Hej,
Om man nu har infälld induktionshäll,så blir det ju en upphöjd "kant" mot bänkskivan.
Önskar tips o råd om hur man kan skydda från sprickor o annat, förutom att vara jätteförsiktig.

Miele skriver i sin manual "ingen fogtärningsmedel som silikon" men varför? Glas o sten kan väl inte skadas av ett lager silikon runtom ?

(förresten ligger det en skum-massa mellan bänkskivan o hällen, och därmed en extra 0.5 mm upphöjning. Om jag inte minns fel fanns det ingen tunn skumplastbit i paketet så jag antar att de har sprutat dit fogmassa av något slag. Man ska väl inge ha sånt?)
Tack på förhand!.

Ta gärna ett foto.
Man vill inte limma fast den med silikon då det blir svårt att lossa den sedan.

P
Min efarenhet är att manninte behöver vara jätte försiktig utan ganska hårdhänt för att skada den. Men jag kanske bara haft tur i alla år.

kodrod skrev:
Min efarenhet är att manninte behöver vara jätte försiktig utan ganska hårdhänt för att skada den. Men jag kanske bara haft tur i alla år.
Du har nog haft en jäkla tur, tycker min ser ut som kriget i kanten, framförallt den sidan som är utåt där man oftast befinner sig, längst in är ju svårare, det har även en tendens att samla sig smuts i kanten runt om som inte alltid är så smidigt att få rent.

Vet inte hur bra kanten det syns på just det fotot som jag tog. Den skickas eventuellt till elektriken (som monterat hällen) för klagomål om hällmonteringen får tummen ner på forumet här. ;)

• Defekt kant på en svart inbyggnadshäll monterad i ett mörkt bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
På vår häll har vi en metallist runt om.

M Marcussjogren skrev:
På vår häll har vi en metallist runt om.
Det var en sådan modell? ..eller lyckades du skaffa dig en metallist efteråt?

M
M miis skrev:
Det var en sådan modell? ..eller lyckades du skaffa dig en metallist efteråt?
Kan vara så - är en Bosch och var monterad när vi köpte. Kan hända att den är fastlimmad på hällen från fabrik.

Ska man eftermontera en list så bör man nog tänka rätt så man inte råkar klämma sönder hällen med listen istället.

• Närbild av en Bosch spishäll monterad på marmorarbetsyta utan synlig list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Marcussjogren skrev:
Kan vara så - är en Bosch och var monterad när vi köpte. Kan hända att den är fastlimmad på hällen från fabrik.

Ska man eftermontera en list så bör man nog tänka rätt så man inte råkar klämma sönder hällen med listen istället.
Vi hade i förra lägenheten en elektrolux som kom med ram, antar att din Bosch var en sådan modell med ram. Dumt att jag inte köpte en sån....

M
Hmm om man bara monterar en tunn list runt om som ligger kant i kant och är lika hög så blir det ju inte liks mycket våld mot hällens kant, kanske värt att fundera över? Men är väl rundade hörn så då blir det kanske svårt att få snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.