FredrikR skrev:
Blandar du ihop fingrarna nu, eller menar du att du inte gasar med pekfingret? :)
Läste mitt inlägg igen och nog framgår det, kanske lite indirekt att jag gasar med långfingret:)

Nimajneb skrev:
Läste mitt inlägg igen och nog framgår det, kanske lite indirekt att jag gasar med långfingret:)
Jag gasar också med långfingret :)

Får mycket bättre känsla på något vis, men ändå tycker jag att bosch gdr 10.8 är lite tjock i handtaget.

Skulle jag köpa en fjuttdragare igen så skulle det absolut bli en modell som har batteriet nedanför handtaget.
Dom fjuttdragarna jag har använt är gdr:en, aeg bs12c, birka tools 10.8v knackare och bosch psr10.8.

Hmm..
Bara en liten fundering!
Varför skall du köpa maskinerna själv. Det är företaget som du jobbar på som skall
stå för verktygen.

Själv tycker jag Ixxo är en utmärkt fjuttdragare, får plats i byx/skjortfickan och duger för det alldagliga.

Jag köper dom själv för jag går bara skola nu, och skolan har bara tunga fetmaskiner modell äldre NiMh.. Dessutom ska jag använda dom privat..

Nimajneb skrev:
Eh, gasar du med långfingret? Varför det?

//Patrik

Tycker Makitan är otroligt skön att hålla i och skulle skippa chucken, det är inga problem längre att få tag i borr med bitsfäste, dessutom slipper man byta maskin efter något år när chucken har gett upp !

Ska prova med långfingret ... klart annorlunda ..

Har du någon länk eller rekommendation av borrsats med bitfäste?

VA jag är chockad... finns det verkligen någon som INTE gasar med långfingret??!!!!:x

Jag har då alltid gasat med pekfingret.. Samma finger som jag skjuter med :)

Förresten så använder jag både långfingret och ringfingret när jag använder festoolen......... :)

skalman1 skrev:
Förresten så använder jag både långfingret och ringfingret när jag använder festoolen......... :)
Hmm jadu den där fesen(din avatar) ser inte ut att vara så supersmidig att komma åt med, fint med parerskydd dock om man ska duellera mot nån dewaltare :P

Redigerat:
Preed skrev:
Hmm jadu den där fesen(din avatar) ser inte ut att vara så supersmidig att komma åt med, fint med parerskydd dock om man ska duellera mot nån dewaltare :P
Så tyckte jag också tills jag hade använt den några minuter. Sålde fjuttdragaren direkt :)

Preed skrev:
Jag har då alltid gasat med pekfingret.. Samma finger som jag skjuter med :)
dax att se över detta då. Pekfinger o tumme används för horisintalstyrning medans Lill i ringfinger ihop med handen fixar vertikalstyrningen.

kanske vanligare än jag trodde att hålla skruvdragaren lite avigt

Jag har alltid gasat med pekfingret, men nu har jag varit ute och torrkört lite för att se hur det skulle kännas att använda långfingret istället. Det första som slog mig var att det kändes konstigt, men går nog att vänja sig vid. Det verkar som fördelarna uppväger nackdelarna, greppet blev lagom för handen istället för något trångt och genom att flytta pekfingret till maskinens sida istället för i greppet så eliminerade jag risken för att komma åt knappen som ändrar färdriktning på skruven.

Där ser man hur lätt det är att snöa in på saker bara för att man alltid gjort så. Har aldrig ens slagits av tanken på att använda långfingret, det har alltid varit naturligt att "avtryckarfingret" skulle stå för gasandet med. Får tacka för tipset, ska testas lite mer när det är dags att skruva något...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.