2 198 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skum trappkoppling?
Bytar 2 trappkopplade strömställare i garaget och märkte något underligt när jag mätte i kretsen. Mellan vardera mellantåd och nollan ligger en spänning på ca 47 V även med bortkopplade strömställare, alltså mätt på lösa trådar. Med inkopplade strömställare fungerar trappkopplingen som den ska förutom att jag kan mäta upp en viss spänning på tändtråden hela tiden. Har mätt upp kablarna med ohmmeter men någon kortslutning kan jag inte hitta. Är det mig, multimetern eller installationen det är fel på?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Dom ligger i samma rör som fasen, men spänningen uppmättes utan att jag hade någon förbrukare inkopplad, och nej, det är ingen sthlmskoppling utan 2st mellantrådar. Har läst någonstans i forumet att enkla multimetrar reagerar lite konstigt ibland?
Ja, digitalmultimetrar har oftast väldigt hög ingångsimpedans och den kapacitivia koppling som finns mellan trådarna i röret räcker för att de skall reagera.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Det är inte de enkla utan de bra och högohmiga som mäter den spännings som kapacitivt kopplas från en närliggande tråd. Det är så alla radio och TV (och allt annat med radiovågor) antenner fungerar.Rogge69 skrev:
Protte
Provade att koppla in en 15W glödlampa mellan en av mellantrådarna och nollan, tänkte att den skulle glöda lite om en "riktig" spänning på 47V verkligen fanns där, men det gör den inte. Ohmmetern visar ju inte heller att någon kortslutning mellan några av kablarna skulle föreligga. Till saken hör att jag gipsat om både tak och väggar och var rädd för att jag dragit någon skruv i ett vp-rör. Dokumenterade dock elinstallationen noga innan jag satte upp dom nya gipsskivorna, så jag är rätt säker på att jag inte dragit någon skruv fel.
Säkraste sättet (och det ska egentligen göras om man går efter stora regelboken) är att megga (isolationsprova) ledningarna före drifttagning. Eller mäta varje tråd mot skruvskallar som ligger nära röret. För om du drar i en skruv i ett rör måste den ju tränga in i två trådar för att du ska kunna mäta kortslutning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Stockholmarna har så höga boendekostnader så det gäller att spar-koppla.
Prutte
Prutte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden