Milwaukeen är lite tyngre än dom andra, men den känns gedigen.
Verkar inte så urstark heller med tanke på sina 18 volt.
Skulle vara trevligt att testa den.

Fingrade mest på den när jag var inne på Bromma Järn häromdagen och köpte min AEG. 2 papp billigare, men då fick man ingen bältesklämma.

Men hallå Martin Timell har ju en, måste ju va sjukt bra!:)

jackeman skrev:
Skallen gick in till trät och det är inte dåligt. Men visst hade jag kanske kunnat pressa den lite till, å för att se vad som skulle hänt...
Men jag är osäker på att varken makitan eller hitachin hade lyckats bättre.
Jag kanske kan lägga upp en demo på youtube framöver :)
Jag menade bara det var lite tvetydigt då du skrev att skallen gick in i trät men att du var tvungen att byta maskin för att den skulle det - jag förstod inte riktigt vad du menade.

Då det inte verkar någon som gjort ett oberoende jämförande test på av alla maskiners vridmoment så är väl tillverkarnas uppgifter normalt det enda man kan gå på förutom den egna övertygelsen som ofta är väldigt stark. Bra och användbart test du länkad till dock.

Fnularn skrev:
Men hallå Martin Timell har ju en, måste ju va sjukt bra!:)
Produktplacering - frågan är väl bara om effekten är den tillverkaren önskade...

Jag tycker att Panasonicen har himla bra batteritid och ork, fast jag kommer från en 12 V nimh Makita innan dess,
Alla nya lion jag provat slog min trötta Makita på fingrarna iofs..

Jag hade verkligen inte en aning om Timelleffekten. Tittar bara på Arge Snickaren, och han är ju Makitafrälst... Jag är rätt nöjd med min AEG måste jag säga. Möjligen är den väl stark för att dra skruv i gips, men då kör jag hellre min lilla Ryobi ändå eftersom den är så lätt.

B
har en BHP452 Makita.. och det går ju faktiskt sätta på slaget när man tex ska få in en fransk grövre skruv... men sen om det är bra för dragaren eller ej .. . det vet jag inte...

men stark som satan och smidigare än min andra Bosch 12v.

Slag?? För att dra i fransk? Det låter inte hälsosamt för maskinen då det handlar om slag i skruvens riktning och inte slag i rotationsriktningen

B
fast den slog i rotationsriktningen också på nåt sätt, nåja, det funkade....

vet inte om det kan vara skillnad på om man har den i hastighet 1 eller 2...

det kändes inte som den slog in, utan mer som en slagskruvdragare.....

Den slår inte i rotationsriktingen. Effekten som du möjligen uppnår är att du vibbrerar skruven.

Efter att ha funderat och kollat lite mer är jag nu mer inne på Panasonicen om jag skall köpa en ny komplett maskin. Någon som vet hur det fungerar med Panasonics garantier om man importerar från t.ex. UK?

De finns ju annars till hyfsat pris (2600 +m ) på Toolab.

Ett annat alternativ jag börjat fundera på är att köpa en "ren" makita BDF 452rfe, eftersom vi har en BTW 251rfe mutterdragare med fräscha batterier som inte används så mycket. Då blir ju investeringen ganska rimlig... Finns det någon svensk återförsäljare som har hyfsade priser på "rena" maskiner (jämfört med UK/USA)?

Hur mycket klumpigare är egentligen 18V än 14,4V? Vikten skiljer ju bara runt ett hekto och är fortfarande 2 hekto lägre än den gamla DeWalten...

Det skiljer inte mycket, maskinerna är desamma, men batteriet är ett par cm längre, en längd som går framåt, så en fyrkantig låda där 14,4v-maskinen går ner i, där går även 18V-maskinen ner. Vikten skiljer, men det är inte en hekto, har vägt den till ca 60g om jag inte minns fel.
bdf442.jpg
makita.bdf.452.rfe.gif

Milwaukee´s c18dd är en trevlig maskin, mycket nära de tyngre 18voltarna i styrka. Dock är batteritiden väldigt kort vid tyngre jobb, dosfräsar är alltså ingen höjdare till den maskinen. Går dock att köpa maskinen med 3ah batterier och då kan det nog fungera bra. Då försvinner ju lite av smidigheten istället;) Vad jag förstår är den i första hand konstruerad för elektriker etc.

Jag köpte själv en c18dd i kit med en smatter i somras.

Panasonicen är också en mycket trevlig maskin! Har tyvärr inte testat den med tyngre saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.