hej på er..är lite nypå detta.men lästa nån stans att man inte får skruva fast gipset på golvet??..stämmer det?...ligger spånskiva nu som jag tänkte lägga gips på....

K
Man hellimmar gipsen mot spånet och så kan man sätta några skruv som håller fast den tills limmet torkat sen tar man bort dem.

Editerade mitt inlägg just för att man inte måste sätta skruvar, men jag brukar göra så för att vara säker. De kanske glider "ur spår" om hunden kommer farande innan limmet torkat :)

Vad som helst kan hända med "besten" i huset :)

Själv limmade jag utan att skruva fast gipset med skruv. Blev bra resultat och så var tipset jag fick från min lokala golvläggare.

Bara en till åsikt.

P
Eller så skiter du i gipsen och spacklar istället, så följer ditt bygge också dom framtida branschreglerna.

Jag skruvar alltid golvgips cc25 och det har ju funkat bra, varför ska man helt plötsligt inte kunna göra det :-/

KJ skrev:
Jag skruvar alltid golvgips cc25 och det har ju funkat bra, varför ska man helt plötsligt inte kunna göra det :-/
Jag fick den förklaringen att med lim så transporteras all kraft från gipsskivorna, och det ovanför, mera homogent neråt mot spån och bjälklag än med skruv.

Principiellt att det blir en bättre kraftöverföring och att det blir mindre tyngd per ytenhet. Istället för att x antal kilo fördelas på y antal skruv så är kraften helt riktad nedåt plant istället för punktvis.

P
KJ skrev:
Rörelser i materialen kan få skruven att krypa upp och punktera tätskiktet.

Inte för att vara petig ACME men var står det att detta gäller ett våtutrymme som hat tätskikt?

Tossegubbe skrev:
Inte för att vara petig ACME men var står det att detta gäller ett våtutrymme som hat tätskikt?
Vi är i badrumsforumet.

(Och som påpekats längre upp i tråden, gipsen ska limmas, inte för att ta upp nedåtriktade krafter, utan för att ta upp skjuvkrafterna mellan skivorna. Det klarar inte skruv, inte en suck. Om man skruvar så kommer man garaterat få problem).

Visst håller med om att det ska limmas men ville bara vara lite petig ;)

Hehe, jag vet. Menar bara att man kan ta för givet att det är ett våtutrymme i och med att det skrivs i badrumsforumet.. ;)

Antaganden är roten till alltings djävlighet säger vi här på firman :P

Tossegubbe skrev:
Antaganden är roten till alltings djävlighet säger vi här på firman  :P
Jo. Antar att du har rätt.. ;)

hehe...många åsikter.....stort tack ska ni ha ialla fall.....jag limmar... ;)....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.