Hej.

Har läst genom några trådar angående detta men tycker inte att någon har fått något bra svar. Jag har läst på träguiden att det bästa skyddet på tryckt virke finns i ändträet och att man därför ska undvika att kapa virket så långt det är möjligt. Nu vi vi ju att i de allra flesta fall så måste man kapa. Nu har jag byggt en port med stående 45x45 och vill skydda ändträt. Jag har kapat i vinkel men jag vill ändå skydda ändträt. Problemet är att om jag oljar så kommer olja att krypa ned längst spjälorna och det kommer att se ut som att det alltid har regnat på den delen och det är ju inte snyggt.

Min fråga är nu om någon har något bra tips på antingen någon olja eller om det finns något vax som inte får den förfulande effekten på spjälorna? Kanske ett smart sätt att täcka över dessa trots konstiga och olika vinklar På varje spjäla?
Träport med stående plankor och diagonala stöd, del av staket, mot tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt stolphattar på dem?
Finns 48mm på Biltema tex.

Jag tror du överdriver saken en aning...........Det där kommer att stå där i en massa år oavsett vad du gör och allt trä kommer ju att påverkas av väder och vind. Dina stående stolpar kommer inte på nåt vis falla av först av allting bara för att du har ändträ uppåt. Det blir väl möjligen så att din grind klarar sig ett par år längre än det andra och då spelar det ju ingen roll iallafall. Det blir ungefär som att laga en väldigt rostig bil med rostfri plåt. Det du lagat håller länge men resten då..........

Bästa svaret

Ta loss grinden och vänd den upp- och ner. Sedan kan du dutta på olja med pensel, trasa, svamp eller låta grindspjälorna stå i ngn mm olja över natt. då får du inga rinningar längs spjälorna. Endast lite mörkare toppar, men det kommer att döljas av att allt virke kommer att blir grått och smutsigt efter några år.

• Älska
Nyfniken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.