Hej,
Jag funderar litet på om det går att dra fast IKEAs parasoll Seglarö direkt i altanen. Jag har 2 parallella reglar som löper precis under trallen där jag vill ha parasollet så tanken är att skippa "krysset" och skruva fast stolpen direkt i reglarna med fransk träskruv.
Illustration av IKEA Seglarö parasoll monterad med fransk träskruv i två reglar på en trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni?
 

Bästa svaret

Rickard.
Kommer jag ihåg rätt så kommer du måsta borra ett hål för låspinnen men jag tror absolut det kommer fungera.

Jag flyttar dock runt min typ varje gång jag använder den så jag skulle inte vilja ha det så.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Kommer jag ihåg rätt så kommer du måsta borra ett hål för låspinnen men jag tror absolut det kommer fungera.
Ja, på ritningen ser det ju ut att vara ett extra hål på krysset för låspinnen.
 
Hej. Vi går i liknande tankar. Blev det bra?
 
Jag har inte dragit fast det ännu. Jag återkommer när jag dragit dit det :)

Det jag märkt med just det här parasollet är att det är litet stökigt att få upp om man vill ha något under det. Det är så brett så stagen tar i allt som man kan tänkas vilja ha under.
 
M McSoftly skrev:
Jag har inte dragit fast det ännu. Jag återkommer när jag dragit dit det :)

Det jag märkt med just det här parasollet är att det är litet stökigt att få upp om man vill ha något under det. Det är så brett så stagen tar i allt som man kan tänkas vilja ha under.
Ja man får ha distans till möblerna. Fyllde fötterna igår med sand. Efteråt insåg vi att de tar på tok för stor plats. Vi ska dessutom ha 2 parasoll för att skapa mycket skugga.

Funderar på att såga en distansbit i samma dimension som trallvirket för att i den sen borra hålet där pluggen ska sitta i så spar man ett hål i trallen iaf. Och för att komma upp i samma höjd som krysset.
 
  • Gilla
McSoftly
  • Laddar…
Ja, jag har funderat i litet samma banor :) vi kör med sandfoten just nu med. Mest för att se ifall placeringen blir bra. Litet trist att bulta fast foten och märka att man vill ha parasollet en meter till höger..
 
M McSoftly skrev:
Ja, jag har funderat i litet samma banor :) vi kör med sandfoten just nu med. Mest för att se ifall placeringen blir bra. Litet trist att bulta fast foten och märka att man vill ha parasollet en meter till höger..
Så sant!
 
Rickard.
Ett litet tips är att snurra upp den helt lodrätt och sedan vika ner den då tar den lite mindre plats men i övrigt är modellen både helt fantastiskt och rätt bökig på samma gång. Den är helt fantastiskt med gäster då den nästan oavsett klockslag kan skugga hela bordet där vi lätt kan sitta 8 personer men många gånger ångrar jag att jag inte köpte en mindre mer lättflyttad traditionell vinklingsbar parasoll.
 
Dags för en liten uppdatering :)

Jag har precis fått parasollet på platta så vi får se ifall det funkar

Jag satte vagnsbult genom en 170 regel då jag hade en liggandes. Det hade nog varit bra med en litet bredare regel.
Sedan drog jag fast regeln i altanreglarna som trallen ligger på med träskruv.
Det känns stabilt, men får se hur det håller över tid.

Det första jag märkt är att det blev litet billigare att få upp parasollet då det nu står mycket närmare räcket. Det är som det skrivits tidigare ett grymt bra parasoll när det väl är uppe, att fälla upp eller ner det är däremot riktigt meckigt då armarna blir så långa.
 
  • Träplatta med fyra vagnsbultar genom, fastsatt på en altanregel som en bas för parasoll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parasollfäste monterat på träregel som är fäst i altanens reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parasollfot monterad på träregel med vagnsbultar på en träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängt parasoll monterat på träaltan med vagnsbult i regel, nära räcke och trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M McSoftly skrev:
Dags för en liten uppdatering :)

Jag har precis fått parasollet på platta så vi får se ifall det funkar

Jag satte vagnsbult genom en 170 regel då jag hade en liggandes. Det hade nog varit bra med en litet bredare regel.
Sedan drog jag fast regeln i altanreglarna som trallen ligger på med träskruv.
Det känns stabilt, men får se hur det håller över tid.

Det första jag märkt är att det blev litet billigare att få upp parasollet då det nu står mycket närmare räcket. Det är som det skrivits tidigare ett grymt bra parasoll när det väl är uppe, att fälla upp eller ner det är däremot riktigt meckigt då armarna blir så långa.
Hur har det gått? Står det kvar. Tänkte göra något liknande!
 
Joppepärzon Joppepärzon skrev:
Hur har det gått? Står det kvar. Tänkte göra något liknande!
Jadå det överlevde :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.