20 340 läst ·
53 svar
20k läst
53 svar
Skruvdragare 14.4v 1.5ah eller 3,0ah
Själv har jag valt de större batterierna till min skruvdragare. Tycker inte det finns någon anledning att välja de mindre. Kostnadsmässigt så tror jag inte att det skiljer så mycket om man ska nyanskaffa batterier.
Vikten är redan så väl tilltagen (på min maskin), så skillnaden mellan batterierna (vikten) gör varken till eller från.
Vikten är redan så väl tilltagen (på min maskin), så skillnaden mellan batterierna (vikten) gör varken till eller från.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
raveper skrev:
Det är väl det jag påpekat men fått på skalle av nimajneb.
14 volt 3Ah är ungefär som 18 V 2,33 Ah.
Det är inte per automatik så att en högre spänning betyder kraftigare maskin.
Sedan är det så att det är enklare att göra en kraftig maskin om man har högre spänning.
Min 12V makita slår min 230V AEG i allt utom varvtal.
Protte
:blushing:prototypen skrev:
Vad jag ville säga med det inlägget du hänvisar till är att man ska tala till bönder på bönders vis, och det är absolut inget nedvärderande i detta utan en konst som man måste lära sig.
Mao har man inte koll på vad Ah har för betydelse så ska man kanske inte dra in fysikens lagar, hade TS varit kunnig inom detta hade han aldrig frågat.
Du måste också ta med i beräkningen att du riskerar att värdera folk som bönder som blir förvirrade av fakta utan att de är så mycket dummare än du själv. Risken är att du likt säljaren ger ett överförenklat svar, trots att de kanske har ett val kvar att göra om de bara ges möjligheten att fundera på vilket.Nimajneb skrev::blushing:
Vad jag ville säga med det inlägget du hänvisar till är att man ska tala till bönder på bönders vis, och det är absolut inget nedvärderande i detta utan en konst som man måste lära sig.
Mao har man inte koll på vad Ah har för betydelse så ska man kanske inte dra in fysikens lagar, hade TS varit kunnig inom detta hade han aldrig frågat.
Som när du i ditt tidigare inlägg förenklar allting till att om valet är en 14.4 Volts maskin skall hemmasnickaren köpa 2 styck 1.5 volts batterier. Men det finns andra trådar här på forumet där hemmasnickare i dina ögon valt fel och istället köpt 3.0 Ah. Det finns redan en person som i den här tråden gett ett bra argument för varför man som hemmsnickare kan välja 3.0 Ah för just den här typen av maskin. Prototypen har varit inne på att olika spänningar ger olika egenskaper, och man väljer efter de egenskaper man vill ha. Många andra har varit inne på att man väljer beroende på arbetssituationen, men också på hur man som person gillar att jobba.
Så man kan välja två 14.4 Volts batterier, vilket till exempel köps som två på 3.0 Ah, eller ett på 3.0 Ah och ett på 1.5 Ah, eller 2 på 1.5 Ah, eller ...
Vad är det som gör det så självklart i dina ögon att de hemmasnickare som köpt 3.0 Ah har gjort fel? Du svarade inte när jag ställde frågan sist, men kan du inte trots allt nedlåta dig till att istället för att bara ge svaret, också ge förklaringen till varför i dina ögon de hemmasnickare som köpt 3.0 Ah har gjort fel?
--- Mats ---
Uppenbarligen känner du inte till några av våra klassiska ordspråk.Mats Bengtsson skrev:Du måste också ta med i beräkningen att du riskerar att värdera folk som bönder som blir förvirrade av fakta utan att de är så mycket dummare än du själv. Risken är att du likt säljaren ger ett överförenklat svar, trots att de kanske har ett val kvar att göra om de bara ges möjligheten att fundera på vilket.
Vad är det som gör det så självklart i dina ögon att de hemmasnickare som köpt 3.0 Ah har gjort fel?
--- Mats ---
Kanske har du hört talas om att man inte ska kasta sten i glashus. Detta är tex inte något nedvärderande för varken plantskolor eller glasmästare. osv osv
Visst kan det finnas tillfällen då man kan ha glädje av 3Ah batterier och då kanske man gör detta valet medvetet efter att man fått klart för sig att 3Ah batterier är tyngre men behöver inte laddas så ofta. Lägger man priset som en ytterligare faktor så är det väldigt vanligt att man väljer 2 st lättare batterier än ett större som man måste vänta på.
Jag började mitt inlägg med "1,5 Ampèretimmar skall det vara.." Det var för att Benjamin av misstag skrivit 1,5 V.raveper skrev:
Därefter menade jag att man skall räkna om batteriernas siffror till energilagringskapacitet i Wh, eller J eller elektronvolt eller vad du vill för att man skall kunna jämföra batteriernas energilagringskapacitet. Om man skruvar mindre skruv med vanlig skruvdragare, borde antalet skruv man klarar på en laddning vara hyfsat proportionellt mot batteriets energilagringskapacitet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ni må tjaffsa hur mycket ni vill, kunskap är aldrig tungt att bära, Kan någon få större insikt i något elektriskt/fysikaliskt så är det bra.
jag kommer att fortsätta med mina 2,6 Ah 12 V makita batterier, jag har 4 st, tar man med sig 2 st på ett jobb och ska dra 2 skruv stående på en stege så tar strömmen alltid slut efter första skruven, sedan tar no2 slut när andra skruven är halvvägs.
Det har ingen betydelse hur stort batteriet är, de tar slut enligt Murphys lag.
Protte
jag kommer att fortsätta med mina 2,6 Ah 12 V makita batterier, jag har 4 st, tar man med sig 2 st på ett jobb och ska dra 2 skruv stående på en stege så tar strömmen alltid slut efter första skruven, sedan tar no2 slut när andra skruven är halvvägs.
Det har ingen betydelse hur stort batteriet är, de tar slut enligt Murphys lag.
Protte
Det glädjer mig att vi nu även i dina svar till slut kan se att det kan finnas olika situationer och olika skäl till olika val. Till och med att ibland välja 3.0 Ah. Detta trots att du återigen för fram tanken om ett val mellan ett 3.0 Ah och två stycken 1.5 Ah.Nimajneb skrev:Uppenbarligen känner du inte till några av våra klassiska ordspråk.
Kanske har du hört talas om att man inte ska kasta sten i glashus. Detta är tex inte något nedvärderande för varken plantskolor eller glasmästare. osv osv
Visst kan det finnas tillfällen då man kan ha glädje av 3Ah batterier och då kanske man gör detta valet medvetet efter att man fått klart för sig att 3Ah batterier är tyngre men behöver inte laddas så ofta. Lägger man priset som en ytterligare faktor så är det väldigt vanligt att man väljer 2 st lättare batterier än ett större som man måste vänta på.
I många trådar ser man att frågan mer rör sig om 2 stycken batterier, och frågan blir då snarare om det skall vara de stora eller de små. Även i denna tråden har trådskaparen fokuserat på två batterier, prototypen fokuserar också på två batterier (stora). Det är vad jag minns bara du som i denna tråden tagit upp tanken att man väljer mellan ett stort och två små.
Du skriver "Lägger man priset som en ytterligare faktor så är det väldigt vanligt att man väljer 2 st lättare batterier än ett större som man måste vänta på". Det får mig att undra hur mycket pengar du normalt räknar med att man sparar på att köpa två små batterier istället för ett stort?
--- Mats ---
Ska man enbart köpa batterier löst så spar man inte ett smack men jag uppfattar det som attMats Bengtsson skrev:Du skriver "Lägger man priset som en ytterligare faktor så är det väldigt vanligt att man väljer 2 st lättare batterier än ett större som man måste vänta på". Det får mig att undra hur mycket pengar du normalt räknar med att man sparar på att köpa två små batterier istället för ett stort?
--- Mats ---
det är vanligare med prispressade dragar paket med 2 mindre batterier än med 2 stora. Troligtvis för att skapa en bra prisbild då dom större batterierna inte riktar sig till den stora konsumentmassan.
Och vi vet ju alla att köpa batterier i efterhand är dyyyyyrt.
Tja, jag skrev i alla fall om ett stort batteri. Ganska mycket till och med. Så det var inte bara Nimajneb.
Jag kom just på ett till skäl att ha ett stort i stället för två små: Om man kör Makita och snickrar sporadiskt och vill ha nån såg också så funkar inte de små batterierna alls i dem. Som i "går inte att klicka dit". Sitter nån plastbit ivägen.
Ganska bra skäl faktiskt om man är hemanvändare med bara små projekt och vill ha bra grejor men inte fler batterier än man behöver.
Exakt så har jag det på lantstället insåg jag nämligen. Skruvdragare och såg, ett batteri. Så här hade två små batterier varit helt värdelöst. Visserligen ett specialfall men ändå
Jag kom just på ett till skäl att ha ett stort i stället för två små: Om man kör Makita och snickrar sporadiskt och vill ha nån såg också så funkar inte de små batterierna alls i dem. Som i "går inte att klicka dit". Sitter nån plastbit ivägen.
Ganska bra skäl faktiskt om man är hemanvändare med bara små projekt och vill ha bra grejor men inte fler batterier än man behöver.
Exakt så har jag det på lantstället insåg jag nämligen. Skruvdragare och såg, ett batteri. Så här hade två små batterier varit helt värdelöst. Visserligen ett specialfall men ändå
Nu kan jag inte låta bli att ge mig in i leken
Jag skulle personligen vilja ha 3,0Ah accar om valet står mellan 1,5 och 3,0Ah. Varför?
- Skillnaden i vikt på 3,0 och 1,5 Li-ion 14,4V accar är väldigt liten.
- 3,0Ah accarna upplever jag som att de varar i evigheter
- Skillnaden i vikt på 3,0 och 1,5 Li-ion 14,4V accar är väldigt liten.
- 3,0Ah accarna upplever jag som att de varar i evigheter