3 552 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Skruva fast Vola tvålpump i duschutrymmet
Har precis skaffat en tvålpump från Vola (http://www.allsale.se/1/sv/vola-vola/vola-tvalpump-0,5-liter.php) och funderar på bästa sättet att skruva upp den i min dusch.
Jag tänker mig borra igenom kaklet med kakelborr, sätta i expander-gipsplugg, täta med silikon och sedan skruva upp den.
Min fråga är: tror ni det är det ok att sätta den med gipsplugg i väggen, eller MÅSTE jag hitta en regel att fästa den i?
Någon som gjort liknande lösning?
Jag tänker mig borra igenom kaklet med kakelborr, sätta i expander-gipsplugg, täta med silikon och sedan skruva upp den.
Min fråga är: tror ni det är det ok att sätta den med gipsplugg i väggen, eller MÅSTE jag hitta en regel att fästa den i?
Någon som gjort liknande lösning?
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Denna tråd kanske kan ge dig en annan idé:
http://www.byggahus.se/forum/badrum/157725-slut-med-hal-i-taetskikten-pa-riktigt.html
http://www.byggahus.se/forum/badrum/157725-slut-med-hal-i-taetskikten-pa-riktigt.html
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Skruva. Inte. Upp. Onödiga. Grejer. I. Duschen.
Definition på "onödiga" grejer varierar ju från person till person. Vissa kanske tycker att det är helt onödigt med en hylla, andra tycker att en fast monterad pumpbehållare för duschtvål är, om inte nödvändig, så väldigt praktisk. Men tack för omtanken.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Hur het tror du den där pumpen känns om 10 år? Eller vad tycker en eventuell köpare av din bostad om den?julbingo skrev:
Limma upp den!
3600 kr för en tvålpump...
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Fast det är en filosofisk diskussion, vi gör alla val både i livet och vid husbyggen som andra tycker är helflängt :O men var och en blir salig på sitt vis.petersson79 skrev:
Jag känner folk som köpt katt för 20 000 och själv har jag köpt höjningsprylar till jeepen för över 30, det är väldigt smarta val i min värld men kanske inte i din?
Till TS skulle jag rekommendera att inte skruva, av samma skäl som flera andra redan framfört ju färre hål man har och lämnar efter sej i badrumsväggarna ju bättre är det.
Ja jag har efter lite funderande kommit fram till att det blir Glabete-limning. Som sagt, ju färre hål desto bättre, särskilt i ett duschutrymme. Tack för era kloka synpunkter.
Att lägga 3600 kr på en tvålpump ser jag inget konstigt med egentligen, även om jag inser att det är mycket. Men jag lägger pengarna på de detaljer jag tycker är viktiga. Jag sparar inte heller in på blandare, toalett, dusch, tvättmaskin etc.
Att lägga 3600 kr på en tvålpump ser jag inget konstigt med egentligen, även om jag inser att det är mycket. Men jag lägger pengarna på de detaljer jag tycker är viktiga. Jag sparar inte heller in på blandare, toalett, dusch, tvättmaskin etc.
Om någon snubblar över tråden i framtiden:
Limma upp med superfix från casco, torka av eventuellt kakel och beslagen med sprit först.
Limma upp med superfix från casco, torka av eventuellt kakel och beslagen med sprit först.
J julbingo skrev:Har precis skaffat en tvålpump från Vola ([länk]) och funderar på bästa sättet att skruva upp den i min dusch.
Jag tänker mig borra igenom kaklet med kakelborr, sätta i expander-gipsplugg, täta med silikon och sedan skruva upp den.
Min fråga är: tror ni det är det ok att sätta den med gipsplugg i väggen, eller MÅSTE jag hitta en regel att fästa den i?
Någon som gjort liknande lösning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden