ccf skrev:
Jag tycker det hela verkar vara lite knepigt. Kan en person, strax innan ansökan om bodelning, ta upp ett lån på t.ex. en miljon från en förälder och samtidigt ge samma summa i gåva till densamme?
En förutseende person kan göra detta långt innan bodelning. Till och med innan personen ens har en relation, bara för att ha någon backup i framtiden.

Det är bohag och egendom som anskaffats tillsammans som det gäller vid sambolagen
Tex har ni köpt ett hus eller lägenhet för att flytta dit tillsammans så är det gemensam egendom oavsett vem som betalat men pengar på konton ,aktier mm är enskild egendom likaså Skulder är enskilda så länge inte Båda står skrivna på skuldbrevet
Solklart i detta fall att han inte ska behöva betala en krona av just det skuldbrevet !

Så trodde jag också att det solklart var. Men om du läser tråden så visar dte sig att det finns en formulering i sambolagen, som enkelt uttryckt verkar innebära att om ena parten har en skuld, utan motsvarande tillgångar, så kan den skulden bli gemensam vid en separation/bodelning. Det var nytt för mig, men det verkar rätt klart i lagen.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade inte svarat på några frågor, eller haft kommunikation alls det är upp till din sambo att driva frågan.

Även om så - KAN innebär inte SKALL. Indikerar rum för förhandling.

hempularen skrev:
Så trodde jag också att det solklart var. Men om du läser tråden så visar dte sig att det finns en formulering i sambolagen, som enkelt uttryckt verkar innebära att om ena parten har en skuld, utan motsvarande tillgångar, så kan den skulden bli gemensam vid en separation/bodelning. Det var nytt för mig, men det verkar rätt klart i lagen.
Njae, de paragraferna handlar ju om den gemensamt ägda bostaden och hur den skall fördelas när den är belånad. Men man måste läsa samtliga paragrafer för att det skall framgå. I §13 så är det exempelvis inte explicit att det är samboegendom, men det blir tydligare i §14 som hänvisar till den tidigare paragrafen. Om du ser HD-domen som jag refererar till ovan så är ju HD ganska tydlig att det inte ens går att tvinga en av parterna att redogöra för skulder/tillgångar om de inte har med samboegendomen att göra.

Så, i det här fallet så är den enda relevanta frågan om lånet tagits för att bekosta samboegendom. Om den inte gör det (och inte §15 träder in om längd och oskälighet, och det gör den mycket sällan) så har andra privata tillgångar eller skulder inte med det hela att göra.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Borttaget

RobertML skrev:
Stort tack för alla svar.
Är du TS? Är du och BobbyBuster samma person?

tio_Pepe skrev:
Är du TS? Är du och BobbyBuster samma person?
Nej, det är vi inte. Däremot är vi nära bekanta och har diskuterat frågan flitigt mellan oss.

Han var här på besök och använde min dator när han svarade och då var jag redan inloggad, vilket han missade...

Andy78 skrev:
Kan du förtydliga lite mer kortfattat vad det är du snackar om?
Visst, ett förtydligande i korthet!
Gör inte en kvinna förbannad! Det leder ofta till stora problem. Du kommer inte ens att förstå vad som hände, när det väl händer!

Om partnerns privata lån ska ingå i bodelningen, så borde du väl kunna ta ett lika stort lån nu.. så skulle ni ju kunna kvitta skulderna mot varandra...

(kanske bör poängtera att jag inte har en susning om vad som står i lagboken kring detta)

Gör inte en man förbannad; han kommer bara att slå sönder något eller köpa en ny dyr leksak han inte behöver. Gör inte barn förbannande, de kommer i slutänden bara gör dig förbannad.

Näe vafan gör inte folk förbannade i allmänhet, det leder ofta till stora problem, och de är trevligare när de är glada ..

• Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Jag har städat lite i tråden, kanske borde städat mer...

/moderator

• Gilla
BobbyBuster och 1 till
  • Laddar…
Stäng tråden om ni vill.

Jag är väldigt tacksam för alla som kommit med ideér eller möjliga lösningar. Jag känner också arr jag fått en bra bild över vilka alternativ jag har framför mig.

Än en gång, tack!

Sambolagen är "tuffare" än giftemål vad gäller att dela på allt som köpts till det gemensamma boet, så man måste oftast skriva samboavtal för att det skall bli "rimligt och rättvist".

Ang CSN så är det ju rimligtvis skillnad på om mannen med välbetalt jobb har en CSN skuld innan man flyttar ihop, eller om sambon vill byta yrke, tar CSN lån för att ha samma ekonomi (nåja) och betalar för hus, mat och ev gemensamma barn. Då är ju CSN skulden något man levt på i det gemensamma hushållet och det är rimligt att den andra parten bidrar till lånet.

I övrigt tycker jag TS fått bra svar i tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.