Byggahus.se

Skurgolv i hallen?

1. dengroth
    Medlem · Stockholm · 641 inlägg

dengroth

Medlem
    Hej!

Har ett hus från början av 1900-talet och står i begrepp att lägga nytt golv i hallen (det gamla är delvis uppbrutet och ersatt med spån och plastmatta...). Vill helst ha ett linoljesåpat skurgolv och hade det varit ett sovrum hade jag inte tvekat men nu rör det sig om hallen. I en tråd här på forumet avråder man från detta då vatten och skurgolv inte går ihop. I kombination med det större slitaget i en hall kanske det inte är så lyckat?

Vad tror ni, kan det funka ändå? Tips?

PS. Vi tänkte lägga grangolv.

Redigerat 17 mar 2010 12:55
  2. Per_N
    Medlem · Stockholm · 137 inlägg

Per_N

Medlem
    Jag lutar också åt att lägga skurgolv i hallen. Gick det förr så borde det väl gå nu, tänker jag. Om inte annat kan du kanske skaffa en rejäl dörrmatta.

3. Q
    Medlem · Östergötland · 92 inlägg

qvirre

Medlem
    Vi har det i både hall och kök. Var beredd på att såpa det med fet golvsåpa 1 gång i veckan för att hålla det fräscht. Inga problem tycker jag men man måste tycka om att skura golv :)

4. dengroth

dengroth

Medlem
    Jo, hallen är inte speciellt stor, så till en början är det nog inga problem att skura en gång i veckan. Men tanken med skurgolv är väl att det lugnar sig med tiden? Minskar inte skurbehovet allt eftersom tiden går och golvet hårdnar? Eller är det just i hallen du menar?

5. Q
    Medlem · Östergötland · 92 inlägg

qvirre

Medlem
    Jo skurbehovet för att golvet ska bli smutsavvisande minskar rätt fort, dvs det går att få bort fläckarna utan att de tränger in djupt i trät.

Men eftersom slitaget är rätt stort i hall/kök så bildas det ganska snabbt "gångar" på golvet som syns tydligt var man använder det mest. Om man vill hålla det i schack så tycker jag det behövs skuras en gång i veckan. Bryr man sig inte om det så går det säkert bra med varannan till var tredje vecka för att fortsätta hålla golvet i bra skick rent tekniskt (att fläckar inte går in i själva trät utan går att få bort när man städar).

Vårt golv håller sig bra mot vatten/vätska, kommet det vatten på golvet så lägger det sig ovanpå såpan och går enkelt att torka upp. Även tomatsås o dyl går enkelt att torka bort med en fuktig trasa utan att det tränger in.

6. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem
    gammal tips - trasmattor där det är storst slitage :)

7. G
    Medlem · 321 inlägg

gogu

Medlem
    Jag gillar att skura golv men inte så mycket att jag skulle kunna tänka mig att göra det så ofta.
    Jag har skurgolv(nylagt) på min kallveranda som också är entre till huset. Den skurar jag 1ggn per år när det blivit tillräckligt varmt för att vara barfota. (En kall pilsner, hinkar, såpa å borste, längtar redan :) )
    Iaf så tycker jag det funkar kanon. Visst är golvet ganska mörkt nu där man går över för att komma in i huset men det kan jag leva med. Det brukar bli riktigt fint efter den vårliga såpningen.
    Gör det så fasligt mycket att det syns var man går mest?
    För att varna andra kan jag dock berätta att det tråkigaste som hänt mig var att jag hade mattor på ett ställe där jag ställde skor. Det höll kvar fukten från skorna och gjorde att golvet fick svarta fula märken som aldrig kommer att gå bort.

8. dengroth

dengroth

Medlem
    Tar till mig tipset om trasmattor (fast inte blöta då!). Det är nog ingen dum idé efter ett tag när golvet uppnått viss mognad. Kommer säkert att passa bra med en matta i "huvudpassagen".

Frågan är vad som krävs initialt för att få golvet att bli användbart efter läggningen. Någon rekommenderade minst 20 skurningar innan det får beträdas. Kan det verkligen stämma? Det blir ju nästan ogörligt. Visst är vi beredda att lägga ner en del jobb i början (nyfiken!) men någon måtta får det väl vara. Hur lång tid måste det gå innan man skura igen?

9. dengroth

dengroth

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.