Min sambo och jag kom in i en lite hetsig diskussion (med glimten i ögat), där jag sa att jag inte känner någon som äger en skruvautomat, och att jag aldrig använt en tidigare, trots att jag renoverat en hel lägenhet. Då skruvade jag minsann med vanlig skruvdragare, och att det gick hur bra som helst.
Sambon däremot påstår att ingen som sätter mer än en skiva gips skruvar utan skruvautomat!

Vår fråga är alltså: finns det som INTE äger en skruvautomat och lagt gips(mer än en skiva).
Eller, finns det ens någon som äger n skruvautomat, som inte jobbar om snickare?

Jag äger en. Underlättar något så enormt när man sätter skivor.

• Gilla
daseinstrieb och 1 till
  • Laddar…
Jag är ganska övertygad om att sanningen ligger någonstans mittemellan. Personligen äger jag ingen skruvautomat, men borde kanske vissa gånger haft en. Däremot känner jag många som äger en som kanske inte behöver. Precis som att jag känner vissa som sätter gips veckovis och inte äger en.

Men kom ihåg att jag och min bekantskapskrets inte är facit ;)

Vill också förtydliga att vi har en skruvautomat nu, vilket är underbart! Men vi kom in på diskussionen om hur vanligt det egentligen är.

• Gilla
leptop
  • Laddar…
R
Vad handlar det egentligen om här?
Din sambo vill köpa en skruvautomat men du vill inte?

har ingen egen men behöver jag sätta många skivor så hyr jag eller lånar en. Underlättar nått otroligt och tiden man sparar gör det värt alla dagar i veckan.

Har en mest för smidigheten, ibland måste man hålla i med en hand då blir det svårt att få i mer än en skruv med enpetare.

R RalleB skrev:
Vad handlar det egentligen om här?
Din sambo vill köpa en skruvautomat men du vill inte?

har ingen egen men behöver jag sätta många skivor så hyr jag eller lånar en. Underlättar nått otroligt och tiden man sparar gör det värt alla dagar i veckan.
Nej, faktiskt inte. Vi har en som vi använder och jag tycker den är fantastisk.
Vi började bara diskutera om det är vanligt att man har /använder en.

Nej det är inte så vanligt att folk har skruvautomater.

Jag vet ingen utöver mig själv som äger en skruvautomat. Jag har å andra sidan fler stycken.

Men det är bara en som jag verkligen uppskattar. Det är en skruvautomat med förlängning, som jag använder för att skruva gips i tak. Med den är det möjligt att relativt bekvämt gipsa ett tak ensam. Det är väl inte omöjligt utan den, men det är i alla fall väldigt mycket besvärligare.

Jag vet inte hur mycket gips man ska skruva för att det verkligen ska löna sig med en vanlig skruvautomat. Är det bara ett rum du ska gipsa så spar du inte in tiden det tar att åka och köpa automaten.

Och om man verkligen har bråttom så är det bättre att spika fast gipsen med spikpistol.

Snailman
Har en skruvautomat, använde den till förra huset när jag satte gips, när jag sätter gips i det här huset så använder jag en makita slagskruvdragare ;) den andra ligger i en låda nånstans. Har för mig att skruvautomaten var tystare, var en Senco med batteri, ungefär som denna men med två batterier

https://www.netauktion.se/auktion/produkt/senco-skruvautomat-2

Skruvautomaten är bättre för första skruven, men nu är jag lite mer van.

Privatperson som skulle gipsa en hel del, köpte en begagnad festool automat på tradera, oerhört bra investering

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Ångrar att jag inte köpte en skruvautomat tidigare, hade varit bra att ha tidigare under husbygget än när jag skaffade den, men jag har byggt ett halvt hus själv, men köpte den först halvvägs in i bygget efter att ha lånat en skruvautomat av en av mina hantverkare å testat lite med. För mindre jobb är det inte riktigt värt det. Köpte en Makita med sladd, sladd var billigare än en med batteri och för en amatör fungerar det bra. Jag såg till att köpa en som klarar både gipsskruvar och trallskruv så motiverade det inköpet mer.

Blir dock större åtgång på skruv med skruvautomat då det är så lätt och kul att skruva i några extra när man ändå håller på, så utöver att maskinen kostar i inköp så kostar det lite mer med fler skruvar, skruvarna kan även vara lite dyrare när de är bandade

Kan konstatera att det är inte så lätt som på TV, skruvar som inte blir nedskruvade helt ner, skruvar som fastnar osv, krävs ibland lite efterarbete. En peang (näbbtång) har jag kommit fram till är perfekta verktyget för skruvar som fastnat i skruvautomater med! Precisionen på placeringen av skruvarna är lite lika perfekt som med skruvdragare, för gips/plywood spelar det mindre roll men för altanbygget gick det inte använda skruvautomaten lika mycket som jag tänkte mig..

Jag brukar ofta fundera på hur många timmar det motsvarar i att ta in en hantverkare när det gäller verktygsinköp och lite jämföra med hur många timmar jag kan tänkas använda verktyget. Inköpet måste vara mycket mindre än hantverkarkostnaden vilket det ofta är ;)

Det är väl en fråga om man har mer pengar än tid? :)
Själv hade jag mer tid än pengar vid garagebygget och använde vanlig skruvdragare.

Heij83
Jag köpte mig en begagnad Festol skruvautomat. Jag ångrar mig inte för en sekund, den underlättar arbetet extremt mycket. Skulle vilja påstå att det går minst 5ggr så snabbt med skruvatomaten, iallafall med golvskivorna som jag satt hittills och bygger man en hel villa så är det mycket tid.

Lizzardo
Hyrde en till förra bygget men köpte en till det nuvarande.
Använder den till både OSB och gips :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.