Jag vet att det är simpelt och jag hittar ingen felkoppling. Jag har även pratat med en kompis som jobbat som elektriker längre än jag och han kan inte heller förstå felet. Jag vände mig inte hit för att få verättat för mig att det är ett lätt och uppenbart fel att hitta, jag vände mig hit för att jag gjort allt jag kan komma på och äbdå inte lyckats.
Att sen några internetsmartskallar tycker det är kul att jag inte hittar det uppenbara felet och ifrågasätter min kompetens hjälper mig inte direkt.
Att sen några internetsmartskallar tycker det är kul att jag inte hittar det uppenbara felet och ifrågasätter min kompetens hjälper mig inte direkt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om metodiskt kontinuitetsmäter (med strömmen avslagen) från centralen och utåt så bör du hitta var felet ligger.
Felsökningen är ju ganska enkel, börja att mäta spänningen i centralen och gå utåt, då borde du kunna hitta avbrottet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Låter som att nollan är oansluten eller har ett avbrott.
Fas - nolla = 90V
Nolla - jord = 60V
Fas - jord = 230V.
Som tidigare påpekat så kanske nollan har letat sig in på en X-plint på uttaget, men nog ganska osannolikt. Däremot om det var helt dött i uttaget, d.v.s både fas och nolla lagda på fel sida av uttaget (om vi snackar ELJO).
Angående lösningen med "faserna", så har jag gjort en likadan lösning hos en kund som jag fixade klart idag.
Kompletterade med en till fasfärg "bakvägen" till centralen när jag fixade köket. Drog till första dosan och kopplade ihop två fasfärger till fasen från centralen. Idag när jag gjorde centralbyte så bytte jag trådarna från centralen till första dosan och kopplade om till två separata faser. Så jag förstod vad TS menade, men inte helt självklart.
TS, om du är elektriker så kan du besöka elforumet fluxio.se om du har lust.
//Patrik
Fas - nolla = 90V
Nolla - jord = 60V
Fas - jord = 230V.
Som tidigare påpekat så kanske nollan har letat sig in på en X-plint på uttaget, men nog ganska osannolikt. Däremot om det var helt dött i uttaget, d.v.s både fas och nolla lagda på fel sida av uttaget (om vi snackar ELJO).
Angående lösningen med "faserna", så har jag gjort en likadan lösning hos en kund som jag fixade klart idag.
Kompletterade med en till fasfärg "bakvägen" till centralen när jag fixade köket. Drog till första dosan och kopplade ihop två fasfärger till fasen från centralen. Idag när jag gjorde centralbyte så bytte jag trådarna från centralen till första dosan och kopplade om till två separata faser. Så jag förstod vad TS menade, men inte helt självklart.
TS, om du är elektriker så kan du besöka elforumet fluxio.se om du har lust.
//Patrik
Redigerat:
Fenomenet försvann när jag bytt matningen till en fyrledare och bytt ut kabeln mellan två uttag. Var felet låg vet jag inte, om jag skulle på en gissning så skulle jag satsa på nollskruven i dosan mellan gammal och nu matning. Fast att den var kollad flera gånger, men det verkar ju iaf teoretiskt vara den mest sannolika förklaringen.
Tja, jag skrev ju lite halvklantigt där, när jag skrev "två faser" menade jag egentligen "två enfasgrupper".
Vilket jag förtydligade med min fråga sen.
Men du anser att det får samsas två enfasgrupper i samma dosa - i en bostadsinstallation?
Vilket jag förtydligade med min fråga sen.
Men du anser att det får samsas två enfasgrupper i samma dosa - i en bostadsinstallation?
Ja de får de om de antingen går på en 2 fas-säkring eller om du på en tex Hager central bryggar ihop brytaren på säkringen. Men ska du använda samma nolla, 1,5 mm2, så måste de vara mellan L1 och L2 eller L3. Eftersom du har fasförskjutningen mellan faserna så går de inte mer effekt än vad en 1,5 mm2 ledare klarar.
Det har vi gjort i massor av lägenheter på den förra elfirman jag jobbade på. När 10A inte räcker men kunden inte vill riva alla väggar o dra nya rör.
Det har vi gjort i massor av lägenheter på den förra elfirman jag jobbade på. När 10A inte räcker men kunden inte vill riva alla väggar o dra nya rör.
Iom att du skriver "Men ska du använda..." så undrar jag fortfarande om du anser att två enfasgrupper är tillåtna.Ramnemark skrev:
En tvåfasgrupp får, och ska, givetvis samsas i samma dosa och rör.
Men om två enfasgrupper får det så är jag själv fel ute, och jag frågar för att få lära om mig, lära mig rätt, om jag har fel.
Jag vet inte om jag missförstod va du menar. Men eftersom han skrev att han drog in en fas till så menar jag att du kan ta 2st 10A säkringar på samma nolla och jord. Dvs du kan få ut 20A på 4 ledare som är 1,5mm2. Men kravet är att båda skall brytas samtidigt om de tex. blir kortslutning på ena fasen. Men du får inte ha 2 helt olika 1-fas säkringar, tex. om du har porslinssäkringar.
Det är en lösning som man kan köra när man har aut. säkringar.
Det är en lösning som man kan köra när man har aut. säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Flera grupper/kretsar får samsas i samma dosa om man håller isär dem på ett lämpligt sätt, t.ex med en skiljevägg. Normalt undviker man dock detta fall utan låter en dosa höra till en grupp.
Det finns heller inga krav att flerfasgrupper måste ha flerpoliga överströmsskydd. Det är något man får bedöma utifrån vad som blir berörbart när en lekman t.ex ska byta ett uttag på gruppen. Flerpoliga överströmsskydd rekommenderas också starkt om man blandar enfasiga och flerfasiga förbrukare på gruppen. Det kanske t.o.m blir ett krav med tiden.
Det finns heller inga krav att flerfasgrupper måste ha flerpoliga överströmsskydd. Det är något man får bedöma utifrån vad som blir berörbart när en lekman t.ex ska byta ett uttag på gruppen. Flerpoliga överströmsskydd rekommenderas också starkt om man blandar enfasiga och flerfasiga förbrukare på gruppen. Det kanske t.o.m blir ett krav med tiden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det Mikael menade var att det ej är tillåtet med två stycken enfasgrupper i samma rör. Åtminstone mycket olämpligt. En tvåfasgrupp är däremot okej och det är detta du menar.Ramnemark skrev:Jag vet inte om jag missförstod va du menar. Men eftersom han skrev att han drog in en fas till så menar jag att du kan ta 2st 10A säkringar på samma nolla och jord. Dvs du kan få ut 20A på 4 ledare som är 1,5mm2. Men kravet är att båda skall brytas samtidigt om de tex. blir kortslutning på ena fasen. Men du får inte ha 2 helt olika 1-fas säkringar, tex. om du har porslinssäkringar.
Det är en lösning som man kan köra när man har aut. säkringar.
Två stycken enfasgrupper = två faser, två nollor, två skyddsjordar.
En tvåfasgrupp = två faser, en nolla, en skyddsjord.
//Patrik
