Vad händer hos IP-Only?

75k läst  503 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    I januari tog IP-Only beslutet att dra i nödbromsen för deras utbyggnad av fiber.
    Som orsak angav man rådande vinterläge med tjäle o.s.v.
    Nu är vinter och tjäle borta i stora delar av landet men IP-Only lyser med sin frånvaro...
    En oroande omständighet är att de verkar ha dragit i bromsen även för deras upphandlade projektörer. Det normala hade väl varit att även om själva produktionen tar en paus så får projektörerna fortsätta. De får ju då en möjlighet att göra ett grundligt jobb men ändå få ett försprång mot produktion.

Vet någon vad som hänt eller håller på att hända? Är pengarna slut? Håller de på att bli uppköpta?

Jag är mycket orolig för framtiden. Med ungdomar i familjen i kombination med dålig 4G-anslutning blir klimatet allt ofta spänt...

• Laddar…
  2. TeroM
    Renoverare · Nivå 19
    IP-Only har tagit över DGC så de har nog fullt upp med integrering ...

3. H
    Medlem Nivå 7
    Hej!

Intressant att höra att flera har stillestånd. Den senaste förklaringen vi har fått från IP-only är att det ligger nere på grund av konflikt med den som gräver in fibern. Det skulle varit klart i september 2017 för oss. Vi bor i västra götaland så om ni i Södermanland också har problem så känns deras förklaring lite märklig, vi bör ju inte ha samma grävfirma.

Mvh

4. D
    Medlem · Nivå 15
    Här skulle de grävt förra året. Nu säger de att de jobbar med markavtal. Det är i Östergötland. Jag skulle gärna välja ett effentligt ägt bolag i stället. Men hoppar man inte på det som grävs lär man nog bli helt utan.

5. H
    Medlem Nivå 7
    Hos oss började de gräva i april 2017, vi har en dosa installerad i huset sedan i somras och fiberkabeln är i dagsläget ca 25 meter från stugan. Men så där har det sett ut nu sedan i oktober. Hade varit skönt att ha det klart... Tjäle, uppköp, problem med ul. Känns som många undanflykter just nu från IP-onlys sida.

6. D
    Medlem · Nivå 15
    De var nog väldigt snabbt ute och sålde för att muta in ett monopol, sedan fanns inte kapasitet att genomföra det.

7. Bluenose
    Husägare Nivå 5
    Markproblem här också säger dom. Det har blivit förskjutet på obestämd tid...

8. Oldboy
    Medlem · Nivå 12
    Fick meddelande för några veckor sedan att de jobbar med avtal med markägare. Men vi har inte hört ett pip. Vet inte från vilket håll de vill gräva sig in över våra marker. Vår arrendator lär inte vara positivt inställd till att de gräver nu när odlingssäsongen börjat.
    När vi tecknade oss förra året lovade de att vi skulle ha fiber installerad innan midsommar.
    Den som lever får se.

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 21
    Den officiella förklaringen till media i början av året varför de tvärnitade alla fiberprojekt var för att "för att säkra kvaliteten. För ett par veckor sedan bytte de helt oväntat VD och flera av IP-only bolagen har ansökningar hos Kronofogdemyndigheten. Lägg därtill affären med DGC så luktar det penningproblem lång väg.

Hade jag väntat på installation från IP-only hade jag nog ringt till Fogden och kollat vad det är för skulder.

10. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Fick brev att dom har problem med markavtal, ska få fibern klart hösten 2018 enligt detta brev, bor också i södermanland och för bara 2 veckor sen var här fullt med maskiner som borrade rör under rv55, nu är ingen kvar någonstans.

11. PNO
    Medlem · Nivå 12
    Läser man Upsala Nya Tidning så kan man läsa att IP-Only efter två år upptäckt att det är skitsvårt att gräva fiber längs upplandskusten, och att ingen underentreprenör är sugen på att ta ett jobb där, i alla fall inte till IP-onlys prisbild. Det borde vem som helst som någonsin hållit i en spade kunnat räkna ut bara efter en kortare bilresa i området. Nu var det Gräsö det gällde, men de har många fler områden på gång med ungefär lika usla markförhållanden.

Är själv lite orolig för var IP-only är på väg då jag också väntar på en anslutning från dom. Jag var bara några veckor ifrån att knyta ihop en lösning att ansluta mig och ett tiotal grannar till stadsnätet här, som går alldeles förbi våra tomter. Tyvärr blev området bortglömt för sådär 10år sedan när nätet byggdes, men nu skulle det rättas till, var tanken. Sedan kom IP-only och erbjöd sig att bygga i ett något större område, och då hoppade stadsnätet av och tyckte det var bättre att vi valde IP-only. Jag är inte så säker på det... Ett halvår av de två åren har gått och jag har inte fått mer än ett mail från dom att så många valde att ansluta sig så att de ska jobba vidare i området.

Fick noll förtroende för killen som kallade sig projektledare för området. Han betedde sig som vilken som helst säljare och verkade ha noll koll på fiber och grävning. Möjligen är det därför de ger sig på hopplösa områden?

12. T
    Medlem · Nivå 8
    Iponly var och bolade upp folk i byn som mina föräldrar bor i för nått år sen.
    Farsan hoppade på tåget och beställde fiber och många andra.
    Sen blev set tyst och inte ett ljud från iponly.
    Sen kom bredbandsbolaget och gjorde samma, dom fick fler som nappade på deras erbjudande och sa att om iponly skulle komma och gräva endå så skulle man inte behöva betala bredbandsbolaget.
    Ip onlys tidsgränsgick ut och dom nörjade alldrig gräva så bredbandsbolaget tog alla deras kunder

13. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Beställde direkt när de la ut erbjudandet våren 2017. Inte hört ett ljud sedan dess.

14. A
    Medlem · Nivå 16
    IP Only har tyvärr inte haft kunskap eller velat se processen och den tid det tar att säkra servitut, nyttjanderättsavtal, etc, utan har levt i en värld där man har trott att man på ett halvår ska kunna bygga ett nytt fibernät på landsbygd. Till detta kommer sedan även schakt/grävtillstånd på längs Trafikverkets vägar som bara den borde ha ringt som varnande klocka att tidsuppskattningen var uppe i det blå.
    Man startade t.ex. under 2017 upp en massa utrullningsprojekt och det är säkert dessa som det nu skrivs om i tråden. Så om deras VD nu fått flytta på sig är nog inget konstigt.

15. ekaa88
    Husägare · Nivå 9
    Jag vet att när jag och omkringboende blev bjudna till informationsmötet inför uppstarten av projektet så var killen som höll i infon en riktigt säljare, inget snack om den saken.
    Men så fort man började ifrågasätta saker blev irritationen väldigt kraftig väldigt fort och han blev istället spydig, pratade illa om konkurenter (big no no i säljarvärden) och var dum mot de äldre som saknade kunskap i de tekniska termerna.

Samma sak går igen när man väl får tag på någon på företaget via telefon. Håller själv på med ett reklamationsärende där min svärmors väg håller på att spolas bort pga. avgrävda dräneringsrör. Undra vad som händer med sånt om dom backar ifrån hela området?
    20180412_113323.jpg

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: