2 980 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Skruva gipset??
Man hellimmar gipsen mot spånet och så kan man sätta några skruv som håller fast den tills limmet torkat sen tar man bort dem.
Editerade mitt inlägg just för att man inte måste sätta skruvar, men jag brukar göra så för att vara säker. De kanske glider "ur spår" om hunden kommer farande innan limmet torkat
Vad som helst kan hända med "besten" i huset
Editerade mitt inlägg just för att man inte måste sätta skruvar, men jag brukar göra så för att vara säker. De kanske glider "ur spår" om hunden kommer farande innan limmet torkat
Vad som helst kan hända med "besten" i huset
Jag fick den förklaringen att med lim så transporteras all kraft från gipsskivorna, och det ovanför, mera homogent neråt mot spån och bjälklag än med skruv.KJ skrev:
Principiellt att det blir en bättre kraftöverföring och att det blir mindre tyngd per ytenhet. Istället för att x antal kilo fördelas på y antal skruv så är kraften helt riktad nedåt plant istället för punktvis.
Inte för att vara petig ACME men var står det att detta gäller ett våtutrymme som hat tätskikt?
Vi är i badrumsforumet.Tossegubbe skrev:
(Och som påpekats längre upp i tråden, gipsen ska limmas, inte för att ta upp nedåtriktade krafter, utan för att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna. Det klarar inte skruv, inte en suck. Om man skruvar så kommer man garaterat få problem).
Visst håller med om att det ska limmas men ville bara vara lite petig 
Antaganden är roten till alltings djävlighet säger vi här på firman 
Klicka här för att svara