Jag funderar på tre olika maskiner och ska köpa en av dem.
Frågan är vilken?
Maskinerna är:

Makita BDF 440 RFE
Hitachi DS 14 DAL
Panasonic EY7440

Vilken skulle ni rekomendera av dessa tre?
Har ni några bättre förslag?
Jag vill ha en lätt som ändå är lagom stark

Häls Niclas

Ta bort hitachin,såkan du ta den du tycker känns bäst i handen.
Mak eller Panna helt klart

R
Boris73 skrev:
Tycker panasonicen... har inte haft tillräckligt över än för att skaffa en egen.. men prylgalen som man är så lär det snart finnas en i garaget ;)

Boris73 skrev:
Varför ta bort Hitachin vad är det som inte är bra med den...
Tycker pannan ser lite klumpig ut.
Ska åka och handla till helgen blir till att känna på de i veckan.

Är det någon som vet var dessa finns till bra pris?

Häls Niclas

R
Nu bor jag i göteborg så jag slipper frakten.. detta är det billigaste priset jag hittat... bara å rätta mig om jag har fel.

Som sagt.. maskinen kostar en del så själv behöver jag spara lite pengar först ;)

www.smsservice.se - Småmaskinsservice på nätet!

niclasella skrev:
Varför ta bort Hitachin vad är det som inte är bra med den...
Tycker pannan ser lite klumpig ut.
Ska åka och handla till helgen blir till att känna på de i veckan.

Är det någon som vet var dessa finns till bra pris?

Häls Niclas
Detta är min högst personliga uppfattning, men jag tycker inte Hitachin borde ens jämnföras med dom andra två giganterna.

Har jobbat mkt både med Maken och Hitachin, pannan har jag bara provat vid ett tillfälle.

Min rangordning

1. Panasonic 10p
2. Makita 9p

3 Hitachi 5p

Så stor skillnad tycker i alla fall jag de är

Mikael_L
Makitan har skapat ett grymt "vill köpa"-begär hos mig. Det jag motiverar det med är kombinationen vikt/vridmoment.
Men priset är långt ifrån motiverat (för mig alltså) så det blir ingen!

Detta är väl iofs ingen hjälp, för jag har inte jämfört dessa maskiner på något vis. Jag ville bara säga att jag tycker att makitan verkar ruskigt fin.

När min egna De Walt gick sönder, och jag var ner till maskin & verktyg för att köpa ny, satt en i personalen en hitachi 12v i min näven och den spöar det mesta jag har jobbat med (Panasonic, de Walt) i jobbet ( hiss montör) både i smidighet och batteri pålitlighet.
Min egna har jag använt till garage-, gäststuge- och altandäcksbygge.

Min erfarenhet av Panasonic EY7440 är genomgående svinbra samma med Makita BDF440, här är det bäst att välja den maskin man tycker passar bäst i handen enligt min mening. För man kommer bli oerhört nöjd med bägge oavsett. Låg vikt, stark, ergonomi och "känsla" är något de har gemensamt!

Hitachi må vara okej (har haft både Panasonic och Hitachi som jag arbetat med under en längre tid med) men känslan i en Hitachi är avsevärt mycket sämre än i de två andra maskinerna jag nämt. Har man 3000-4000 kr att lägga på en maskin skulle jag inte tvekat. Antingen Panasonic EY7440 eller Makita BDF440!

Säger samma.. Bort med Hitachin.. den är påtok för mycket bling bling.

Har jobbat med Hitachi, fungerade men inget jag var impad över.. Har kört panasonic i både skruvdragare och 12v slagborr och kan inget annat säga att det är underbara maskiner.. Kanske lite tunga. Men de brukar Li-pol fixa.. Äger Makita privat och då LXT, föredrar lätta maskiner, som är ergonomiska och välbalanserade. Samt även kompakta.

Jag har Panasonic EY7440, Makita BHP451 och Makita BTD140.

Panasonicen är otroligt smidig att jobba med eftersom den är så välbalanserad. Batteriet är både litet och lätt och maskinen blir därmed både kort (avståndet från chuckspetsen till änden på motorkåpan) och låg (avståndet från botten på batteriet till toppen på motorkåpan). Den är dock inte ens i närheten av att vara lika stark som någon Makita jag provat. Den duger gott till att skruva ihop köksskåp och göra alla andra småjobb hemma, men ska du bygga grövre träkonstruktioner med 5,0x80 eller 6,0x100 skruv så orkar den inte alls.

Jag har inte själv arbetat med Makita BDF440 men känt på den vid mer än ett tillfälle (vill ha!). Min erfarenhet av Makitas nya skruvdragare är att de är otroligt starka, oavsett format.

Jag rekommenderar att du börjar med att fundera över vad du vill kunna göra med skruvdragaren och om du kommer fram till att du inte enbart behöver råstyrka ska du välja den som känns bäst i handen!

Jag vill också passa på att rekommendera Festools maskiner C12 och T12+3 som båda är otroligt starka för att vara 12V-maskiner. Når dock inte upp till Makitas 14,4V eller 18V LXT vad gäller råstyrka.

Lycka till!

Om vi ändå ska hålla oss till ämnet och utse den bästa skruvdragaren vill jag passa på att nämna mina kandidater:

1. Festool C-12
Festools märkliga 12V-maskin har Centrotech och de flesta och bästa tillbehören. Den är samtidigt mycket kort vilket gör det lätt att komma åt inne i skåp och liknande. Nackdelarna är att den är mycket framtung och att Centrotech-tillbehören blir dyra i längden (jfr. FEIN).

2. Makita BTP140
En slagskruvdragare med alla funktioner. I teorien den ultimata skruvdragaren. Förlorar dock på tillbehörssidan mot Festool C-12, men Makitas Quad-Driver gör plånboken tunnare och livet lite lättare. Inte det bästa valet om du har tänkt att borra mycket med grövre borr.

3. Makita BDF450
All-round-alternativet. Bredare än BTP140 och mer vad man skulle kalla en klassisk batteriskruvdragare. Tyngre än sin lillebror BDF440 men vinner p.g.a. kompatibiliteten med Makitas övriga 18V LXT-sortiment.

4. Panasonic EY7440
För den bekväme som inte ska bygga ett helt hus från grunden utan bara behöver en pålitlig skruvdragare för hemmapulande men som samtidigt ställer höga krav på driftsäkerhet och ergonomi. Enligt min mening den bäst balanserade och skönaste att hantera av de skruvdragare jag provat.

Outsiders: Festool T12+3/T15+3, FLEX ALi 10,8 G, Hitachi DS14/18 DL, Bosch GSR 10,8 V-LI-2, Bosch GSR 14,4/18 V-LI, Bosch GSR 14,4/18 VE-2-LI, HILTI SF 144-A Li.

Fler kandidater?

För min del hade jag satt en Hitachi eller en Festool högst upp på listan, men har inte använt särskilt mycket Makita eller Panasonic. Skulle också lätt kunna tänka mig en Bosch eller Milwaukee.

Min primära skruvdragare idag är en Hitachi DS 18 och nästa skruvdragare i den storleksklassen blir också en Hitachi.

Svar till Kraftkarl:
BTP140 känns som en onödig kompromiss såvida man inte är MacGyver eller bor i en etta och har platsbristen som det absolut största problemet. Den maskinen väger 200 gram mer, det kan tyckas vara försumbart men ställer man dem mot varandra så märker man hur mycket smidigare BTD140 känns i handen. En kombination bestående av BTD140 och BDF450 är ett mycket bättre alternativ enligt mig.

Redigerat:
Tack Binesh, du har såklart rätt.

Vad jag menade var att om man bara får ha en skruvdragare så känns inte BTD140 som något alternativ eftersom den bara gör en enda sak. Samtidigt är slagfunktionen ovärderlig när man ska dra långa träskruv. Kompromissen gör att BTP140 ändå känns som ett bra alternativ, men jag förespråkar också generellt lätta maskiner framför tyngre. Därför känns exempelvis HILTIs och Milwaukees skruvdragare inte som några egentliga utmanare för min del eftersom jag saknar riktiga "byggjobbarnävar".

Fler som vill ranka sina favoriter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.