19 505 läst ·
134 svar
20k läst
134 svar
Skruvdragare för elektriker..
Jag hade ditt set i en dag innan jag lämnade tillbaka. Maskinerna är obeskrivligt klena. För att få in en lite grövre självborrnade plåtskruv så var jag först tvingen att köra på högsta hast. sen byta till den lägre hast. för att den inte orkade längre. Chucken kändes glapp i längsled samt att med en lite längre borr märkte att rotationen var exentrisk istället för cirkulär. Knackaren orkade inte dra i en 6 mm träskruv i en fururegel. Lådan dom förövrigt ser ut som en sminklåda var väldigt rapplig och pappen under lådan under maskinernas underdel lossade så lådan fastnade. Returnera och köp lite kraftigare grejer.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag har också motsvarande sätt, köpte det dock från Axminster. Jag är rätt nöjd, jag har inte kört några mastodont projekt med dem. Jag tror det beror på vad man ska ha grejorna till... Tänkte mest ha den lilla med chuck till förborrning och den stora till 'små' skurvning. Har inte kört något grövre än 5x70 skruv, men de drog knackar'n utan problem åt mig. Biltema torxskruv... Det kan bero på skruven, om den fjädrar så funkar knackmaskiner dåligt.
Känn dig för med dragarna, se till att du alltid har med dig båda batterierna... Och som det skrevs tidigare, dosfräsarna är hårda att köra. TOM min hilti 141 tycker det är jobbigt :-I. En 18v maskin skulle nog inte skada om du ska köra dem utan sladd, en med sladd är alltid bra om det är många dosor...
Jag kompletterade mina med Big lugg (http://www.axminster.co.uk/bigg-lugg-shopbigg_lugg/) funkade förbaskat smidigt, jag måste köpa på mig fler clips dock.
Känn dig för med dragarna, se till att du alltid har med dig båda batterierna... Och som det skrevs tidigare, dosfräsarna är hårda att köra. TOM min hilti 141 tycker det är jobbigt :-I. En 18v maskin skulle nog inte skada om du ska köra dem utan sladd, en med sladd är alltid bra om det är många dosor...
Jag kompletterade mina med Big lugg (http://www.axminster.co.uk/bigg-lugg-shopbigg_lugg/) funkade förbaskat smidigt, jag måste köpa på mig fler clips dock.
Redigerat:
Dosfräsar är ju egentligen för tunga för maskiner under 18-24V..det blir för tunga stopp främst. Högsta hastighet suger också riktigt illa på små maskiner.
Jag kör Panasonic 14,4V 3.3Ah och den fick jag att ryka i lindningarna efter en månad när jag körde speedborr i lite träreglar. I övrigt klarar den allt jag kastar åt den utan problem. Den följde med hem på semestern och drog i spikläkt med 6*160mm, ett par hundra blev det på en vecka. Vi har väl ett tiotal på firman nu bland servicekillarna och alla är skitnöjda.
Om det nu skulle vara så att du får lite beslutsångest så kostar den ju bara en femhundring till (det är den i reklamen nere till höger på första länken).
Jag kör Panasonic 14,4V 3.3Ah och den fick jag att ryka i lindningarna efter en månad när jag körde speedborr i lite träreglar. I övrigt klarar den allt jag kastar åt den utan problem. Den följde med hem på semestern och drog i spikläkt med 6*160mm, ett par hundra blev det på en vecka. Vi har väl ett tiotal på firman nu bland servicekillarna och alla är skitnöjda.
Om det nu skulle vara så att du får lite beslutsångest så kostar den ju bara en femhundring till (det är den i reklamen nere till höger på första länken).
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
När man kör dosfräs så gäller det att köra på lågväxel (och hålla hårt i maskinen med bägge händerna för annars kan man få ont.
)
Preed, välkommen till elklubben! Du har valt rätt yrke, tror nog Danne031 håller med mig.
//Patrik
Preed, välkommen till elklubben! Du har valt rätt yrke, tror nog Danne031 håller med mig.
//Patrik
@mekarmicke: Du måste ha fått måndagsexemplar, för knackaren i paketet ska ju dra med 90Nm, vilket är nästan 4 gånger mer än min gamla 6270D med NiMh batterier och den har jag byggt en hel friggebod med, inklusive skruvat stommen med 6x120mm Jetting... Drog takplåtskruvarna med den också utan problem på högväxeln.. Även den klena chuckdragaren i paketet har på pappret mer kraft än min 6270D så den borde ju klara allt min gamla NiMh maskin klarar... Men om jag nu skulle bli missnöjd trots allt, får man verkligen använda maskiner man köpt och sen returnera dom? Man kan ju inte direkt komma och säga att man tycker en 10,8V mini-dragare är för klen för att skruva 6x120mm Jetting hehe 
Som dosmaskin blir det en med främre handtag, vill inte knäcka handledenPatrik_Hed skrev:
Dom här små blir ju mest för att skruva uttag, klammer osv..
Köpte i jobbet här i stan så det var inga prob att lämna tillbaka. Tog ut en Hitachi 14dsl istället och den är 4 ggr så stark.
Jag har detta kit. Är supernöjd. Små och smidiga och drar i de skruvar jag har testat. Dragit ett gäng 160mm och det gick fint.
Dom får plats i fickan, ligger bra i handen och man kommer in på trånga ställen.
Dom får plats i fickan, ligger bra i handen och man kommer in på trånga ställen.
Fint att höra lite bra kritik om dessa maskiner..gadeberg skrev:
När det gäller fjuttdragare tycker jag att Hitachi´s 10,8V serie (WH 10DL, DS 10DFL, DB 10 DL) samt DeWalt´s 10,8V serie (DCD710S2, DCF815S2, DCF610S2) är mer intressanta än Makita, Bosch och Milwaukees 10,8V serier. Jag är annars anti-DeWalt och köper i princip bara Makita eller Panasonicskruvdragare när det gäller 14,4V och uppåt. Anledningen till att jag tycker Hitachi och DeWalt är mer intressanta är att batterierna på de är av "traditionell" variant vilket gör greppet smala och har bättre ergonomi, i alla fall för mig. Makitorna som nämns här har förvissso något smalare grepp än Bosch´s liknande serie men det är fortfarande för klumpigt anser jag.
Nu är förvisso inte 10.8V dragare av fjuttklass, dessa brukar ligga på 3,6V.
Men skit samma, jag har funderat på om alla som tycker Boch o Makitas 10.8V är för tjocka i handtaget.
Det kanske är en illusion? dom är ju inte så snygga i formerna direkt.
Eller är det så att ni håller dragarna konstigt. Jag har en kompis där det visade sig att han höll sin dragare så att han gasade med pek- istf långfingret. När jag tipsade om hur man höll maskinen å vart det en för honom helt nu produkt! (Nu var det förvisso en kinadragare men iaf.)
Men skit samma, jag har funderat på om alla som tycker Boch o Makitas 10.8V är för tjocka i handtaget.
Det kanske är en illusion? dom är ju inte så snygga i formerna direkt.
Eller är det så att ni håller dragarna konstigt. Jag har en kompis där det visade sig att han höll sin dragare så att han gasade med pek- istf långfingret. När jag tipsade om hur man höll maskinen å vart det en för honom helt nu produkt! (Nu var det förvisso en kinadragare men iaf.)
två maskiner, ett batteri i varje ett på laddning. eller så kör du bara med en maskin, ett batteri i maskinen ett i beredskap ett i laddaren, vilket gör att man minskar värmepåverkan på batterierna om man kör hårt under längre tid. Eller så har du ett batteri i lampan ett i maskinen och ett på laddning..Preed skrev:
Blandar du ihop fingrarna nu, eller menar du att du inte gasar med pekfingret?Nimajneb skrev:Nu är förvisso inte 10.8V dragare av fjuttklass, dessa brukar ligga på 3,6V.
Men skit samma, jag har funderat på om alla som tycker Boch o Makitas 10.8V är för tjocka i handtaget.
Det kanske är en illusion? dom är ju inte så snygga i formerna direkt.
Eller är det så att ni håller dragarna konstigt. Jag har en kompis där det visade sig att han höll sin dragare så att han gasade med pek- istf långfingret. När jag tipsade om hur man höll maskinen å vart det en för honom helt nu produkt! (Nu var det förvisso en kinadragare men iaf.)
Dock upplever jag inte Boschgreppen som speciellt klumpiga/tjocka, och jag har inte speciellt stora händer.
Redigerat: