Hej,
Om man nu har infälld induktionshäll,så blir det ju en upphöjd "kant" mot bänkskivan.
Önskar tips o råd om hur man kan skydda från sprickor o annat, förutom att vara jätteförsiktig.
Miele skriver i sin manual "ingen fogtärningsmedel som silikon" men varför? Glas o sten kan väl inte skadas av ett lager silikon runtom ?
(förresten ligger det en skum-massa mellan bänkskivan o hällen, och därmed en extra 0.5 mm upphöjning. Om jag inte minns fel fanns det ingen tunn skumplastbit i paketet så jag antar att de har sprutat dit fogmassa av något slag. Man ska väl inge ha sånt?)
Tack på förhand!.
Om man nu har infälld induktionshäll,så blir det ju en upphöjd "kant" mot bänkskivan.
Önskar tips o råd om hur man kan skydda från sprickor o annat, förutom att vara jätteförsiktig.
Miele skriver i sin manual "ingen fogtärningsmedel som silikon" men varför? Glas o sten kan väl inte skadas av ett lager silikon runtom ?
(förresten ligger det en skum-massa mellan bänkskivan o hällen, och därmed en extra 0.5 mm upphöjning. Om jag inte minns fel fanns det ingen tunn skumplastbit i paketet så jag antar att de har sprutat dit fogmassa av något slag. Man ska väl inge ha sånt?)
Tack på förhand!.
Du har nog haft en jäkla tur, tycker min ser ut som kriget i kanten, framförallt den sidan som är utåt där man oftast befinner sig, längst in är ju svårare, det har även en tendens att samla sig smuts i kanten runt om som inte alltid är så smidigt att få rent.kodrod skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kan vara så - är en Bosch och var monterad när vi köpte. Kan hända att den är fastlimmad på hällen från fabrik.M miis skrev:
Ska man eftermontera en list så bör man nog tänka rätt så man inte råkar klämma sönder hällen med listen istället.
Vi hade i förra lägenheten en elektrolux som kom med ram, antar att din Bosch var en sådan modell med ram. Dumt att jag inte köpte en sån....M Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hmm om man bara monterar en tunn list runt om som ligger kant i kant och är lika hög så blir det ju inte liks mycket våld mot hällens kant, kanske värt att fundera över? Men är väl rundade hörn så då blir det kanske svårt att få snyggt.
hittade en gammal tråd... dendär "massan" som lyfter upp det hela 0.5 mm skall vara där: https://www.byggahus.se/forum/threads/gummilisten-under-induktionshaell.153449/
ja, nån form av ram eller fog runt vore fint så slipper jag oroa mig. Silikonet som man använder mot bakkant, som man pillar bort med rakblad skulle vara det enklaste - ingen som gjort så?
ja, nån form av ram eller fog runt vore fint så slipper jag oroa mig. Silikonet som man använder mot bakkant, som man pillar bort med rakblad skulle vara det enklaste - ingen som gjort så?
Klicka här för att svara