Hallå alla elektriker! Jag drar om elen till mitt nya kök. Jag har en matning till en kopplingsdosa meden treledare till. I denna dosan har jag dragit en fyrledare så jag får två faser istället, jag kommer byta rreledaren till en fyrledare senare.
Jag hade satt i säkringen till den ena fasen och mätte några uttag. I ett av uttagen hade jag bara 60v. Märkligt tänkte jag , sen märkte jag att det uttaget var kopplat till fasen som inte har någon matning ännu. Drog slutsatsen att jag har ström i nollan. Jag mätte i ett uttag som var kopplat till faaen med ström. Där hade jag 90v mellan fas och nolla 60 v mellan jord o nolla 230 mellan fas å jord.
Enda belastningen jag hade var en glödlampa.
jag börja klippa faserna i kopplingsdosan och efter en fas var klippt så försvann 60v i uttaget. Kanon tyckte jag, då vet jag var felet är. Nu var det så att fasen jag klippte gick till några dosor som ej var inkopplade de var bara skarvade vidare till nästa dosa och där var alla ledare isolerade med ubåtar. Någon som har en aning om vad som är fel?
Jag hade satt i säkringen till den ena fasen och mätte några uttag. I ett av uttagen hade jag bara 60v. Märkligt tänkte jag , sen märkte jag att det uttaget var kopplat till fasen som inte har någon matning ännu. Drog slutsatsen att jag har ström i nollan. Jag mätte i ett uttag som var kopplat till faaen med ström. Där hade jag 90v mellan fas och nolla 60 v mellan jord o nolla 230 mellan fas å jord.
Enda belastningen jag hade var en glödlampa.
jag börja klippa faserna i kopplingsdosan och efter en fas var klippt så försvann 60v i uttaget. Kanon tyckte jag, då vet jag var felet är. Nu var det så att fasen jag klippte gick till några dosor som ej var inkopplade de var bara skarvade vidare till nästa dosa och där var alla ledare isolerade med ubåtar. Någon som har en aning om vad som är fel?
Det verkar som om nollan inte är ansluten och därför ligger och flyter mellan olika faser, alternativt är det två belastningar i serie.
Man blir lite orolig när man läser ditt inlägg, det låter som om du hackar i en installation som du inte har full koll på. Vet du exakt hur den gamla installationen ser ut?
Man blir lite orolig när man läser ditt inlägg, det låter som om du hackar i en installation som du inte har full koll på. Vet du exakt hur den gamla installationen ser ut?
Redigerat:
Om du mäter spänningen med en multimeter så är den så pass högohmig att den även mäter induktivt eller kapacitivt kopplade spänningar.
Men det kräver samtidigt att någon av ledarna man mäter på inte är ordentligt kopplade till en tydlig potential (nolla, jord eller fas).
Det är inte lätt att förstå vad som är fel utan att få betydligt mer info. Men om det inte är 230V i uttaget så är ju något helt klart felkopplat.
Fas eller nolla oansluten, jord oansluten och nolla/jord förväxlad. Tändtråd har misstagits för fas eller nolla är några olika möjliga scenarion.
Jag brukar aldrig skriva såhär (bara så du vet) men ärligt talat verkar du inte ha tillräckligt bra koll för att fixa detta själv. Reklamera installationen helt enkelt till elfirman, så får dom göra om.
Har du gjort det själv så bör du kanske ta dit någon som kan detta.
Är det en elfirma som gjort det anmäl dom till elsäkerhetsverket, är det du själv så ta bort det omedelbart.
Men det kräver samtidigt att någon av ledarna man mäter på inte är ordentligt kopplade till en tydlig potential (nolla, jord eller fas).
Det är inte lätt att förstå vad som är fel utan att få betydligt mer info. Men om det inte är 230V i uttaget så är ju något helt klart felkopplat.
Fas eller nolla oansluten, jord oansluten och nolla/jord förväxlad. Tändtråd har misstagits för fas eller nolla är några olika möjliga scenarion.
Jag brukar aldrig skriva såhär (bara så du vet) men ärligt talat verkar du inte ha tillräckligt bra koll för att fixa detta själv. Reklamera installationen helt enkelt till elfirman, så får dom göra om.
Har du gjort det själv så bör du kanske ta dit någon som kan detta.
Detta är ett helt fel utförande, aja baja.stake skrev:
Är det en elfirma som gjort det anmäl dom till elsäkerhetsverket, är det du själv så ta bort det omedelbart.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Har du en treledare som matning så kan du inte få ut två faser...om det inte är så att du tagit bort nollan....stake skrev:
Jag har mätt med en fluke spänningsprovare och den indikerade farlig spänning därför hämta jag min fluke multimeter. Jag har gått över nollskruvarna i centralen. Jag funderar om det kan vara glapp i wagon men det låter långsökt.
Treledaren ska bytas till en fyrledare så fort jag hinner. Jag är elektriker så viss kunskap har jag.
Treledaren ska bytas till en fyrledare så fort jag hinner. Jag är elektriker så viss kunskap har jag.
Det blir en tvåfasgrupp när jag bytt treledaren mot en fyrledare. alneldningen till att jag nämnde den ännu icke inkopplade fasen var för att det var där jag upptäckte felet. Den kommer snart vara utbytt.
Den delen jag bytt till 4 fk var lätt men 3ledaren är en klamrad kabel så den har jag inte hunnit med.
Den delen jag bytt till 4 fk var lätt men 3ledaren är en klamrad kabel så den har jag inte hunnit med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det kan omöjligt vara ett problem att hitta kopplingsfelet i sig här, om du förstår vinken
.
"Jag har en matning till en kopplingsdosa meden treledare till. I denna dosan har jag dragit en fyrledare så jag får två faser istället, jag kommer byta rreledaren till en fyrledare senare."
Jag har lite svårt att hänga med, är det tre eller fyra ledare?
Rita upp ett ordentligt kopplingsschema är inte fel. Markerar man där spänningarna så ser man lite bättre istället för att försöka ha allt uppmålat i skallen.
En behörig elektriker hade nog inte varit en helt dum idé heller låter det som.
Jag har lite svårt att hänga med, är det tre eller fyra ledare?
Rita upp ett ordentligt kopplingsschema är inte fel. Markerar man där spänningarna så ser man lite bättre istället för att försöka ha allt uppmålat i skallen.
En behörig elektriker hade nog inte varit en helt dum idé heller låter det som.
Kan du inte få den anläggningen att fungera kan du knappast vara elektriker som du tidigare hävdat. Det är en mycket enkel anläggning. Koppla fel är väl nästan uteslutet men kolla så att alla trådar verkligen är anslutna och inte ligger "på sidan om".

