46 896 läst ·
23 svar
47k läst
23 svar
Skruva i spånskiva på vägg
Farzan skrev:Apropå fin och ful...var och handlade litet på B****us och skulle bl a ha några skivor OSB. Men det var slut och restad hos deras leverantör så det skulle ta ett okänt antal innan den kom in.
Men de hade 11 mm oklassad byggplywood, ful-plyfa med andra ord. Det syntes på att det var många stora kvistar och många skivor hade någon spricka i yttersta lagret. Men det borde väl duga bra att ha bakom gips o dyl? De tog 10:- mindre per skiva än de brukar ta för 11 mm OSB.
Ja jag tror nog att den funkar utmärkt. Normalt brukar dock byggplyfan vara något dyrare än OSB men så jäkla dålig kan den knappast vara den du hittat.
Vad är det för fel på byggmax spånskiva som någon ogillade förut ?
Jag är fd slöjdlärare och tycker mig ha sett mycket spånskiva men har svårt att se den som undermålig.
Iofs bara använt 16mm varianten men den var det inget som helst fel på.
Den var till och med finare yta på än det mesta jag sett tidigare.
mvh
Jag är fd slöjdlärare och tycker mig ha sett mycket spånskiva men har svårt att se den som undermålig.
Iofs bara använt 16mm varianten men den var det inget som helst fel på.
Den var till och med finare yta på än det mesta jag sett tidigare.
mvh
Mr XXX skrev:
Wow, 11 mm... det låter lite tycker jag... Visserligen är krafterna huvudsakligen vertikala men ändå...
Om vi inte pratar pris utan vad som är optimalt, var hamnar man då tro?
Sedan är ju "regel-regeln" självklar.
Mats_o: Din lösning är ju smidig och jag har varit där också, men tänk om 3 år när du ska hänga den där nya fifffiga manicken och så går det inte där du egentligen vill ha den, för där är det bara gips...
Gott nytt förresten, alla!
/Ronnie
Hmm, nu ska vi se... En två tre fyra... Konstigt! Det var väl tio stycken när jag startade bandsågen???
Ska man inte kolla för mycket på priset så är det ett grymt stadigt alternativ att sätta golvspån under gipsen på väggen, det är faktiskt inte SÅ enormt stor skillnad i pris jämfört med 12 mm plyfa som dessutom har den nackdelen att den sällan är särskillt slät och i synnerhet inte den man råkat köpa på byxxmax, bauhaus mm.
Faktum är att jag råkat ut för att den vart så vågig att den tryckt loss gipsen ovanpå!!
Som en parantes kan nämnas att det det finns 22mm spontad OSB med men den är ca 3ggr så dyr som 11mm
Faktum är att jag råkat ut för att den vart så vågig att den tryckt loss gipsen ovanpå!!
Som en parantes kan nämnas att det det finns 22mm spontad OSB med men den är ca 3ggr så dyr som 11mm
Sen finns det fiberarmerad 15mm gips med som dessutom i brandklassning ska vara likvärdig med dubbel 13 standardgips, prismässigt jämförbart men mindre byggtjocklek och mindre arbete.. (men satan så tungt att bära själv :-/ ca 60kg/skiva )
Jag håller på att bygga ett hus och jag kommer att sätta osb samt gipsskivor. Fick dock veta att man inte ska sätta upp osb kant i kant utan ha en springa på 4 mm lodrät och 2mm vågrät. Detta OM osb:n skulle svälla.........
Mvh.
Mvh.
Klicka här för att svara