Hej,

Ska köpa mig en Wera kraftform kompakt 60 med långa bits.

Står och väljer mellan en med spärr och en utan. Vad är för/nackdelar med båda? Vad hade du valt?

För/nackdelar kan jag bara teorisera om, men jag valde den utan spärr!

Anledning: den borde fungera i en evighet utan problem, och var lite billigare. Ville bara ha en smidigt skruvmejselsats att ha i huset för att slippa springa ut i garaget hela tiden :)
Ska jag nämna någonting negativt så är det lite spel i bitshållaren vilket gör så spetsen kan vicka lite, men annars är jag helnöjd!

UTAN spärr, jag har skruvat och joxat länge och väljer utan spärr.
Tänk dig att skruva fast något och så kommer det lite på sne, lossa lite, rätta till och dra fast. Med ett spärrskaft måste du ändra riktning 2 gånger.

Med en vanlig så släpper du taget lite när du vrider tillbaka handen, kan nog vara bra för blodcirkulationen.

Protte

Har Bachos bitsmejslar, både med och utan spärrfunktion. Mejseln med spärr valde jag för de sällsynta tillfällen jag ska dra i fler än några få skruvar för hand och inte kan/vill använda skruvdragare.
Med identiska bits i bägge skaften kan man snabbt och enkelt dra till med spärrskaftet för att sedan finlira med den fasta bitsmejseln. Funkar bra för mig och spärrskaftet är också bekvämt i trånga lägen.

//Ronnie

PS Spärrskaftet kan såklart låsas i neutralt läge, men där vill jag inte använda för mycket kraft utan tar till den fasta bitsmejseln istället. DS

Spärrskaft med gult och svart handtag på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ju inte helt emot spärrskaft, det här har räddat mig några gånger

Protte

Jag tycker att det är guld värt med spärrfunktion i skruvmejseln.

Då slipper du byta fattning med handen när du har vridit ett halft varv, speciellt när du precis skall få fäste med skruven så måste man ofta byta fattning och tappar det momentet du har fått.

193908_1_566.jpg

Sedan finns ju Wiha speedE som löser alla betänkligheter mot spärrskaft

• Gilla
oobum
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Sedan finns ju Wiha speedE som löser alla betänkligheter mot spärrskaft

[media]
Väl värd pengarna... skruvar otroligt mycket skruv på en laddning, är lätt och väldigt snabb jämte att handjaga. Och så sparar den kroppen också. Mitt bästa köp detta året.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.