20 340 läst ·
53 svar
20k läst
53 svar
Skruvdragare 14.4v 1.5ah eller 3,0ah
Jo men nu jämför du deras C12:a, en i sammanhanget extremt lätt "fulldragare". Titta i stället på exempelvis en Makita BDF440 eller för den delen Hitachin som TS övervägde så spelar de 200g mindre roll. För övrigt skulle jag aldrig vilja ha just 2,6Ah accarna till C12:an, den köpte jag endast för att den är så liten och nätt och ändå ingen fjuttdragare.
Har ni vägt dem eller? Min erfarenhet är att specifikationerna avseende vikt är helt skruvade (hähä). Vägde lite olika verktyg och nästan alla var fel. En DeWaltcirkel som i själva verket vägde 4,6kg var specificerad till 3,2 eller 4,2 beroende på var man kollade. Makita BDF452 (18V) anses ibland väga mindre än BDF442 (14,4V). BHP452 som jag har är ett drygt hekto från spec. Etc etc. Så de där 300g tror jag vad jag vill om tills ni vägt dem...
Såg att Axminster i fredags skickat ut reklam på en skruvdragare/borr som de säljer med 2 styck 3.0 Ah LiIon batterier i paket (Makita faktiskt).phl skrev:
Kan tillägga att jag själv har just 3.0 Ah LiIon på mina stora skruvdragare (syftet med dem är mycket kraft och kapacitet till rimlig storlek och med god balans). På min lilla GSR har jag bara 1.5 Ah, men där är syftet att den skall vara liten och lätt.
Från alla trådar om skruvdragare tror jag att skruvdragare är väldigt mycket en fråga om vad man tycker känns rätt. Det finns de som gillar Festool, det finns de som gillar Bosch, det finns de som helst använder sin minsta, och det finns de som helst använder sin stora. För andra elverktyg handlar det ofta om verktygets prestanda, för skruvdragare handlar det mycket ofta om vad som känns rätt (hand i handske).
Kan tänka mig att de som helst använder sina små dragare också oftare tror på små ackar, medans de som tenderar att föredra den kraftiga dragaren mer ofta tycker stor ack är viktigare än den extra vikten.
Kort sagt, valet beror på vilka egenskaper man strävar efter, vad det verkar på mig, mer på skruvdragaren än på de flesta andra handverktyg.
--- Mats ---
Jag håller med Mats, det är defintivivt en smaksak och vad man är van att använda.
Själv har jag ett tag haft en stor skruvdragare och en liten.
Då kvittar det om den stora är ganska tung för den behöver inte användas när man skruvar i tak och liknande oftast.
Men jag är trött på att behöva springa iväg och byta maskin för att man behöver dra en stor skruv eller köra en hålsåg så nu sålde jag undan båda och köpte Hitachin med dom små batterierna.
Den är inte mycket tyngre än Dewalt 10,8:an jag hade, men den är stark nog för att klara av allt jag vill göra.
Perfekt för mig.
Men planer finns på att köpa en batteri sticksåg, och då kommer jag nog köpa med ett 3Ah batteri till den.
Själv har jag ett tag haft en stor skruvdragare och en liten.
Då kvittar det om den stora är ganska tung för den behöver inte användas när man skruvar i tak och liknande oftast.
Men jag är trött på att behöva springa iväg och byta maskin för att man behöver dra en stor skruv eller köra en hålsåg så nu sålde jag undan båda och köpte Hitachin med dom små batterierna.
Den är inte mycket tyngre än Dewalt 10,8:an jag hade, men den är stark nog för att klara av allt jag vill göra.
Perfekt för mig.
Men planer finns på att köpa en batteri sticksåg, och då kommer jag nog köpa med ett 3Ah batteri till den.
Medlem
· Västerbottens län
· 61 inlägg
Nu ska den vara beställd. Hoppas att gå den på måndag. Det blev en Hitachi Ds14dsal 1.5 ah. Ser fram emot nästa vecka
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden