Jag skulle byta ut en dimmer mot en annan dimmer. Nuvarande dimmern är utanpåliggande i ett vitt plasthölje av standardstorlek.
Jag köpte en strömbrytare (https://www.elgrossisten.se/strombr...e-apparater/elko-strombrytare-utanpaliggande/)
Men när jag kollar närmare så är skruvarna som man ska fästa den med mycket smalare än det är på dosan på väggen jag ska skruva fast den på. Är det för att det saknas en såndär metallplatta?
På bilden är den vita utanpåliggande plasthöljet och sedan baksidan av strömbrytaren där man ser var skruvarna ska fästas.
Är det bara så att den metallplattan inte ingick och jag borde köpa den separat? Vad heter i sånna fall en sån?
Jag köpte en strömbrytare (https://www.elgrossisten.se/strombr...e-apparater/elko-strombrytare-utanpaliggande/)
Men när jag kollar närmare så är skruvarna som man ska fästa den med mycket smalare än det är på dosan på väggen jag ska skruva fast den på. Är det för att det saknas en såndär metallplatta?
På bilden är den vita utanpåliggande plasthöljet och sedan baksidan av strömbrytaren där man ser var skruvarna ska fästas.
Är det bara så att den metallplattan inte ingick och jag borde köpa den separat? Vad heter i sånna fall en sån?
Grejerna är inte avsedda att sitta ihop. Samma fabrikat och apparatserie, och avsedda att monteras ihop är en förutsättning.
Ja kablarna tog jag bara några för att visa. Vad borde kablar som går mellan strömbrytare och dimmer vara för färg?macgunde skrev:
Det är alltså en dimmerpuck där fas och glödtråd går in i, och sedan går två kablar från den dimmern till strömbrytaren.
Gällande strömbrytaren. Jag trodde allt följde samma standard, oavsett om det är en infälld eller utanpåliggande. Men det känns som att just denna har skruvhålen väldigt tätt ihop. Hur kan jag se vilken typ det är när jag köper strömbrytare? Borde jag valt en vanlig infälld strömbrytare? Fast då är jag rädd att det inte finns plats nog åt både dimmerpucken och strömbrytaren.
Detta är dimmern jag har köpt: https://www.elgrossisten.se/elmaterial/dimmer/dosdimmer-led/vadsbo-dosdimmer-led-ldn200-utan-nolla/
Vad är en lämplig färg på kablar som går mellan LED dimmern och strömbrytaren?tommib skrev:
Om jag köper in strömbrytare för infällt montage, tror du att både den och denna dimmern (https://www.elgrossisten.se/elmaterial/dimmer/dosdimmer-led/vadsbo-dosdimmer-led-ldn200-utan-nolla/) får plats i plastkåpan? Jag tror det kan bli trångt
Det finns ramar i olika höjd, eller om det kallas djup... om du vill ha dimmer i samma. Tändtråd kan vara allt utom gröngul och blå. Vanligen är svart eller brun fas, används en andra färgen till tändtråd, vit, orange osv går också bra.
Men vänta på en elektriker så får du rätt svar...
Men vänta på en elektriker så får du rätt svar...
Okej, så då bör jag köra svart kablar på ledarna mellan dimmern och strömbrytaren.
Måste dock fortfarande hitta en lösning där jag får plats med både strömbrytare och led dimmer i en förhöjningsram.
Kanske kan den strömbrytaren jag har passa med en annan ram.
Jag köpte ju en https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/forhojningsramar-elko-rs/ (1-fack 35mm 84x84x35mm.)
Hittar inte att den ska finnas i en mindre storlek.
Måste dock fortfarande hitta en lösning där jag får plats med både strömbrytare och led dimmer i en förhöjningsram.
Kanske kan den strömbrytaren jag har passa med en annan ram.
Jag köpte ju en https://www.elgrossisten.se/strombrytare-vagguttag/forhojningsramar-elko-rs/ (1-fack 35mm 84x84x35mm.)
Hittar inte att den ska finnas i en mindre storlek.
Nu så.... Riktigt tangentbord gör saker lättare.
Till att börja med så finns ingen standardstorlek på utanpåliggande förhöjningsramar. De är gjorda för att matcha respektive apparatserie så du måste ha samma. Hålavståndet är dock samma eftersom de ska likna montage i apparatdosa. Du har valt Elko RS vilket är ett utmärkt val.
Utanpåliggande apparater har inga standardiserade hålbilder och kommer inte passa över apparatdosor eller förhöjningsramar som du redan märkt. Du kan inte bygga om strömbrytaren för att passa utan måste köpa en ny.
När jag läser det du skriver verkar det som att du vill byta en gammal dimmer av oklar sort (vrid?) till en dosdimmer med push-styrning. Det verkar inte finnas någon apparatdosa på platsen om jag förstår dig korrekt. Är matningen till den befintliga dimmern infälld eller utanpåliggande? Du verkar inte ha nolla baserat på ditt val av dimmer, stämmer det?
Ta bilder på hur det ser ut nu. Rita ett kopplingsschema för hur du tänker dig att det ska kopplas och lägg upp.
För att få ihop det så behöver du troligen en dubbel förhöjningsram, en tvåfacksram, ett blindlock, en strömbrytare samt en impulsfjäder. Tvåfacksramen garanterar att du får plats med både brytare och dimmerpuck samt har plats att koppla. Det kommer se klunsigt ut men det är svårt att lösa på något annat sätt om du inte vill göra större ingrepp i installationen.
Om du kopplar strömbrytaren och dimmerpucken i samma kapsling så spelar det inte jättestor roll om styrtrådarna är blå men det är bra att undvika den färgen om man inte måste använda den (t.ex. i en utanpåliggande installation med treledare ner till strömbrytare). Gulgrön är helig och absolut förbjuden att använda till något annat än skyddsjord.
Till att börja med så finns ingen standardstorlek på utanpåliggande förhöjningsramar. De är gjorda för att matcha respektive apparatserie så du måste ha samma. Hålavståndet är dock samma eftersom de ska likna montage i apparatdosa. Du har valt Elko RS vilket är ett utmärkt val.
Utanpåliggande apparater har inga standardiserade hålbilder och kommer inte passa över apparatdosor eller förhöjningsramar som du redan märkt. Du kan inte bygga om strömbrytaren för att passa utan måste köpa en ny.
När jag läser det du skriver verkar det som att du vill byta en gammal dimmer av oklar sort (vrid?) till en dosdimmer med push-styrning. Det verkar inte finnas någon apparatdosa på platsen om jag förstår dig korrekt. Är matningen till den befintliga dimmern infälld eller utanpåliggande? Du verkar inte ha nolla baserat på ditt val av dimmer, stämmer det?
Ta bilder på hur det ser ut nu. Rita ett kopplingsschema för hur du tänker dig att det ska kopplas och lägg upp.
För att få ihop det så behöver du troligen en dubbel förhöjningsram, en tvåfacksram, ett blindlock, en strömbrytare samt en impulsfjäder. Tvåfacksramen garanterar att du får plats med både brytare och dimmerpuck samt har plats att koppla. Det kommer se klunsigt ut men det är svårt att lösa på något annat sätt om du inte vill göra större ingrepp i installationen.
Om du kopplar strömbrytaren och dimmerpucken i samma kapsling så spelar det inte jättestor roll om styrtrådarna är blå men det är bra att undvika den färgen om man inte måste använda den (t.ex. i en utanpåliggande installation med treledare ner till strömbrytare). Gulgrön är helig och absolut förbjuden att använda till något annat än skyddsjord.
Haha ja alltid jobbigt att skriva på mobiltelefonen.tommib skrev:
Nu så.... Riktigt tangentbord gör saker lättare.
Till att börja med så finns ingen standardstorlek på utanpåliggande förhöjningsramar. De är gjorda för att matcha respektive apparatserie så du måste ha samma. Hålavståndet är dock samma eftersom de ska likna montage i apparatdosa. Du har valt Elko RS vilket är ett utmärkt val.
Utanpåliggande apparater har inga standardiserade hålbilder och kommer inte passa över apparatdosor eller förhöjningsramar som du redan märkt. Du kan inte bygga om strömbrytaren för att passa utan måste köpa en ny.
När jag läser det du skriver verkar det som att du vill byta en gammal dimmer av oklar sort (vrid?) till en dosdimmer med push-styrning. Det verkar inte finnas någon apparatdosa på platsen om jag förstår dig korrekt. Är matningen till den befintliga dimmern infälld eller utanpåliggande? Du verkar inte ha nolla baserat på ditt val av dimmer, stämmer det?
Ta bilder på hur det ser ut nu. Rita ett kopplingsschema för hur du tänker dig att det ska kopplas och lägg upp.
För att få ihop det så behöver du troligen en dubbel förhöjningsram, en tvåfacksram, ett blindlock, en strömbrytare samt en impulsfjäder. Tvåfacksramen garanterar att du får plats med både brytare och dimmerpuck samt har plats att koppla. Det kommer se klunsigt ut men det är svårt att lösa på något annat sätt om du inte vill göra större ingrepp i installationen.
Om du kopplar strömbrytaren och dimmerpucken i samma kapsling så spelar det inte jättestor roll om styrtrådarna är blå men det är bra att undvika den färgen om man inte måste använda den (t.ex. i en utanpåliggande installation med treledare ner till strömbrytare). Gulgrön är helig och absolut förbjuden att använda till något annat än skyddsjord.
Det stämmer att idag är det installerat en vriddimmer i en förhöjningsram. In i dimmern går det in en blå och en svart kabel.
Baserat på var de går in i dimmern idag skulle jag säga att svart är fas och blå är tändtråd, eftersom där svarta går in står det L på dimmern, och där blå går in är det en våg med en pil igenom.
Om det skulle gå att lösa utan att behöva skruva ner den existerande förhöjningsramen vore det ju absolut bäst såklart.
Bifogar kopplingsschemat från dimmern som är väldigt tydligt i hur det ska kopplas.
Jag mailade elgrossisten.se för att fråga vad de rekommenderade, och de sa att denna strömbrytare är vad jag behöver (https://www.elgrossisten.se/strombr...rs-16/elko-rs-strombrytare-skruvtillkoppling/)
Tydligen bygger den inte lika mycket inåt, vilket skulle kunna innebära att jag har plats för dimmern i existerande förhöjningsram. Dimmern är 18mm tjock och den föreslagna strömbrytaren behöver 11,5mm = 29,5
Förhöjningsramen är nog 35mm djup.
Jag är tyvärr inte på plats där dimmern sitter nu så jag kan inte ta några bra bilder.
Medlem
· Västernorrland
· 12 019 inlägg
Det finns för övrigt ingen "standard" på sånt som monteras i dosorna. Man får helt enkelt titta vad man har innan och köpa det som passar i det.
Klicka här för att svara

