2 775 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Skruvkrok i eldosan vill varken in eller ut!
Problem: skruvkroken (för att hänga armaturen i) i eldosan i taket rör sig inte en millimeter varken uppåt eller nedåt när jag skruvar den åt endera hållet.
Det är en eldosa av plast i ett tak av gipsskivor. Det är den typ av krok som även håller locket över dosan, det var tydligen en ganska vanlig lösning när mitt hus byggdes 1979.
På nutidens takdosor har jag sett att dosans lock har två egna skruvar och kroken inte håller fast doslocket.
Är det vettigt att byta ut dosan till en ny? Hur krångligt är det? Jag måste t.ex. ta upp hålet i taket för att få ut den gamla dosan. Eller ska jag krypa upp på vinden och köra ned händerna djupt i isoleringen?
Eller har någon något knep för att få trilskande krokar att ge med sig?
Tacksam för snabbt svar.
Det är en eldosa av plast i ett tak av gipsskivor. Det är den typ av krok som även håller locket över dosan, det var tydligen en ganska vanlig lösning när mitt hus byggdes 1979.
På nutidens takdosor har jag sett att dosans lock har två egna skruvar och kroken inte håller fast doslocket.
Är det vettigt att byta ut dosan till en ny? Hur krångligt är det? Jag måste t.ex. ta upp hålet i taket för att få ut den gamla dosan. Eller ska jag krypa upp på vinden och köra ned händerna djupt i isoleringen?
Eller har någon något knep för att få trilskande krokar att ge med sig?
Tacksam för snabbt svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Att byta den underifrån är nog lika med en total innertaksrenovering. Går det att gräva sig ner till den uppifrån så kansek det är lite enklare. Men den är troligen fastskruvad underifrån i en regel eller bräda. Så även uppifrån så är det ingen trivial sak att få bort den.
Kapa kroken eller locket, sedan kan du säkert hålla emot "muttern" med en tång och skruva ur resten av kroken. Skaffa en ny krok som är lite kortare och det kanske går att använda "muttern" om inte sätt ett utanpåliggande.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
"Muttern" är en gängad hylsa som är jäms med doskanten (nästan), håll emot med en polygrip så ordnar det sig nog. Trä på en ny plastslang efteråt bara.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Gängad hylsa jäms med doskanten? Ny plastslang efteråt? Förbyggd?
Tack för era försök att hjälpa mig och ursäkta min okunnighet men jag hänger inte med riktigt, "prototypen" och Rrrrr".
Ni får gärna förtydliga litet, för nu börjar det bli intressant.
Tack för din lösning, "elmont", men locket har aldrig suttit där under min tid i huset, så jag behöver inte ta till så brutala metoder.
Tack för era försök att hjälpa mig och ursäkta min okunnighet men jag hänger inte med riktigt, "prototypen" och Rrrrr".
Ni får gärna förtydliga litet, för nu börjar det bli intressant.
Tack för din lösning, "elmont", men locket har aldrig suttit där under min tid i huset, så jag behöver inte ta till så brutala metoder.
I centrum sitter det en mässingshylsa som är gängad invändigt eller om det är en gammlare dosa i svart järn är det ett hål som är gängat i botten. Troligtvis har du en med mässinghylsa, över den och kroken ska man trä en pvc slang. Den hylsan är nitad i bottnen av dosan och snurrar den så är det nitningen som har släppt. Det brukar hända om man drar kroken för hårt. Håll emot hylsan och skruva löst kroken, skaffa en krok som är lite kortare, den går säkert att skruva in och fästa locket med.
Jag gav upp detta för snart ett år sedan, men nu är det aktuellt igen (lampan har hängt på trekvart).
Kroken i min dosa går in i en plasthylsa, som är av samma plaststycke som resten av dosan. Plasthylsan kommer liksom ner från dosans botten och slutar i nivå med dosans nederkant. Inuti denna plasthylsa måste det finnas en metallgänga, men troligen en liten bit in, för man kan inte se någon metall när kroken är idragen.
Alltså, jag ser ingen metallhylsa och inga nitar heller. Hur ska jag göra???
Kroken i min dosa går in i en plasthylsa, som är av samma plaststycke som resten av dosan. Plasthylsan kommer liksom ner från dosans botten och slutar i nivå med dosans nederkant. Inuti denna plasthylsa måste det finnas en metallgänga, men troligen en liten bit in, för man kan inte se någon metall när kroken är idragen.
Alltså, jag ser ingen metallhylsa och inga nitar heller. Hur ska jag göra???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Våld? Bågfil? Du lär ju inte kunna återanvända locket.
Jag har lyckats ersätta ett sådant doslock med ett "modernt" med skruvar på sidorna, mha långa skruv in i takregeln. Kommer inte ihåg om jag var trvungen att dra skruven genom sidan av dosan.
Jag har lyckats ersätta ett sådant doslock med ett "modernt" med skruvar på sidorna, mha långa skruv in i takregeln. Kommer inte ihåg om jag var trvungen att dra skruven genom sidan av dosan.
Problemet är nu löst!elmont skrev:
Det kluriga var ju att jag inte såg någon mässingshylsa. Den satt en bit in i plasthylsan, såg jag när jag lyste upp där med en ficklampa.
Jag provade att kila fast mässingshylsan inuti plasthylsan genom att trycka upp ett par tandpetare eller spetsade tändstickor mellan mässings- och plasthylsan. Men mässingshylsan snurrade med ändå när jag vred på den gängade kroken.
Då började jag tänka till. Hur skulle jag komma åt att hålla mässingshylsan med en tång? Plasthylsan skulle kunna kortas av så mycket att mässingshylsan kom fram, men hur skulle det gå till i en trång eldosa? En avbitare kommer inte åt, inte ett bågfilsblad heller. Men kanske det skulle kunna gå att smälta av plasthylsan med en liten lödkolvspets? Det gick utmärkt!
Plasthylsan avkortad med lödkolv, mässingshylsan tittar fram och jag kan hålla i den med en tång så att det går som en dans att skruva ur kroken!
Kanske jag borde isolera den nu blottade kroken och mässingshylsan med en plastslang, även om de är skyddsjordade via armaturen. Vi får se, ett annat år kanske.
Hoppas det här kan hjälpa någon annan i samma knipa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Gôtt mos!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ficklampor, och då särskilt pannlampor, är fantastiska.Jonazz skrev:
Står man och kopplar i ett mindre bra belyst utrymme och tycker att man ser skapligt bra så blir det ändå en enorm skillnad och man ser så pass mycke mer om man gör sig besväret att ta upp pannlampan ur fickan och sätta på sig den.
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden