Nu skrev vi inget som samma rör. Men jag förstår vad han menar. Som Bo skrev så får man lov till de men de är inte lämpligt. Det jag kommenterade var på att man inte får ha 2 olika faser i en dosa, vilket man får :). Men de är ju bara i de fallen där du inte kan öppna väggen och dra i ett nytt rör med en ny grupp.

Kom ut med detta lite mystiska problem jag med idag.

Helt ny installation.
JFB och separerade Skenor i centralen för Jord och nolla.
Alla Vu finns det 230V i. Även i lamputtagen finns det 230V.
Det går att tända takuttaget på flera ställen.

Satte spänningsprovaren i alla uttag och stickosett. Även Kontinutetsmätt allting före drift.

2 rum. Ett där allting är som det ska. även i takuttaget. Dock i det andra rummet där man kan tända från olika platser så finns det "60V" med strömbrytaren av. Jag misstänker helt enkelt att detta bara är inducerad spänning (dvs noll med last) och att mellantrådar och tändtrådar plockar upp ett par volt på vägen då de ligger i samma rör som fasen.

Dock är jag lite skeptisk mot att man har hela "60 Volt" med strömbrytaren av. Ett par volt vet man ju att brytaren "släpper igenom".

Spänningen kan vara betydligt högre så oroa dig inte. Strömmen är/blir dock helt försumbar.
Dock är det inte brytaren som släpper igenom ström/spänning utan det är bara trådarnas närhet till "riktig" spänning som är orsaken.

elmont skrev:
Spänningen kan vara betydligt högre så oroa dig inte. Strömmen är/blir dock helt försumbar.
Dock är det inte brytaren som släpper igenom ström/spänning utan det är bara trådarnas närhet till "riktig" spänning som är orsaken.
Är jag helt ute och snurrar när jag säger att man minimerar sådana fel genom att köra med tvinnade trådar i rören? Det är så jag lärt mig en gång i tiden, att det ska ta jämna ut fälten på något vis (ursäkta min avsaknad av begrepp, det var länge sen jag höll på med sånt här i praktiken).

Ja, då snurrar du. Det du menar minskar magnetfältet orsakat av strömmen i belastade ledningar, men det problemet är oftast marginellt i bostäder.

Det som orsakar de "spökspänningar" som nämns här beror i huvudsak på kapacitansen mellan trådarna. Och den effekten skulle snarare kunna öka lite med tvinningen med ledarna närmre varandra.

oavsett hur man vänder det så ligger det nog inte en enda spikrak fk i rör/slang. någonstans så korsar de varandra ändå. Dock så är ju tvinning en lösning på att magnetfälten ska ta ut varandra. Men felet borde ha uppstått även i den andra takdosan. Det läskiga är dock att vissa led kan glöda med strömbrytaren avslagen.

GK100 - Så var det ja. Ursäkta mitt OT-inlägg!

Enklaste sättet att undvika bekymmer är att mäta med en spänningsprovare med tillräckligt låg impedans.
Klarar den av att lösa ut jordfelsbrytare vid mätning fas-jord så har den tillräckligt låg impedans :)

Samt använda LED-lampor av någorlunda kvalitét så slipper man glödande på grund av kapacitiv/induktiv spänning.

-=fullmoon=- skrev:
Dock är jag lite skeptisk mot att man har hela "60 Volt" med strömbrytaren av. Ett par volt vet man ju att brytaren "släpper igenom".
Det är inte i närheten av mitt "rekord". Jag har sett en bit över 200V kapacitiv koppling på en kabel som var klippt i båda ändar. Nu låg den iofs en 100m eller så på en kabelstege precis brevid 5kV-matningen till fabriken, men ändå. ;)

Nej, allvarlig, 60V är ingen omöjlig siffra. (Fast jag orkar inte räkna på det...)

Det bästa är att mäta med en glödlampa (som dom gjorde hos en tvättmaskinstillverkare där jag sommarjobbade).

Lampan lös inte: 0 Volt
Lampan lös: 220 Volt
Lampan lös jättestarkt: 380 Volt

(Det här var på den gamla goda tiden när det var 220/380V i tamparna.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.