Hejsan!
Hade ett byggöretag här för exakt fyra år sedan att lägga om trall som vilar på ett stort betongfundament. En del av detta bestod i en utbyggnad ovanför en betongsockel och krävde därmed pelare som står på sockeln.
Dessa pelare gjordes av 95x95 tryckt virke som står i rostfria stoplskor MEN skruvarna som fäster stolpskorna har nu rostat av. När jag kikar på den variant de använde så är det en betongskruv ECS-C (C4) vilket är min fråga till forumet om ni anser att det var en lämplig skruv att ha i sötvatten (sjö).
Bifogar bild på konstruktionen samt skruvarna.
Har ni samtidigt tips på hur jag kan göra om detta så det håller vore jag tacksam. Tillägas att pelarna vintertid också är utsatta för is. (Vattnet ligger ofta ovanför sockeln)

• Trätrall på betongfundament med pelare av tryckt virke och rostfria stolpskor vid vattenkant; diskussion om skruvar i sötvattensmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två skruvar på ett betongfundament, en i rostfritt stål och en liten, rostig skruv; relaterat till byggprojekts hållbarhet i våt miljö.
    Skapa konto
  • Betongskruv ECS-C etikett med detaljer: 7,5 x 92 mm, C4 klassning, 100 stycken, utomhusbruk markerat, artnr 105457, ESSVE varumärke.
    Skapa konto
AXS
Nej, du vill ha något i A4 för att det ska hålla över tid.

Kanske vara så att det inte finns betongskruv i A4, då kan spikplugg eller ankarmassa och gängstav funka. Eller ja, såklart massor med lösningar...

Farstatjej90
Bauhaus har ju en liten guide och de listar inte scenariot att skruven sitter mer eller mindre i vattnet som i det här fallet men det blir ju i alla fall rätt uppenbart att C4 var fel. Eller ja det är ju uppenbart för skruven är av men det borde varit uppenbart för den som skruvade också, i förväg.

https://www.bauhaus.se/media/pdf/Trallskruv guide_HR.pdf

AXS AXS skrev:
Nej, du vill ha något i A4 för att det ska hålla över tid.

Kanske vara så att det inte finns betongskruv i A4, då kan spikplugg eller ankarmassa och gängstav funka. Eller ja, såklart massor med lösningar...
Det verkar finnas, googlade bara betongskruv A4, finns massor.

Betongskruvar A4, dimension 10 mm, längd 90 mm, i en webbutik med pris 59 kr, antal tillgängliga 25.
Skapa konto

https://rostfri.nu/products/betongskruv-a4?_pos=1&_sid=8ba696213&_ss=r

• Gilla
AXS
  • Laddar…
K
Berongskruv i A4 eller rostfri gängstång bör du ha

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Tack för svar hittills. Jag är rätt medveten om att det är rostfritt A4 som gäller. Har byggt lite trallgolv själv i närhet till vatten (+20m) och även där tog jag det säkra före det osäkra och valde A4 trallskruv.

Jag tänkte mest i detta fallet försöka få er syn på om inte ett seriöst byggföretag själva borde känna till detta då man skruvar i vatten?

K
Nej alla snickare känner inte till det. Och även om de gör det är det inte alla som bryr sig.

K kniv skrev:
Och även om de gör det är det inte alla som bryr sig.
Tror nog att det är närmast sanningen.

• Gilla
kniv
  • Laddar…
A
T Tom S skrev:
Tack för svar hittills. Jag är rätt medveten om att det är rostfritt A4 som gäller. Har byggt lite trallgolv själv i närhet till vatten (+20m) och även där tog jag det säkra före det osäkra och valde A4 trallskruv.

Jag tänkte mest i detta fallet försöka få er syn på om inte ett seriöst byggföretag själva borde känna till detta då man skruvar i vatten?
Många i det seriösa företaget vet någ det men är tveksam till att alla i produktionen gör det!

Har kontaktat byggfirman två gånger via mail men inte helt oväntat får jag inget svar. Vet någon hur det förhåller sig med reklamationsrätt. Vid lite Googling hittar jag på konsumentverket:
Du kan reklamera fel som gäller arbete på fast egendom, mark och byggnader i 10 år.

Detta låter ju som att mitt ärende skulle falla inom, eller?

ClasseClas
T Tom S skrev:
Tyvärr behöver det inte ens vara under vatten för att skruv av typen C4 ska rosta av ihop med tryckimpregnerat virke.
https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-trallskruv-som-gar-av-ejot.317311/
Tryckvirke är väldigt aggressivt mot kolstålskruvar så det enda som gäller är antingen varmförzinkade skruvar eller hellre rostfria A2/A4. Tycker jag.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Tyvärr behöver det inte ens vara under vatten för att skruv av typen C4 ska rosta av ihop med tryckimpregnerat virke.
[länk]
Tryckvirke är väldigt aggressivt mot kolstålskruvar så det enda som gäller är antingen varmförzinkade skruvar eller hellre rostfria A2/A4. Tycker jag.
Håller med men nu var ju inte ens dessa skruvar i kontakt med virket utan skruvades direkt enbart genom stolpskon på bilden och ner i betongen.

ClasseClas
T Tom S skrev:
Håller med men nu var ju inte ens dessa skruvar i kontakt med virket utan skruvades direkt enbart genom stolpskon på bilden och ner i betongen.
Aha, jag missförstod. Likväl så är det varmförzinkat eller rostfritt som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.