I sambolagen §13 står:

Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde.
För sådana fordringar mot en sambo som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom skall sambon få täckning ur samboegendomen endast i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom.

Jag är inte jurist, så jag kan ha feltolkat, men för mig betyder det att OM ena parten har större skulder än tillgångar så blir även den "överskjutande" skulden gemensam, oavsett om den har med någon gemensam verksamhet att göra.

hempularen skrev:
I sambolagen §13 står:

Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen skall från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker de skulder som den sambon hade när samboförhållandet upphörde.
För sådana fordringar mot en sambo som inte är förenade med särskild förmånsrätt i samboegendomen och som inte heller på annat sätt är att hänföra till sådan egendom skall sambon få täckning ur samboegendomen endast i den mån betalning inte kan erhållas ur annan egendom.

Jag är inte jurist, så jag kan ha feltolkat, men för mig betyder det att OM ena parten har större skulder än tillgångar så blir även den "överskjutande" skulden gemensam, oavsett om den har med någon gemensam verksamhet att göra.
Jag skulle nog göra den tolkningen också, som glad amatör.
Men då lär man behöva gå igenom alla ägodelar (gemensamma som enskilda) och räkna samman allt...

Jobbigt om sambon då har tagit lån (utan att man varit medveten om det) och typ shoppat kläder eller spelat bort dessa pengar :/
/K

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Som sagt jag är förvånad. OM det stämmer så skulle det ju kunna bli rätt illa att bli sambo med ngn med stora skulder. Någon med grova "ungdomssynder", eller med någon misslyckad firma investering bakom sig.

hempularen skrev:
Som sagt jag är förvånad. OM det stämmer så skulle det ju kunna bli rätt illa att bli sambo med ngn med stora skulder. Någon med grova "ungdomssynder", eller med någon misslyckad firma investering bakom sig.
ja, iallafall utan samboavtal

H
Jag skulle nog granska skuldebrevet lite extra så att detta inte detta har uppkommit efter du berättade att ni ska separera. Man vet aldrig.

• Gilla
johnny och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker också det låter lite mystiskt med en väldigt formell privatskuld som dyker upp helt plötsligt.

Hur mycket var skulden på?

Det kanske är så att sambon visst det "sett signalerna" och förberett sig för den kommande bodelningen genom att ta ett stort, fast i praktiken påhittat, lån.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Som jag ser det så var frågan av formell karaktär, vilken skyldighet har TS att vara med och dela på skulden.

och där har iallafall jag lärt mig ngt. nytt, att beroende på deras ekonomiska förhållanden så kan han ev. vara skyldig att vara med och dela på skulden.

Men oavsett vad som är formellt riktigt, så måste man ju fråga sig om detta faktiskt är pengar som har använts till det gemensamma livet. Dvs. är det en skuld man bör dela på rent anständighetsmässigt oavsett skyldighet. Och det kan bara TS veta.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tycker det låter som larv och dravel. Skall en skuld som ena sambon har innan de flyttar ihop, tex csn, delas vid separation? Det är ju inte en skuld som ådragits gemensamt eller tillfört något värde till bohaget. Och att man skall lastas för en skuld som tas privat och inte kan visas höra ihop med gemensam förbrukning, kan väl rimligen inte belasta bägge parter. "Ohoo titta jag hittade ett gammal skuldbrev till mina föräldrar på en mille, som jag fick kontant och långsamt stoppat in i hushållskassan utan att säga något!" Lögn och åter lögn. Hon skall inte ha en krona.

• Gilla
johnny och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
I alla fall så skall CSN-skulder räknas in om man är gift, även om skulderna uppkom innan man träffades. Tanken är att studielånet har bidragit till personens inkomst idag och därmed har makarna en gemensam nytta.

Nu kommer förstås kommentarer komma om att många högskoleutbildade har förhållandevis låg inkomst trots studier, men det har ingen påverkan vid en bodelning för äkta makar.

´Du är inte låntagare. Och, ni är inte gifta.

Hemmakatten skrev:
I alla fall så skall CSN-skulder räknas in om man är gift,
Tack. Stopp. Det handlar om samboenden. Giftemål är något helt annat.

Hemmakatten
Ja, det var just därför jag skrev att det gäller vid äktenskapsskillnad. Tänkte att det kunde vara bra information för gifta par.

elpaco skrev:
Jag tycker det låter som larv och dravel. Skall en skuld som ena sambon har innan de flyttar ihop, tex csn, delas vid separation? Det är ju inte en skuld som ådragits gemensamt eller tillfört något värde till bohaget. Och att man skall lastas för en skuld som tas privat och inte kan visas höra ihop med gemensam förbrukning, kan väl rimligen inte belasta bägge parter. "Ohoo titta jag hittade ett gammal skuldbrev till mina föräldrar på en mille, som jag fick kontant och långsamt stoppat in i hushållskassan utan att säga något!" Lögn och åter lögn. Hon skall inte ha en krona.
hur tolkar du sambolagen ovan då?
Tyckande har ju väldigt liten betydelse juridiskt.

När man läser detta så funderar man på varför inte alla har samboavtal. Bara för att man älskar varandra och vill bo ihop så betyder det inte att man vill ta ansvar för bus ens partner har gjort innan man träffades, eller i hemlighet medans man bott ihop. Låter som sambolagen skadar mer än den gynnar....

• Gilla
RobertML
  • Laddar…
Det är en intressant tolkning. Vad blir det för praktisk skillnad mellan sambo och äktenskap i så fall?
(Just när det rör dessa frågor, i andra fall har det ju stor betydelse)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.