Det där med 90% är nog ganska personligt.

För min del så har 10,8v maskinerna gått att använda till ungefär hälften, och större delen av den halvan har dom gjort långsammare än en större.

14,4v är för mig en bra kompromiss mellan storlek och kraft.

Att jag nu har 18v beror på att jag har en massa snortunga jobb till sommaren.

Alko skrev:
Makita inte mycket bättre än Black & Decker alltså, enligt testet, där ser man!/A
B&D-maskinen kommer att gå sönder långt tidigare än Makitan vid kontinuerlig användning men för intermittent hemmabruk verkar den bra. Du hinner nog slita ut fyra B&D innan en Makita ger sig.

festol cxs ,riktigt fin .

Jag har Dewalt DCF610, enormt bra maskin och passar mina barnhänder utmärkt. Har byggt ihop altanen, köket, möbler, grillar, passar till allt. Kostar 2000kr enligt Beijer och K-Rauta, men normalt är extrapris på 1000-1200kr.
Ingen chuck, men det behöver man inte tycker jag, köp några borr med sexkant.

erik832995 skrev:
festol cxs ,riktigt fin .
Om den är för liten till några uppgifter , komplettera med en t18 , den är stark .
Köp den i set med 18v sticksåg så är jag nästan säker på att du får cxs en för under 2500 ....

Nu känner jag mig som en riktig besserwisser, men Festooooolarna har väl inte särskilt smalt handtag?

Iaf inte T12-T15-T18.

T12:an jag hade var lite väl grov för mina strl9 händer.

nikasp
Min kompis köpte nyss på sig Festtool verktyg för big bux. Fick nästan bånge när jag provade hans C 15 Li :) Hade så lite blod i huvudet så jag tänkte inte på handtaget. Sådana pengar (6500 kr inkl. moms i riktpris) är inte alls aktuellt dock.

pkom_bs_c15li_564284_p_01a.png

En 2kilos 18 Voltare är i mina händer inte speciellt tung att jobba med. Kan vara för att jag är väldigt stark, men jag har hellre en än två maskiner. Sen att jag egentligen har 4dragare är för att man har någon form av dille på maskiner som kan vara bra att ha någon gång.

Hur stark är du, så vi andra har något att jämföra med?

Orkar iaf 8 kilos hantlarna på gymmet.

skalman1 skrev:
Nu känner jag mig som en riktig besserwisser, men Festooooolarna har väl inte särskilt smalt handtag?

Iaf inte T12-T15-T18.

T12:an jag hade var lite väl grov för mina strl9 händer.
CXS har handtag i storlek som DeWalt 10.8. Inte jättesmalt men inte tjockt heller. Jag har 9-10 på handskar och tycker CXS och de små DeWalterna ligger perfekt i handen.

CXS snurrar dock lite för långsamt för att vara en bra borrmaskin och chucken tar inte ens 10mm borr. Som skruvdragare för montering är den underbar!

nikasp
Ser att jag nog aldrig återkom men det blev en blå Bosch GSR 18-2-Li i L-BOXX för länge sedan. Mycket nöjd och nu har den fått jobba ganska mycket med både hus och torp. Klurar på en till skruvdragare till torpet nu. Det är ytterst sällan den känns för klen. Någon gång när jag dragit en 6x90-skruv i segt och blött tryckimpregnerat kan man få hjälpa sista millimeterna. Den känns väldigt allround och ligger bra i handen.

6768_527713ca90777ffbd3453a69a5bca49b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

+1 på CXS, och senaste årsmodellen tar numera 10 mm chuck. Fantastiskt smidig, jax älskar min. Köpt för 240 eur från tyskland, i "set" variant.

Jag är helt såld på den milwaukee m18 cdd borrskruvdragare vi har på jobbet! Stark, bra att handskas med, och funkar fint även för mina händer i storlek 6. Enda nackdelen är priset, 5000 känns lite saftigt för nåt att påta på hemma med :(

Själv kör jag milwaukee m12 cdd, har ännu inte hittat något jag inte klarat ut med den, trots renovering. Passar mina små händer väldigt bra också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.