11 911 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Skydda trämöbel i badrum
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Vi har en liten toalett+dusch på nedervåningen på högst 2-3 kvm. Där inne sitter hela vattencentralen för huset. Dom som bodde där innan oss byggde in den under en trämöbel som är byggd runt vattenledningarna och sen bildar ett litet skåp och hyllor. Det har börjat gå röta i det träet nu och jag måste ersätta möbeln.
Min tanke var att ta mått på den och sedan bygga en i stort sett likadan själv, i trä, men ville i så fall ha lite koll på vilket trä man ska ha, hur det ska behandlas osv. Nuvarande möbel ser betsad och lackad ut, vi vill nog ha den i vitt dock.
Är det speciella färger, träslag, förbehandlingar jag måste tänka på. Den är ju mest utsatt mot golvet, så kan man klä in den i plast där för att förhindra direktkontakt med vatten? Eller har ni andra tankar/förslag?
Min tanke var att ta mått på den och sedan bygga en i stort sett likadan själv, i trä, men ville i så fall ha lite koll på vilket trä man ska ha, hur det ska behandlas osv. Nuvarande möbel ser betsad och lackad ut, vi vill nog ha den i vitt dock.
Är det speciella färger, träslag, förbehandlingar jag måste tänka på. Den är ju mest utsatt mot golvet, så kan man klä in den i plast där för att förhindra direktkontakt med vatten? Eller har ni andra tankar/förslag?
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ingen som gjort något liknande?
Jag skulle fundera på hur undvika att skadan upprepas ....om det fex går att såga bort nedre delen som är värst skadat och ställa den på snygga ben så det torkar lättare ifall det blir blött. Man kan anpassa benhöjden så att rör inte syns direkt. Kanske slipa lätt den gamla lacken och grunda/måla vitt med snickerifärg ?
gaia
gaia
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ja, men det skulle nog ändå kräva en ny möbel, den är rätt sliten överlag, inte bara på grund av rötan i träet. Men att ställa den på metallben á 5 cm i stället för att ha en undre kant är ju helt klart en idé, så undviker man ju direktkontakt med vattnet på golvet förstås. Tack för förslaget!
Vet du något om vad för sorts trä/behandling man bör ha på möbeln för att minimera riskerna i fortsättningen?
Vet du något om vad för sorts trä/behandling man bör ha på möbeln för att minimera riskerna i fortsättningen?
När jag tillverkat badrumsmöbler så har alla ingående delar målats eller lackerats före sammansättning. Alla utvändiga ytor 3 ggr. Extra lack eller färg på kanter. Även baksidor och sådant som inte syns har behandlats. Syftet är att bromsa vatteninträngning så långt det går. Givetvis så finns det gränser ändå. En komod i trä klarar sig inte hur länge som helst bredvid en dusch, eller stående i vatten.
Ben under är utmärkt. Ännu bättre om den går att vägghänga helt.
Det har varit svårt att få vattenbaserade färger att hålla. Utvecklingen pågår... så det är möjligt att moderna material är bättre än de som fanns när jag höll på med sådant. Jag förstår att en privatperson inte kan hålla på med syrahärdande färg/lack. Båtfärger borde fungera. Polyuretan t ex håller säkert.
VH/Findus
Ben under är utmärkt. Ännu bättre om den går att vägghänga helt.
Det har varit svårt att få vattenbaserade färger att hålla. Utvecklingen pågår... så det är möjligt att moderna material är bättre än de som fanns när jag höll på med sådant. Jag förstår att en privatperson inte kan hålla på med syrahärdande färg/lack. Båtfärger borde fungera. Polyuretan t ex håller säkert.
VH/Findus
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Tack findus och gaia! Ja, syrahärdad färg känns lite överkurs. Och ben beslutar vi helt enkelt oss för 
Klicka här för att svara