Kan verkligen rekommendera Bosch GSR 12V-15
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1651542
(Finns på amazon.de för lite bättre pris och tillbehör)

Jag är en grabb på 35 år och har den förra modellen på 10,8V samt den nya på 12V.
Trodde min 10,8V hade gått sönder när det började slira med lite kraftigare skruv så jag tvekade inte en sekund och stack och köpte den nya modellen mitt i bygget.
Visade sig senare att det var bitshållaren som hade spruckit och slirade och maskinen var det inget fel på, men ja, nu har jag två fantastiska maskiner och det var väl ändå dags för nya batterier ;)

Kan väl nämna att det är de enda skruvdragarna jag äger och har aldrig känt behov av nåt annat.
Skruvar allt från Ikea möbler till trall och reglar, långa skruv och till och med fransk skruv.
Skruvat många tusen skruv med 10,8V och ett par hundra med 12V utan problem.
Liten och smidig, kommer åt överallt där det är rimligt att komma åt med en skruvdragare.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
GSR 12V-15 FC finns i ett bra kit med vinkel mm. Tycker det är en förträfflig maskin om man vill slippa köpa en ny maskin när behovet uppstår och det är trångt som fanken, man behöver komma åt nära en vägg osv.

[länk]

Helt klart den maskin jag föredrar när 18V maskin inte behövs. Möjligen kan jag tänka mig att handtaget är lite för tjockt, speciellt för en 8-åring. Problemet med denna klassen av maskiner är ju att mycket av batteriet ska in där man håller och gör därför handtaget lite tjockare. men Jag har inga problem med den och min 6åring har kört en del med den, fast mest på lek. Men jag tror de finns på Bauhaus så ett besök där o prova på är nog inte fel
Bra förslag, hade sagt detsamma. Med en Flexiclic håller du blå linje också, kan vara bra att inpränta tidigt.

• Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Köpte Julas minsta 12v skruvdragare till mitt barnbarn när hon fyllde 5 år.
Av säkerhetsskäl fick hon ingen borrsats, det får mamman och pappan besluta.
Fungerar utmärkt till fågelholkar mm, även pappan i familjen använder den när det är trångt.
/Farfar

• Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
P
Tyngden är inte allt...
Vridningen på maskinen som blir när skruven drar fast blir en påfrestning på handleden varje gång det händer. Ett vanligt problem vid löpande band förr. Och då pratar vi vuxna människor. Även om barnen inte jobbar yrkesmässigt hela dagar i ända, så bör man vara försiktig med de små armarna.

• Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Som redan nämnts, men i andra ordalag.
Tänk på att skruva med dragare kan bli påfrestande för armar och handleder.

Givetvis ska ungarna få hjälpa till , men var försiktiga. Att skruva trall kan verka oskyldigt, men påfrestningen i armar och handled hos ett barn på 7-8 år kan bli ganska stor

Det kan lätt ske olyckor om man dragit åt momentet så den står på högt tal eller borr. Då kan det gå illa om ett barn håller i och emot.

• Gilla
pemu
  • Laddar…
K
Min 4 åring har denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-skruvdragare/skruvdragare-008199/ Jag köpte den iofs för 299 kr. Men den är rätt lagom och kan säkert användas ännu bättre av lite större barn. Det är kraft tillräcklig för att vi vuxna ska kunna använda den (och ge en okoncentrerad 4 åring en rejäl smäll).

När han var två fick han en https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-3,6-V/p/40-9710-1 höll tyvärr inte så länge och kunde i princip inte användas av oss vuxna heller...

Kör med Makita HP330DWJ när det är enklare arbeten. Sliter mycket mindre på handleder :)

2895163.jpg

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
M Mikael K. skrev:
Hej!

Tänkte köpa en skruvdragare till min grabb, 8 år. Han har hjälpt mig mycket i sommar med diverse snickeriarbete. Främst skruva trall. Hitintills kör han med min Blå Bosch 18V så använder jag gamla skruvdragaren.

Han brukar säga att han är trött i armen efter en stund. Finns det nån bra lättare maskin? Kanske 12V? Helst med 2 batterier eftersom de inte kommer räcka lika länge. Bra för mig också om jag gör mindre jobb som skruva ihop skåp eller nåt :).

Tacksam för förslag på vad som kan passa!
Vi köpte den lilla Bosch som är laddningsbar, från Clas Ohlson, till barnbarnet. Den har varit till mycket glädje i praktisk användning .

3-åringen har dragit lite med slagskruvdragare utan problem. Går lagom fort på lägsta. Håller med en del övriga om att det blir för mycket vridmoment att hålla emot en vanlig skruvdragare. Inte ens vuxna människor är normalt så starka i underarmarna

M Mikael K. skrev:
Kollade runt lite och den lilla Boschen ser riktigt trevlig ut. Bonus med samma märke som jag såklart :)

Ser ut att vara bra pris på netonnet, finns här i byn dessutom...

[länk]
Den har jag som "möbelskruvdragare" när man monterar ikea möbler m.m. eller annat där det är trångt. Riktigt smidig så även du kommer att ha nytta av den.

F
K kallabaz skrev:
Dewalts 10,8v slagskruvdragare måste ju vara perfekt för att skruva trall. Då slipper han vridstyrkan också.
Kul att han får jobba med dig!
Nä, det går på tok för sakta och så knattrar det en massa med. Just skruva blöt trall är väl absolut ett tillfälle då en slagskruvare verkligen inte behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.