10 406 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
Skruvdragare för händer strl 8 och <2500 kr?
När det gäller mindre handtag vill jag mig minnas att Makitas 14,4V serie är lite nättare. Jag har 9 i storlek och den kändes bra men en aning trång i handtaget.
Sen har jag för mig att Panasonics EY7440 satt rätt bra i mina händer med.
Sen har jag för mig att Panasonics EY7440 satt rätt bra i mina händer med.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
För de flesta så är 10.8v maskinerna relativt allround. För exempelvis en lägenhetsägare eller någon som inte tar på sig större renoveringar är en 10.8v skruvdragare en helt ok kompromiss. Prismässigt ligger de bra till och ergonomiskt passar de bra i handen på de flesta plus är smidiga att ha i hölstret. Kombinerad med en stark 230 v borrmaskin så har man ekonomiskt en bra lösning som fungerar till allt.raveper skrev:
För oss som gör större hemmaprojekt mm så är ändå 10.8v ett bra komplement till smidiga arbeten. För min del så har jag både ett makita 18v lxt kit men även ett litet 10.8 kitt med skruvdragare och slagskruvdragare. Det lilla kittet köptes som komplement till typ köksskåp, hänga upp hyllor mm men har imponerat så mycket på mig att de nästan konkurrerat ut de större. Slagskruvdragaren ligger alltid i hölster i byxorna och skruvdragaren är med ibland vid behov av förborrning. Har utan problem kört 6x100 skruvar i konstruktionssyfte med slagskruvdragaren.
Så underskatta inte vikten av en liten smidig maskin
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Kan varmt rekomendera hitachi ds14 dsal. Jag själv händer i strl 11 och gumman bra mycket mindre men den funkar kanon för oss båda.
Dom duger fint till mindre skruvar, och dom är ju lite lättare än dom större.raveper skrev:
Men dom är ju naturligtvis klenare, dom saknar den där riktiga orken som 14,4v och uppåt har.
Slagskruvdragarna orkar ju rätt stora skruvar men kommer man över 6x140 och liknande så börjar det gå rätt långsamt.
Har själv precis bytt från ett 10,8v Hitachi kit till ett 18v Panasonic kit.
Mina erfarenheter från 10,8v maskiner kommer från följande:
Hitachi DS10DFL
Hitachi WH10DFL
Dewalt DCD710S2
Dewalt DCF610
AEG BS12C
AEG BS12C2
Bosch GDR10,8V gen1
Bosch GSR 10,8V-Li
Festool T12 räknar jag inte med för den är ju så stor.
Edit:
Aj f-n, glömde bort att jag skamligt nog en gång i tiden ägt en Bosch PSR10,8V-Li.
Det var ine alltför för många år sedan skruvdagarna var på 7,2 volt. Har själv 3 st 18v makita, 1st 18v dewalt, 2 st 12v dewalt, 1st 12v B&D slagskruvdragare, 2 st 10,8v bosch och 1 st 10,8 dewalt.raveper skrev:
Använder 10,8 voltarna väldigt ofta och de räcker långt och är inte speciellt klena precis.
Exakt samma "sjuka" här.nikasp skrev:
Jag har två av varje maskin, först en och sen en användbar.
Det är bara den senaste tidens inköp där denna trend brutits, jag tror jag har börjat lära mig.
Jag drar på mig handskar i storlek 10, och håller med om att greppet på den maskinen (som numera är min huvudmaskin) är smalt.skalman1 skrev:
Det är smalt handtag för mig, men fungerar helt klart. När jag nu ibland greppar min gamla Hitachi eller bosch PSR 14,4 LI-2 så slås jag av hur oerhörd grovt deras handtag är. Dom känns inte alls sköna numera.
Jag tror DS14DASL passar bra även för de med handskstrl 8.
Och bra maskin i övrigt också. Har allt (jag ville ha), 13mm chuck, autolock-chuck, belysning, bälteskrok.
Jag köpte den från toolab.