Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Förvånad över att så många föreslår dessa klumpiga 10,8/12v maskiner med batteri i handtaget. Det är ju jättejobbigt för små händer. En lätt maskin med smalt handtag och batteriet i foten är mer lättanvänd.
Den du länkade är ju större än en GSR 15 (12 cm lång, 17 cm hög med bits istället för chuck) och har dessutom klumpigt batteri i foten. Dimensionerna på handtaget tror jag är nästan samma (Bosch går ut lite mer längre ner).

Men en förälder behöver nog ställa in vridmomentet på den för maskinen är stark och kan förvåna mig ibland när jag inte tror det var så mycket motstånd och hela armen vrider sig... Så jag antar den Cocraften säkert är ett bra val till barn.

Makita DF012DSJ 7,2V 0,5kg med batteri 5,6Nm
MILWAUKEE M4 D-202B 4v 0,6kg med batteri 5Nm
Bosch GSR 12V-20 HX 0,7 kg med batteri 18 Nm

BAHCO BCL31IS1 12v slagskruvdragare 0,74 kg 105Nm

Slagskruvdragare vrider sig inte när du skruvar med den, den slår i stället. Har en Makita 18V som väger massor i jämförelse, men den skruva min 4 åring utan problem med, jämfört med borrskruvdragaren som nästan skicka runt honom om jag inte håller i maskinen.

Redigerat:
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Förvånad över att så många föreslår dessa klumpiga 10,8/12v maskiner med batteri i handtaget. Det är ju jättejobbigt för små händer. En lätt maskin med smalt handtag och batteriet i foten är mer lättanvänd.

En med bitsfäste istället för chuck blir också lite lättare
Makita, Hikoki har bra alternativ om än lite dyra

Ta med ungen till affären och prova ut något som passar
[länk]
Med batteri i foten så blir balansen i maskinen inte lika bra som när det sitter i skaftet. Vilket betyder att batteri i foten belastar handleden mer. Men det är ju högst personligt vad man tycker om det. :)

S sjoelund skrev:
Den du länkade är ju större än en GSR 15 (12 cm lång, 17 cm hög med bits istället för chuck) och har dessutom klumpigt batteri i foten. Dimensionerna på handtaget tror jag är nästan samma (Bosch går ut lite mer längre ner).

Men en förälder behöver nog ställa in vridmomentet på den för maskinen är stark och kan förvåna mig ibland när jag inte tror det var så mycket motstånd och hela armen vrider sig... Så jag antar den Cocraften säkert är ett bra val till barn.
Den jag länkade till var mest för att det va batteri i foten så handtaget är något mindre omkrets än med batteri i. Sen är den billig, behöver ett barn en dyr proffsmaskin för sitt troligtvis begränsade användande?

M Mikael K. skrev:
Hej!

Tänkte köpa en skruvdragare till min grabb, 8 år. Han har hjälpt mig mycket i sommar med diverse snickeriarbete. Främst skruva trall. Hitintills kör han med min Blå Bosch 18V så använder jag gamla skruvdragaren.

Han brukar säga att han är trött i armen efter en stund. Finns det nån bra lättare maskin? Kanske 12V? Helst med 2 batterier eftersom de inte kommer räcka lika länge. Bra för mig också om jag gör mindre jobb som skruva ihop skåp eller nåt :).

Tacksam för förslag på vad som kan passa!
FESTOOLC 18 Li-Basic
En fantastisk lite pryl - inget du kör i 120 mm skruv med... men super-smutt
Dyr - men då har du, som pappa, en ny leksak också :)

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Eddie W Eddie W skrev:
FESTOOLC 18 Li-Basic
En fantastisk lite pryl - inget du kör i 120 mm skruv med... men super-smutt
Dyr - men då har du, som pappa, en ny leksak också :)
Får hålla med. Denna festool är väldigt prisvärt LÄNK
Om man inte vill ha slag

richardtenggren
Stommen Stommen skrev:
Får hålla med. Denna festool är väldigt prisvärt LÄNK
Om man inte vill ha slag
Tyvärr saknas ju laddare och ett extra batteri ;)

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Även om det känns lite fel att rekommendera Festool pga av deras prissättning så tror även jag att deras cxs är värd att överväga i det här fallet. Jag har två tjejer, fem resp sju år. Det är mest den minsta som tycker om att snickra. Jag har försökt att få henne att använda någon av mina 12V Bosch dragare, men hon gillar inte dem utan tar min Festool C18 istället då hon får till en bra tvåhandsfattning med den. Tänker att CXS är det bästa ur två världar där. Har själv funderat på att köpa en sån om jag råkar hitta den till bra pris, för att göra det lite lättare för barnen att köra skruvdragare då C18 trots tvåhandsfattning känns lite i tyngsta laget.
Men som sagt, prismässigt är de kanske inte så fördelaktiga.

Med det sagt kan man lägga hur mycket pengar som helst på en skruvdragare, så frågan till TS blir nog hur stor är budgeten? Tror det är en bra utgångspunkt för att kunna ge bra förslag.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tyvärr saknas ju laddare och ett extra batteri ;)
Vem säger att han inte redan har det eller tänkte köpa en maskin till nu när det är kanpanj:love:

richardtenggren
Stommen Stommen skrev:
Vem säger att han inte redan har det eller tänkte köpa en maskin till nu när det är kanpanj:love:
Absolut, jag gjorde en liknande grej och köpte en DRC och en PSC 420 vid tidigare batterikampanj, samt kompletterade med en SC8.
Har sedan kompletterat med en C18 och en TID vid andra batterikampanjer.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Att barn använder elverktyg och är med och hjälper till är alltid roligt.
Men att låta dem använda just slagskruvdragare som några nämner här i tråden, är att göra dem en björntjänst...
De mest skadliga vibrationerna kommer från just de högfrekventa slagen från tex slagskruvdragaren.
Barn är inte byggda för den typ av belastning.
Lite info:
https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/natverk/vibrationscentrum
Finns också några infofilmer på Swedish Rentals youtube kanal
Vi vill ju inte att våra barn skada sig i onödan

L LGO skrev:
Men att låta dem använda just slagskruvdragare som några nämner här i tråden, är att göra dem en björntjänst...
De mest skadliga vibrationerna kommer från just de högfrekventa slagen från tex slagskruvdragaren.
Lite info:
[länk]
Vuxna är däremot evolutionärt utvecklade att tåla slagskruvdragare!

L LGO skrev:
Lite info:
[länk]
Är väll en fråga om hur mycket det skall skruva. Var hittar man en 8åring som skruvar en hel altan:thinking:

Söndertrasade handleder är ju heller ingen hitt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.