Vi har ett gammal hus uppvärmt med BV med radiatorer och golvvärmen och har det onödigt varmt i källaren där vi knappt vistas (uppåt 22-24 grader). Jag har förstått att man helst ska köra max öppet på t ex radiatorer för att pumpen ska ha optimalt flöde & verkningsgrad och istället styra tempen via kurvan och BV-pumpen, nu när det dock lagom på entré och övre plan men för varmt i källaren.Källaren är väl gjord på tidigt 90-talet så vi är glada så länge det fungerar och planerar på sikt att göra om det.

Jag skulle vilja få ned tempen några grader generellt i hela källaren mot 18-20, frågan är vart jag bör skruva givet hur det ser ut nu. Idealt har jag gärna lite varmare på slinga 1 men övriga lägre temp.

Pannrumet
Ska jag skruva innan cirkulationspumpen (det vita vredet), eller ska jag skruva ned hastigheten på pumpen, eller ska jag strypa returen Vred 3, eller via Bypassen (Vred 2). Känns dumt att strypa flödet och så fortsätter pumpen och kämpa med inget flöde?

Eller ska jag låta det där på fullt och ändra via fördelarskåpet direkt, där det stryps på tillflödet och inte returen vilket gör det lite mer spännande.

Stort tack för input.

• Diagram över ett värmesystem med fyra slingor och ett gammalt pannrum markerade, som visar hur rör dras och fördelas i olika zoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i pannrum med rör, ventiler och fördelarskåp för styrning. Visar var man kan reglera flöde och temperatur, inklusive slingor och pump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva ned på radiatorerna i källaren. Att ändra värmekurvan, eller hastigheten på cirkpumpen, ändrar hela huset samtidigt. Att ändra på cirkpumpen gör för övrigt nästan ingen skillnad alls.

Den enklaste "grundinjustering" du kan göra är att ha alla radiatorer fullt öppna, låta värmepumpen jobba en dag eller så, och sedan skruva ned på radiatorerna i de rum som blir onödigt varma.

Skruva ned på alla radiatorer i källaren, lika mycket på alla och lite i taget. Så första dagen sänker du alla kanske 1/4 varv, väntar in tempen, är det fortfarande för varmt tar du 1/4 varv till och så vidare.

Okay kan börja så, tack för input!

Börjar med att öppna upp alla ventiler/vred på max, väntar 1 dygn, skruvar på radiatorerna stegvis

Men kan jag inte dra ned på golvvärmen också via fördelaren (slinga 1 och slinga2 som endast är gv)?
Vi har ingen shunt så det blir väldigt varmt vatten som går in i hela källarslingan, inkl. gv.
Nu går det endast att strypa på tillflödet, men det är väl bättre att sätta handrattar/ställdon o strypa på returen?

Huruvida du stryper på tillopp eller retur torde inte göra någon jätteskillnad, trycket är ju ungefär detsamma i hela systemet. Om vi pratar vanliga rattar det vill säga. Skillnaden blir ju bara om vi hindrar när vattnet flödar in, eller när det flödar ut, men själva flödet går ju igenom oavsett. Så jag skulle säga samma procedur där. Sänk lite i taget tills det blir lagom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.