13 299 läst ·
60 svar
13k läst
60 svar
Skruvdragare till 8 åring
Medlem
· KATRINEHOLM
· 453 inlägg
Jag har en 10.8V makita som alla i familjen använder inklusive barnen. Den är inte direkt jätte lätt. Snarare rätt tung med tanke på hur liten den är. Men den är extremt smidig och har oerhröt bra kvalite. Jag tappa den i poolen en gång... inget problem. Fungerar finfint änM Mikael K. skrev:Hej!
Tänkte köpa en skruvdragare till min grabb, 8 år. Han har hjälpt mig mycket i sommar med diverse snickeriarbete. Främst skruva trall. Hitintills kör han med min Blå Bosch 18V så använder jag gamla skruvdragaren.
Han brukar säga att han är trött i armen efter en stund. Finns det nån bra lättare maskin? Kanske 12V? Helst med 2 batterier eftersom de inte kommer räcka lika länge. Bra för mig också om jag gör mindre jobb som skruva ihop skåp eller nåt.
Tacksam för förslag på vad som kan passa!
Lyckades köpa två av dessa när det var utförsäljning.F fsn skrev:
1200 för två dragare, 4 batterier, två laddare och två hölster plus en systainer var lite för bra för att fundera om jag behövde dem. Jag har i princip slutat använda mina större maskiner i dagligt bruk.
Den med bittfäste hade nog varit bra att komplettera med istället för två med chuck.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Förvånad över att så många föreslår dessa klumpiga 10,8/12v maskiner med batteri i handtaget. Det är ju jättejobbigt för små händer. En lätt maskin med smalt handtag och batteriet i foten är mer lättanvänd.
En med bitsfäste istället för chuck blir också lite lättare
Makita, Hikoki har bra alternativ om än lite dyra
Ta med ungen till affären och prova ut något som passar
https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-HD12/p/Pr412300000
En med bitsfäste istället för chuck blir också lite lättare
Makita, Hikoki har bra alternativ om än lite dyra
Ta med ungen till affären och prova ut något som passar
https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Cocraft-HD12/p/Pr412300000
Redigerat:
Håller med, jag tycker själv att bosch och milwaukee är för klumpiga i handtaget. Har stl 11 i handskar.Johannes Carlsson skrev:
Förvånad över att så många föreslår detta klumpiga 10,8/12v maskiner med batteri i handtaget. Det är ju jättejobbigt för små händer. En lätt maskin med smalt handtag och batteriet i foten är mer lättanvänd.
En med bitsfäste istället för chuck blir också lite lättare
Makita, Hikoki har bra alternativ om än lite dyra
Ta med ungen till affären och prova ut något som passar
[länk]
Första och antagligen enda gången jag kommer att rekommendera en festool... Jag föreslår nämligen festool cxs. Nättare maskin får man söka länge efter. Den är inte heller så där överdrivet vridstark så jag skulle gladeligen låta min 8åring köra den maskinen. Att du sedan kan köpa den med vinkeltillbehör och dylikt gör ju inte saken sämre. Handtaget är för litet för mina stl 9 händer men i en barnhand blir det nog perfekt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Klart grabben ska ha en Festool.
Bild från häromdagen när jag och sonen 6 år byggde trappa hemma. Han brukar kalla den lilla för sin maskin, men nu tyckte han den var för klen och bad att få låna min större ;-)
Pappa fick därmed skruva 6 x 80 skruv med den lilla...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från häromdagen när jag och sonen 6 år byggde trappa hemma. Han brukar kalla den lilla för sin maskin, men nu tyckte han den var för klen och bad att få låna min större ;-)
Pappa fick därmed skruva 6 x 80 skruv med den lilla...
Metabos smidiga 12vM Mikael K. skrev:Hej!
Tänkte köpa en skruvdragare till min grabb, 8 år. Han har hjälpt mig mycket i sommar med diverse snickeriarbete. Främst skruva trall. Hitintills kör han med min Blå Bosch 18V så använder jag gamla skruvdragaren.
Han brukar säga att han är trött i armen efter en stund. Finns det nån bra lättare maskin? Kanske 12V? Helst med 2 batterier eftersom de inte kommer räcka lika länge. Bra för mig också om jag gör mindre jobb som skruva ihop skåp eller nåt.
Tacksam för förslag på vad som kan passa!
Slag
Borr
Slagskruvdragarn slipper han ju att det rycker i handleden.
Tittade själv runt på maskin för lättare arbeten för ett tag sedan och jag fastnade för denna Hikoki, och som andra sagt, mycket skönare och tunnare handdtag då batteriet inte sitter i handtaget samt att balansen blir mycket bättre, för när batteriet sitter i handtaget tycker jag maskinen blir aldeles för framtung. Ett av mina bästa köp! Kör Makita 18 v till tynge jobb.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...FiNoFHOfOt5IfIShYEszu5f63tX4ZzjoaAnO0EALw_wcB
https://www.proffsmagasinet.se/mask...FiNoFHOfOt5IfIShYEszu5f63tX4ZzjoaAnO0EALw_wcB
Redigerat:
En sådan funkade kanon förr. Har 2 faktiskt. (Eftersom lillgrabben gömde en i en stövel i garaget, hittades efter typ 8 månader) Använt den själv till montering ikeaskåp. Nu vill han ha en "riktig".
