Fiberföretaget IP-Only hävdade att fiberförseningen berodde på omständigheter de inte kunde råda över, därför fick kunden annuleringsavgift - men ARN säger emot.

Du kan läsa artikeln här: Skulle betala för att få häva försenad fiber

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vet någon varför "husägarna" drog detta till ARN? Jag hade nog bara bestridit eventuell faktura och lämnat bollen i kraftig uppförsbacke till IP-Only.

• Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
Ja IP only är ju väldigt bra på att binda upp folk. De har tagit ut bidrag i förskott för att projektera vilket gör att de låser hela områden.

Här ute har de ingen avsikt att bygga då det visade sig vara långt mellan husen (IP-only har antagligen missat att det finns google maps). Men de vägrar häva avtalen så att man kan väla andra leverantörer.

Detta är ju ett tecken på att IP only och dess inkompetens lägger en våt filt över fiberutbyggnaden över stora delar av landet för tillfället....

Kan tillägga att jag har haft med IP onlys kommersiella nätdel att göra med via jobbet. Det är den nätleverantör som har absolut sämst kompetens och minst förmånga att lösa problem av alla bolag jag haft förmånen att jobba med under 16 år.
Exempel: Vi köper fast uppkoppling mellan två siter i världen. Uppkopplingen går ner. Ip-only felsöker. Stänger ärendet "felet ligger hos underleverantör, inget vi kan göra något åt". När det är de som har avtalet med underleverantören och inte vi :thinking::rofl:

Jag ångrar att jag beställde fiber via dem. Men har 4g som fullgott alternativ för tillfället. När 5G kommer hit kanske det är dags bråka lite mer om hävning.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Vet någon varför "husägarna" drog detta till ARN? Jag hade nog bara bestridit eventuell faktura och lämnat bollen i kraftig uppförsbacke till IP-Only.
Sant.
Men den möjligheten finns väl fortfarande kvar ifall IP-only krånglar och inte följer ARN's rekommendation.

• Gilla
legion
  • Laddar…
N
Jag tecknade avtal med IP-Only om fiber i maj 2017. Då inte ens byggbeslut tagits i november 2018 skickade jag en skriftlig uppsägning till dem med rekommenderat brev. Inte ett ljud till svar så i februari i år mailade jag till dem och begärde bekräftelse från dem på att mitt avtal var hävt och utan någon som helst avgift. Fick svar så gott som omgående att så var fallet så nu är jag fri från IP-Only avgiftsfritt.
Tyvärr sitter mina grannar bundna av IP-Only men det är väl bara för dem att göra som jag gjorde för att bli fria.
Det som är lite trist är att för c:a ett år sedan gick Telia ut med förfrågan om intresse för fiber men ingen vågade hoppa på det eftersom vi var bundna av IP-Only.
Nu är det fortsatt 4G med bra hastighet, radiolänk eller ADSL som gäller i området.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Verkar som dom är bäst på att plocka in bidrag och sämre på att bygga det dom lovat...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
Jag har gjort jobb åt f.d. ägaren, inte en chans jag kommer igen. Värsta skojaren jag råkat ut för

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Exakt så gjorde jag, bestred avgiften och senare fick jag bestrida även till inkasso, eller rättare sagt meddelade jag bara inkassobolaget att ärendet var tvistigt. (inkassobranschen tar inte ärenden som är bestridna)
Detta var i maj 2017 och har aldrig hört av dem igen.

Tyvärr är det nog alltför många som inte vet hur det fungerar och som känner sig små när ett stort företag börjar hota med inkasso/kronofogde och vågar inte bestrida.

IP-only är tveklöst det sämsta företag jag varit i kontakt med, blir fortfarande arg bara man hör namnet.

Redigerat:
  • Gilla
Jonaslind6 och 3 till
  • Laddar…
legion legion skrev:
Exakt så gjorde jag, bestred avgiften och senare fick jag bestrida även till inkasso, eller rättare sagt meddelade jag bara inkassobolaget att ärendet var tvistigt. (inkassobranschen tar inte ärenden som är bestridna)
Detta var i maj 2017 och har aldrig hört av dem igen.

Tyvärr är det nog alltför många som inte vet hur det fungerar och som känner sig små när ett stort företag börjar hota med inkasso/kronofogde och vågar inte bestrida.

IP-only är tveklöst det sämsta företag jag varit i kontakt med, blir fortfarande arg bara man hör namnet.
Enigt. Är sur på mig själv för att jag beställde fiber av dem då jag vet vad de går för (och de efter beställingen bara bevisat sitt rykte igen)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tips till dom som ska teckna avtal med någon leverantör är att signera avtalet med sista giltighetsdag. Om leverantör sedan strular så gäller inte avtalet efter det datumet.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Eller skriva in förseningsvite.

"Jaså, ni tror inte att ni kan leverera inom 24 månader? Varför lovar ni då leverans inom ett halvår?"

Jag tror inte att inkompetens kan räknas som ett oväntat problem...

• Gilla
Jonaslind6 och 1 till
  • Laddar…
Om samhället fungera 100% skulle dom ha näringsförbud för dåligt arbete.
Det tycker jag! Seriösa företag borde erbjudas ta över allt som dom inte klarar.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.