R
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag ser skillnad det är allt från rödstick till blåstick i ljuset. Sedan ofts för varmt ljus man vill ju ha 3000k på denna lampa

Edit: tror iof 160w halolux var på 2800k,men halogen 2800 har mycket bättre ljuskvalitet utan rödstick än vad 2700k LED har
Ok, Jag anser att du generaliserar en hel del nu och jag tvivlar ärligt talat på att du ser skillnad mellan en bra LED-lampa med RA på runt 90 och en halogenlampa.

Men jag ska inte försöka övertyga dig, jag anar att det kan vara svårt :)

R RoAd skrev:
Ok, Jag anser att du generaliserar en hel del nu och jag tvivlar ärligt talat på att du ser skillnad mellan en bra LED-lampa med RA på runt 90 och en halogenlampa.

Men jag ska inte försöka övertyga dig, jag anar att det kan vara svårt :)
Jag köpte RA90 till sovrummet för jag tröttnade på att armaturen åt halogenlampor (dåligt ventilerad). Urk och bläh säger jag. Dock tycker jag våra hide a light spotter I badrummet funkar.
Edit: sedan envisas alla LED med 2700k,der är för varmt för normalbelysning. Det kan funka för mysbelysning möjligen

nikasp
Länka gärna en E27 LED som motsvarar en Halogen på 100 RA
edit: som går dimra
Den här är bra men är på pappret inte i hamn enligt din spec vad gäller Ra (>=80).
https://www.osram.se/ecat/PARATHOM ...ital Systems/se/sv/GPS01_3081947/ZMP_3192139/

Upplever att den ger trevligt ljus i en Louis Poulsen PH5 vi har över matbordet.

Den armaturen skulle jag gärna se att några tjuvar tog med sig om vi åker på inbrott. Den formligen äter ljus, finns en tråd här med "Var det PH som uppfann mörkret?". https://www.byggahus.se/forum/threads/var-det-ph-som-uppfann-moerkret.250639/ Jag har enorma problem med att man kör på med 150, 200 och tom som svågern toknöjd över att ha bunkrat 300W glödlampor till den lampan. Vi ska ju tillsammans *spara* el och inte blåsa iväg bara för att man kan och har råd att slösa på energi. (Har läst 80p Energiteknik i ett tidigare liv innan Maskinteknik och sedan IT-banan så att spara energi ligger mig rätt varmt om hjärtat).

nikasp nikasp skrev:
Den här är bra men är på pappret inte i hamn enligt din spec vad gäller Ra (>=80).
[länk] CLASSIC A DIM-Professionella LED-lampor med klassisk glödlampsform-LED-lampor-Ljuskällor-Digital Systems/se/sv/GPS01_3081947/ZMP_3192139/

Upplever att den ger trevligt ljus i en Louis Poulsen PH5 vi har över matbordet.

Den armaturen skulle jag gärna se att några tjuvar tog med sig om vi åker på inbrott. Den formligen äter ljus, finns en tråd här med "Var det PH som uppfann mörkret?". [länk] Jag har enorma problem med att man kör på med 150, 200 och tom som svågern toknöjd över att ha bunkrat 300W glödlampor till den lampan. Vi ska ju tillsammans *spara* el och inte blåsa iväg bara för att man kan och har råd att slösa på energi. (Har läst 80p Energiteknik i ett tidigare liv innan Maskinteknik och sedan IT-banan så att spara energi ligger mig rätt varmt om hjärtat).
Denna lampan har inte det problemet, den är i princip en trevlig diffuser som sprider ljuset behagligt :)

Redigerat:
nikasp
Denna lampan har inte det problemet, den är i princip en trevlig diffuser som sprider ljudet behagligt :)
Om inte specen ser kass ut så testa Parathom, jag tycker att jag är rätt petig själv. 21W är ju väldigt mycket snällare mot jordklotet än 175W och risken att lampskärmen fattar eld blir lika med noll. Jag skulle oroa mig för det eller att den dyra lampan missfärgas och blir gul. Been there med en stor tygplafond som missfärgades efter max två år.

nikasp nikasp skrev:
Om inte specen ser kass ut så testa Parathom, jag tycker att jag är rätt petig själv. 21W är ju väldigt mycket snällare mot jordklotet än 175W och risken att lampskärmen fattar eld blir lika med noll. Jag skulle oroa mig för det eller att den dyra lampan missfärgas och blir gul. Been there med en stor tygplafond som missfärgades efter max två år.
Problemet är inte halogen utan att man stänger ner reaktorer så att vi måste starta upp oljekraftverk istället.

Skärmdump av en hembestyrenhetsapp som visar energiförbrukningen för en taklampa på 817.8 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Drygt 800 kwh sedan 2017

nikasp
Problemet är inte halogen utan att man stänger ner reaktorer så att vi måste starta upp oljekraftverk istället
Jag är ju för kärnkraft men har aldrig varit för att slösa med el. Det är åt skogen att vi har byggt ut de flesta älvarna i norr och nu börjar strössla med vindkraftsparker i fjällen i norr. Är norrbottning i exil sedan 1998 och är lite bitter över det. Men snart får vi nog 200-250 meter höga snurror här i Stockholms skärgård också, bara en tidsfråga. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige

nikasp nikasp skrev:
Jag är ju för kärnkraft men har aldrig varit för att slösa med el. Det är åt skogen att vi har byggt ut de flesta älvarna i norr och nu börjar strössla med vindkraftsparker i fjällen i norr. Är norrbottning i exil sedan 1998 och är lite bitter över det. Men snart får vi nog 200-250 meter höga snurror här i Stockholms skärgård också, bara en tidsfråga. [länk]
Jag är inte teknikrädd men LED är inte lika bra som halogen än. Så då får det bli halogen. Svårt tänka mig det ska bmo problem med bara 18 procent över spec. Men visst risken finns :) får hålla kolm

ClasseClas
jäkla snygg elradiator du har skaffat! :p

För att gå OT. Enligt produktfakta så rekommenderar de själva en LED-lampa
"RECOMMENDED LIGHT SOURCE / LED E27 (A19), 10-13W,1000-1500lm."

https://assets.presscloud.com/file/...sscross_Bubble_Pendant_Product_fact_sheet.pdf

Du kanske skulle våga chansa på att köpa en LED ändå och prova några veckor? Tyget filtrerar ju och ändrar på egenskaperna på lampan trots allt.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
jäkla snygg elradiator du har skaffat! :p

För att gå OT. Enligt produktfakta så rekommenderar de själva en LED-lampa
"RECOMMENDED LIGHT SOURCE / LED E27 (A19), 10-13W,1000-1500lm."

[länk]

Du kanske skulle våga chansa på att köpa en LED ändå och prova några veckor? Tyget filtrerar ju och ändrar på egenskaperna på lampan trots allt.
Skit in skit ut, spelar ingen roll du har en diffuser. I sovrummet har vi led och det blir skittrist ljus (star trading RA 90)

Taklampa med diffuser ger ett blaskigt ljus mot en vit takyta i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

175 W hade jag aldrig någonsin haft i en sådan armatur, jäklar vilken brandrisk!

• Gilla
Sala08
  • Laddar…
Magnus E K
Så länge man betalar (dyrt, med tanke på alla skatter och avgifter) för elen själv tycker jag inte man ska ha dåligt samvete för att man inte alltid väljer de energisnålaste produkterna.

Har själv en 116 W halogen i en armatur märkt max 100 W, dock sällan tänd och då oftast nerdimmad.

V ViktorHg skrev:
175 W hade jag aldrig någonsin haft i en sådan armatur, jäklar vilken brandrisk!
Nja, möjligen risk för skador på armaturen men att det skulle börja brinna det är osannlikt vid bara 17 procent överspec. De har marginaler

nikasp
Nja, möjligen risk för skador på armaturen men att det skulle börja brinna det är osannlikt vid bara 17 procent överspec. De har marginaler
Det är inte direkt en KONE hiss med x% säkerhetsfaktor på vajern, tvivlar på att en lampdesigner verkligen brandtestar så vetenskapligt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.