46 896 läst ·
23 svar
47k läst
23 svar
Skruva i spånskiva på vägg
Sida 1 av 2
Hej,
I vårt nybygge ska vi ha spånskivor innanför gipset i innerväggarna.
Hur mycket last kan man skruva fast i dessa ? Kommer vi att slippa pluggar och mollys samt sökande efter reglar helt och hållet ?
Mvh
Fredrik
I vårt nybygge ska vi ha spånskivor innanför gipset i innerväggarna.
Hur mycket last kan man skruva fast i dessa ? Kommer vi att slippa pluggar och mollys samt sökande efter reglar helt och hållet ?
Mvh
Fredrik
Ska bli riktigt skönt. Är riktigt trött på att förstöra väggarna med Mollys. Dessutom lär det vara bra ljudisolering. Tydligen bättre än mineralull.
Jo på den positiva sidan hör även ljuddämpningen. 
Och känslan av en mycket mer massiv vägg om/när du dunsar till lite i väggen.
Är inte OSB-skivor att föredra istället för spån, pga pris och bärighet?
Nackdelen är dock dom jä*la stickorna, från OSBn.
Och känslan av en mycket mer massiv vägg om/när du dunsar till lite i väggen.
Är inte OSB-skivor att föredra istället för spån, pga pris och bärighet?
Nackdelen är dock dom jä*la stickorna, från OSBn.
Kanske ska kolla med med Götenehus. När vi sa att vi ville ha något stabilare (typ råspont) i innerväggare föreslog dom spånskiva direkt. Vi ifrågasatte inte det men det kanske är bättre med OSB ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Riktiga spånplattor duger lika gått som plywood. Finns tyvärr mycket skit-spån på marknaden. Det är dock viktigt att förborra för att få maximalt fäste/minsta åverkan i materialet. Har du en 4mm skruv, borra med 2mm borr.
Passa även på att limma spånplattan mot reglarna, så får ni en rejält stadig vägg. Använd vinterlim.
Passa även på att limma spånplattan mot reglarna, så får ni en rejält stadig vägg. Använd vinterlim.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Det är väl det som är problemet. Har själv en snickare och hans vän husentreprenören till hjälp i urvalet, i detta fallet Bygg-Elit.MathiasS skrev:
"Jättebilligt" kan ju vara en ledtråd hur man undviker ful-spån.
Kul att det här kom upp (igen...), är själv inne på samma lösning sedan min älskling föreslagit att jag ska konvertera garaget till verkstad. Och eftersom jag ska göra lite av varje i min lekstuga vill jag ha ett någorlunda flam-/brandskydd, alltså gips ytterst. Tänkte först använda spånskiva men lutar nu åt OSB frågan är bara vilken skivtjocklek som krävs. Det handlar om hyllor och skåp, verktygstavlor mm som väger en del som ska upp på väggarna. Har någon något bra tips?
/Ronnie
/Ronnie
skulle nog gå på vanlig 11 mm då jag misstänker att udda tjockare skivor blir mycket dyrare. Men kolla gärna upp priset o lägg in på forumet. Kan va kul att veta vad tjockare osb kostar.
Sen för de riktigt tunga prylarna får man leta upp reglarna
Sen för de riktigt tunga prylarna får man leta upp reglarna
För att som vanligt vara lite tvärtemot
så har jag bara satt gips och där jag tänker hänga saker tänker jag sätta vanliga konsolskenor på reglarna dvs cc60 och sen fäasta inredningen i konsolskenorna istället
Apropå fin och ful...var och handlade litet på B****us och skulle bl a ha några skivor OSB. Men det var slut och restad hos deras leverantör så det skulle ta ett okänt antal innan den kom in.
Men de hade 11 mm oklassad byggplywood, ful-plyfa med andra ord. Det syntes på att det var många stora kvistar och många skivor hade någon spricka i yttersta lagret. Men det borde väl duga bra att ha bakom gips o dyl? De tog 10:- mindre per skiva än de brukar ta för 11 mm OSB.
Men de hade 11 mm oklassad byggplywood, ful-plyfa med andra ord. Det syntes på att det var många stora kvistar och många skivor hade någon spricka i yttersta lagret. Men det borde väl duga bra att ha bakom gips o dyl? De tog 10:- mindre per skiva än de brukar ta för 11 mm OSB.