttagen i rummet.
Idagsläget ser det ut så här:
Uttag och belysning är uppdelade på två faser.
Fas1: Belysning och ett vägguttag.
Fas2: Ett vägguttag
Fas1 delas med badrummet som ligger vägg i vägg. Här är jord framdraget till vägguttag, väggbrytare och lamputtag men inte inte inkopplat.
Fas2 delas med kök/tvättstuga på nedervågningen. Till detta uttag finns inte jord framdraget.
Min tanke är nu följande:
Uttag på fas 1 jordas med de framdragna ledningarna.
Uttaget på fas 2 jordas från det uttag på undervåningen som det får sin matning från.
Är det någon som ser några problem med detta? (Om det är något man lärt sig av att följa trådarna här så är det att problem uppkommer på de mest oväntade sätt. Därav min fråga.)
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Låter bra om jag förstår beskrivningen rätt. men jag blir litye nyfiken på det du skriver om badrummet (Off Topic). Varför är den inte inkopplad där?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tycker också att det låter lite märkligt med vägguttag och lamputtag i badrum där jorden inte är ansluten? Eller missförstår vi beskrivningen?
Ofta så är det bara nån armatur i ett badrum som behöver jordas.
Ofta så är det bara nån armatur i ett badrum som behöver jordas.
ha ha löste det.
Tror han menade att det fanns jord dragit bakom uttaget och i takdosan, MEN den inte var inkopplad p.g.a resten av rummet inte är skyddsjordat...
Tror han menade att det fanns jord dragit bakom uttaget och i takdosan, MEN den inte var inkopplad p.g.a resten av rummet inte är skyddsjordat...
Yes, du löste detel_richard skrev:
Uttagen i badrummet är jordade och eftersom de sitter på samma fas som uttagen på kontorsväggen mot badrummet så är jord dragen även förbi dessa dosor men inte ansluten.
Klicka här för att svara