4 469 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Skulle ni våga köra 175W i en 150W armatur?
Ok, Jag anser att du generaliserar en hel del nu och jag tvivlar ärligt talat på att du ser skillnad mellan en bra LED-lampa med RA på runt 90 och en halogenlampa.AndersMalmgren skrev:
Men jag ska inte försöka övertyga dig, jag anar att det kan vara svårt
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jag köpte RA90 till sovrummet för jag tröttnade på att armaturen åt halogenlampor (dåligt ventilerad). Urk och bläh säger jag. Dock tycker jag våra hide a light spotter I badrummet funkar.R RoAd skrev:
Edit: sedan envisas alla LED med 2700k,der är för varmt för normalbelysning. Det kan funka för mysbelysning möjligen
Den här är bra men är på pappret inte i hamn enligt din spec vad gäller Ra (>=80).AndersMalmgren skrev:
https://www.osram.se/ecat/PARATHOM ...ital Systems/se/sv/GPS01_3081947/ZMP_3192139/
Upplever att den ger trevligt ljus i en Louis Poulsen PH5 vi har över matbordet.
Den armaturen skulle jag gärna se att några tjuvar tog med sig om vi åker på inbrott. Den formligen äter ljus, finns en tråd här med "Var det PH som uppfann mörkret?". https://www.byggahus.se/forum/threads/var-det-ph-som-uppfann-moerkret.250639/ Jag har enorma problem med att man kör på med 150, 200 och tom som svågern toknöjd över att ha bunkrat 300W glödlampor till den lampan. Vi ska ju tillsammans *spara* el och inte blåsa iväg bara för att man kan och har råd att slösa på energi. (Har läst 80p Energiteknik i ett tidigare liv innan Maskinteknik och sedan IT-banan så att spara energi ligger mig rätt varmt om hjärtat).
Då får du väl nöja dig med den härAndersMalmgren skrev:
https://www.lamportillallt.se/energ...XIKBBa04XJfg6lONTlwJ2P7f7zrZAcVcaAoisEALw_wcB
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Denna lampan har inte det problemet, den är i princip en trevlig diffuser som sprider ljuset behagligtnikasp skrev:
Den här är bra men är på pappret inte i hamn enligt din spec vad gäller Ra (>=80).
[länk] CLASSIC A DIM-Professionella LED-lampor med klassisk glödlampsform-LED-lampor-Ljuskällor-Digital Systems/se/sv/GPS01_3081947/ZMP_3192139/
Upplever att den ger trevligt ljus i en Louis Poulsen PH5 vi har över matbordet.
Den armaturen skulle jag gärna se att några tjuvar tog med sig om vi åker på inbrott. Den formligen äter ljus, finns en tråd här med "Var det PH som uppfann mörkret?". [länk] Jag har enorma problem med att man kör på med 150, 200 och tom som svågern toknöjd över att ha bunkrat 300W glödlampor till den lampan. Vi ska ju tillsammans *spara* el och inte blåsa iväg bara för att man kan och har råd att slösa på energi. (Har läst 80p Energiteknik i ett tidigare liv innan Maskinteknik och sedan IT-banan så att spara energi ligger mig rätt varmt om hjärtat).
Redigerat:
Om inte specen ser kass ut så testa Parathom, jag tycker att jag är rätt petig själv. 21W är ju väldigt mycket snällare mot jordklotet än 175W och risken att lampskärmen fattar eld blir lika med noll. Jag skulle oroa mig för det eller att den dyra lampan missfärgas och blir gul. Been there med en stor tygplafond som missfärgades efter max två år.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Problemet är inte halogen utan att man stänger ner reaktorer så att vi måste starta upp oljekraftverk istället.nikasp skrev:
Om inte specen ser kass ut så testa Parathom, jag tycker att jag är rätt petig själv. 21W är ju väldigt mycket snällare mot jordklotet än 175W och risken att lampskärmen fattar eld blir lika med noll. Jag skulle oroa mig för det eller att den dyra lampan missfärgas och blir gul. Been there med en stor tygplafond som missfärgades efter max två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drygt 800 kwh sedan 2017
Jag är ju för kärnkraft men har aldrig varit för att slösa med el. Det är åt skogen att vi har byggt ut de flesta älvarna i norr och nu börjar strössla med vindkraftsparker i fjällen i norr. Är norrbottning i exil sedan 1998 och är lite bitter över det. Men snart får vi nog 200-250 meter höga snurror här i Stockholms skärgård också, bara en tidsfråga. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_SverigeAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Jag är inte teknikrädd men LED är inte lika bra som halogen än. Så då får det bli halogen. Svårt tänka mig det ska bmo problem med bara 18 procent över spec. Men visst risken finnsnikasp skrev:
Jag är ju för kärnkraft men har aldrig varit för att slösa med el. Det är åt skogen att vi har byggt ut de flesta älvarna i norr och nu börjar strössla med vindkraftsparker i fjällen i norr. Är norrbottning i exil sedan 1998 och är lite bitter över det. Men snart får vi nog 200-250 meter höga snurror här i Stockholms skärgård också, bara en tidsfråga. [länk]
jäkla snygg elradiator du har skaffat! 
För att gå OT. Enligt produktfakta så rekommenderar de själva en LED-lampa
"RECOMMENDED LIGHT SOURCE / LED E27 (A19), 10-13W,1000-1500lm."
https://assets.presscloud.com/file/...sscross_Bubble_Pendant_Product_fact_sheet.pdf
Du kanske skulle våga chansa på att köpa en LED ändå och prova några veckor? Tyget filtrerar ju och ändrar på egenskaperna på lampan trots allt.
https://assets.presscloud.com/file/...sscross_Bubble_Pendant_Product_fact_sheet.pdf
Du kanske skulle våga chansa på att köpa en LED ändå och prova några veckor? Tyget filtrerar ju och ändrar på egenskaperna på lampan trots allt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Skit in skit ut, spelar ingen roll du har en diffuser. I sovrummet har vi led och det blir skittrist ljus (star trading RA 90)ClasseClas skrev:
jäkla snygg elradiator du har skaffat!
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 614 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 614 inlägg
Så länge man betalar (dyrt, med tanke på alla skatter och avgifter) för elen själv tycker jag inte man ska ha dåligt samvete för att man inte alltid väljer de energisnålaste produkterna.
Har själv en 116 W halogen i en armatur märkt max 100 W, dock sällan tänd och då oftast nerdimmad.
Har själv en 116 W halogen i en armatur märkt max 100 W, dock sällan tänd och då oftast nerdimmad.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg