Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är inte din huvudpoäng men jag ska trots detta vara lite vän av ordning och nyansera detta. Inte minst för att det är en i media och allmänna debatten så frekvent spridd felaktig uppgift, kanske av politiska/ideologiska skäl.

Det är i själva verket tillåtet för en markägare att hålla stängsel som hindrar allmänheten. En markägare behöver inte ha ett tillåtet syfte för att ordna med stängsel och hålla det. Det finns alltså inget förbud mot att ordna med stängsel i miljöbalken. Det är en myt som ofta sprids.

Det som finns är en möjlighet för tillsynsmyndigheten att besluta om stängselgenombrott eller avlägsnande av stängslet under vissa omständigheter. En omständighet som är ett krav för att myndighet ska få besluta om detta är att stängslet hindrar eller avhåller allmänheten så att den inte får tillgång till ett område av värde för friluftslivet.

Men notera, det finns ingen sanktion, inget straff, eller något sorts förprövningskrav för att en markägare ska få ordna med och hålla stängsel. Först när stängslet bedöms av myndighet avhålla var mans tillgång till område av betydelse för friluftslivet så får man besluta om stängselgenombrott eller stängslets avlägsnande.
Intressant.

Hur blir det för oss? Vi har en strandremsa, och även en sjösättningsplats. Vi låter folk sjösätta där, no problem, men de kör in bilarna på vår gräsmatta. Det är dels i vägen, tex kunde vi inte elda en gång för att de parkerat en bil 3 meter från vår hög med bränne medan de var ute och fiskade hela dagen, dels är den biten av gräsmattan ofta översvämmad, och kan därför vara väldigt mjuk, så det blir decimeterdjupa spår i den. Vi har också haft problem med att folk dumpat skräp på vår hög med bränne, allt från målat virke till bildäck.

Så, planen är att sätta upp ett staket, med en tillräckligt smal öppning för att man ska kunna gå genom den, men inte köra genom den.

Är det OK?

Kartbild (tyvärr är det mesta översvämmat på bilden, vattenlinjen går normalt utanför fyrtornet, den lilla grå cirkeln, tomtgränsen strax norr om bryggan): https://www.google.com/maps/place/F...try=ttu&g_ep=EgoyMDI1MTAwMS4wIKXMDSoASAFQAw==
 
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
Intressant.

Hur blir det för oss? Vi har en strandremsa, och även en sjösättningsplats. Vi låter folk sjösätta där, no problem, men de kör in bilarna på vår gräsmatta. Det är dels i vägen, tex kunde vi inte elda en gång för att de parkerat en bil 3 meter från vår hög med bränne medan de var ute och fiskade hela dagen, dels är den biten av gräsmattan ofta översvämmad, och kan därför vara väldigt mjuk, så det blir decimeterdjupa spår i den. Vi har också haft problem med att folk dumpat skräp på vår hög med bränne, allt från målat virke till bildäck.

Så, planen är att sätta upp ett staket, med en tillräckligt smal öppning för att man ska kunna gå genom den, men inte köra genom den.

Är det OK?

Kartbild (tyvärr är det mesta översvämmat på bilden, vattenlinjen går normalt utanför fyrtornet, den lilla grå cirkeln, tomtgränsen strax norr om bryggan): [länk]
Om marken är inom strandskydd har ni ju en annan reglering i miljöbalken där det faktiskt är förbjudet att sätta upp anläggningar och genomföra många åtgärder utan strandskyddsdispens. Det har alltså inte med allemansrätten att göra utan med den mer sentida uppfinningen strandskyddet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om marken är inom strandskydd har ni ju en annan reglering i miljöbalken där det faktiskt är förbjudet att sätta upp anläggningar och genomföra många åtgärder utan strandskyddsdispens. Det har alltså inte med allemansrätten att göra utan med den mer sentida uppfinningen strandskyddet.
I det här fallet kommer vi inte att hindra folk från att gå där, bara att köra bil. Är det ett problem?

Strandskyddsdispens har vi sedan tidigare.
 
T Troberg skrev:
I det här fallet kommer vi inte att hindra folk från att gå där, bara att köra bil. Är det ett problem?

Strandskyddsdispens har vi sedan tidigare.
Undersök om en vägbom längre upp är förenlig med strandskyddet och övriga omständigheter? Biltrafik omfattas inte av allemansrätten.
 
S Staffan-N skrev:
Undersök om en vägbom längre upp är förenlig med strandskyddet och övriga omständigheter? Biltrafik omfattas inte av allemansrätten.
Problemet är att vägen ner inte är vår.
 
T Troberg skrev:
Problemet är att vägen ner inte är vår.
Jag kollade upp fastihetgränserna och insåg detta :( Antar att de sneddar in på er mark den lilla förgreningen som leder till stranden
 
S Staffan-N skrev:
Jag kollade upp fastihetgränserna och insåg detta :( Antar att de sneddar in på er mark den lilla förgreningen som leder till stranden
Sjösättningsrampen är vår, men vi är OK med att de använder dem. Problemet är att istället för att parkera uppe vid vägen, ovanför huset, så parkerar de på vår gräsmatta. De kör också in med släp och dumpar skräp på vår brännehög.
 
Claes Sörmland
T Troberg skrev:
I det här fallet kommer vi inte att hindra folk från att gå där, bara att köra bil. Är det ett problem?

Strandskyddsdispens har vi sedan tidigare.

Ska du inte flytta din specifika fråga till en egen tråd?


Ni behöver en specifik dispens för just den åtgärd ni ska genomföra, så tidigare dispenser hjälper ofta inte. Det som ni troligen fastar på är det av mig markerade förbudet enligt 7 kap. 15 § miljöbalken:

Paragraf från miljöbalken som beskriver förbud i strandskyddsområden, med textstycke om allmänhetens tillträde markerat.

D v s det räcker med att ert staket kan förväntas avhålla allmänheten på det psykologiska planet för att det ska vara förbjudet att uppföra och alltså kräver strandskyddsdispens. Och praxis är stenhård här, nästan alla konstruktioner kan ju förväntas avhålla allmänheten från att beträda ett område.
 
Om man vill hindra biltrafik borde man kunna göra det på andra sätt än staket. Kan man inte trots strandskydd till exempel placera ut stockar och/eller stenblock på väl valda platser med ca 1,5 meters avstånd? Så länge man gör det på ett sätt som inte uppfattas som en gränsmarkering.
 
Jag håller med om att borde vara tillåtet att markera att biltrafik inte är välkommet på vissa platser, trots eventuellt strandskydd. Det borde ju till och med ligga i strandskyddets intresse att det är så. Att folk dumpar trädgårdsavfall är ju ett annat problem, men kanske det räcker med tydlig skyltning att det inte är tillåtet?
 
  • Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag håller med om att borde vara tillåtet att markera att biltrafik inte är välkommet på vissa platser, trots eventuellt strandskydd. Det borde ju till och med ligga i strandskyddets intresse att det är så. Att folk dumpar trädgårdsavfall är ju ett annat problem, men kanske det räcker med tydlig skyltning att det inte är tillåtet?
Skyltning räcker inte. Folk har försökt att lägga på medan vi eldat...
 
  • Arg
Gorbatjov
  • Laddar…
D
T Troberg skrev:
Intressant.

Hur blir det för oss? Vi har en strandremsa, och även en sjösättningsplats. Vi låter folk sjösätta där, no problem, men de kör in bilarna på vår gräsmatta. Det är dels i vägen, tex kunde vi inte elda en gång för att de parkerat en bil 3 meter från vår hög med bränne medan de var ute och fiskade hela dagen, dels är den biten av gräsmattan ofta översvämmad, och kan därför vara väldigt mjuk, så det blir decimeterdjupa spår i den. Vi har också haft problem med att folk dumpat skräp på vår hög med bränne, allt från målat virke till bildäck.

Så, planen är att sätta upp ett staket, med en tillräckligt smal öppning för att man ska kunna gå genom den, men inte köra genom den.

Är det OK?

Kartbild (tyvärr är det mesta översvämmat på bilden, vattenlinjen går normalt utanför fyrtornet, den lilla grå cirkeln, tomtgränsen strax norr om bryggan): [länk]
Är det Säter Fäggeby 1:16 som detta gäller?
 
D datja skrev:
Är det Säter Fäggeby 1:16 som detta gäller?
Japp.
 
Claes Sörmland
Plantera slån mellan gräsmatta och väg så parkerar snart ingen där längre. Bilister är mycket rädda för buskar.
 
  • Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plantera slån mellan gräsmatta och väg så parkerar snart ingen där längre. Bilister är mycket rädda för buskar.
Normalt sett en bra idé, men förra året var det 1-2 meter vatten där. Ytan blir översvämmad nästan varenda vår och höst. Det är också anledningen till att marken är så mjuk där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.