15 984 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Skruvar genom dosa
Herre jösses.. Tala om att bråka om bagateller!
Det är helt lugnt att dra en skruv genom en dosa in i en träregel.. Vad är ni rädd ska hända egentligen? Att träet muterar sig, sprider sig in i dosan och äter upp uttaget? :wow:
Ibland går de inte fästa dosan på något konventionellt sätt.. då måste man tänka själv!
Det är helt lugnt att dra en skruv genom en dosa in i en träregel.. Vad är ni rädd ska hända egentligen? Att träet muterar sig, sprider sig in i dosan och äter upp uttaget? :wow:
Ibland går de inte fästa dosan på något konventionellt sätt.. då måste man tänka själv!
Detta är ju en annan rolig grejj.. Sitter centralen mot brännbart material så MÅSTE man sätta ett bakstycke på centralen! Hur många tror ni gör de? ingen verkar de som! För de går knappt att få tag på dessa bakstycken (Hager) Ingen grossist har hemma dom i sitt normala lager "pga att det inte är någon efterfrågan på dom".Mikael_L skrev:
Har nämnt det i flera liknande trådar. Men det finns täcklock för ändamålet. (E14 202 58). Om dosan är skruvad i trä hade inte jag gjort något åt det. Ifall den är skruvad i plåtregel är risken större (Men ändå liten) att konstruktionen blir spänningsförande och då kan det vara lämpligt att skydda skruvskallen.
Det händer att jag själv sätter ett par skruvar i dosan vid nödsituationer. Detta är inget jag ligger sömnlös av. Det gäller att använda sunt förnuft och göra en riskbedömning. Men om jag har ovan nämnda täcklock nära till hands så använder jag givet vis dem.
Det händer att jag själv sätter ett par skruvar i dosan vid nödsituationer. Detta är inget jag ligger sömnlös av. Det gäller att använda sunt förnuft och göra en riskbedömning. Men om jag har ovan nämnda täcklock nära till hands så använder jag givet vis dem.
Vanligaste exemplet är nog ett regelverk 45*45 bredvid en dörr eller öppning där reglarna står på c/c [nätt och jämt så att dosan får plats], plus att enklingen inte sitter uppe ännu. Gips alltså.Bo.Siltberg skrev:
Så nä Zven, inte lathet. Det är nämligen mycket krångligare att sätta en skruv inuti dosan än vad det är att skruva/limma upp ett skivfärste,
Enklast av de tre sätten är att dra en 4" spik i sidan som det är tänkt att man ska.
Inte min mening att bråka om bagateller. Jag vet ju som sagt inte om det är fel och var intresserad av att få veta.Rrrrr skrev:Herre jösses.. Tala om att bråka om bagateller!
Det är helt lugnt att dra en skruv genom en dosa in i en träregel.. Vad är ni rädd ska hända egentligen? Att träet muterar sig, sprider sig in i dosan och äter upp uttaget? :wow:
Ibland går de inte fästa dosan på något konventionellt sätt.. då måste man tänka själv!
Detta är ju en annan rolig grejj.. Sitter centralen mot brännbart material så MÅSTE man sätta ett bakstycke på centralen! Hur många tror ni gör de? ingen verkar de som! För de går knappt att få tag på dessa bakstycken (Hager) Ingen grossist har hemma dom i sitt normala lager "pga att det inte är någon efterfrågan på dom".
Är det också helt ofarligt, så bråkar jag inte.
Man förstör ju självklart inte dosan med skruv igenom om de inte behövs. Men prova tex att sätta en multidosa i efterhand i en solid trävägg utan att skruva genom den. De finns iofs speciella dosor nu med fäst-bleck på utsidan som ska haka i kanten, men de funkar oftast inte så bra.. och man måste ju få dosan exakt rätt för att slutresultatet ska bli bra..
jag sätter en tunn gipsskiva bakom centralen, godkänt eller ej, ingen aning, men helt ok enligt mig!Rrrrr skrev:Detta är ju en annan rolig grejj.. Sitter centralen mot brännbart material så MÅSTE man sätta ett bakstycke på centralen! Hur många tror ni gör de? ingen verkar de som! För de går knappt att få tag på dessa bakstycken (Hager) Ingen grossist har hemma dom i sitt normala lager "pga att det inte är någon efterfrågan på dom".
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
I dessa lägen är Garo bättre, för där följer bakstycket (och dörren!) med. Men å andra sidan måste man ändå bryta bort stora delar av bakstycket om det kommer rör genom väggen.Rrrrr skrev:Detta är ju en annan rolig grejj.. Sitter centralen mot brännbart material så MÅSTE man sätta ett bakstycke på centralen! Hur många tror ni gör de? ingen verkar de som! För de går knappt att få tag på dessa bakstycken (Hager) Ingen grossist har hemma dom i sitt normala lager "pga att det inte är någon efterfrågan på dom".
Hur svårt skulle det förresten vara att beställa hem några bakstycken till de olika Hagerkapslingarna och ha på hyllan?
Nej då.. de är inte svårt.. De har jag gjort också! Tyckte bara att de var "intressant" eftersom de flesta köper dessa typer av hagerkapslingar som ej har bakstycke.. så de betyder ju att de flesta skiter i att montera bakstycke. Är nog inte så många som vet att de ska vara bakstycke..Rikard Ågren skrev:
Och vad räknas som brännbart underlag egentligen? Gips med papp på? Gips med 2lager tapet på? Gips med 5lager tapet?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
När man byter från en gammal diazed får man väl låta asbestplattan sitta kvar 
Rrrrr skrev:
Herre jösses.. Tala om att bråka om bagateller!
Det är helt lugnt att dra en skruv genom en dosa in i en träregel.. Vad är ni rädd ska hända egentligen? Att träet muterar sig, sprider sig in i dosan och äter upp uttaget? :wow:
Ibland går de inte fästa dosan på något konventionellt sätt.. då måste man tänka själv!
Detta är ju en annan rolig grejj.. Sitter centralen mot brännbart material så MÅSTE man sätta ett bakstycke på centralen! Hur många tror ni gör de? ingen verkar de som! För de går knappt att få tag på dessa bakstycken (Hager) Ingen grossist har hemma dom i sitt normala lager "pga att det inte är någon efterfrågan på dom".
DET ROLIGASTE JAG LÄST muterar sig verkar som ts tror de haha! Det finns ju hål i dosorna med haha
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden