Jag har nu snickrat ihop en egen tv-bänkslösning med hjälp av lite köksskåp-stommar från Ikea. Som täcksidor har jag valt att köpa MDF-skivor som nu är inlämnade för lackning. Jag köpte 12 mm tjocka mdf:er som jag sedan tänkte fästa på ovansidan och på sidorna av bänken.

Min fråga är: lämpar det sig att skruva fast mdf:er på det viset, skruven kommer så att säga gå först genom skåpstommen, och sedan in i mdf:en, så att skruvarna inte syns på ovansida. Kommer det hålla, eller smulas mdf:en sönder då? Behövs det någon särskilt typ av skruv?

Jag känner mig en aning okunnig inom mdf-området, så all hjälp skulle verkligen uppskattas! Jag lovar att posta bilder på projektet sedan. :)

Det går säkert bra. Du har ju inte så mycket marginal i o m att mdf-skivorna inte är så tjocka. Jag skulle nog använda montage-skruv och välja en längd som gör att du får ett par mm marginal.

Väldigt smart lösning julbingo.

Vilka köksskåp använde du?
Hur löste du det med kablar till tv:n eftersom du satte en mdf skiva ovanpå?
borrade du hål i mdf skivan?

det funkar riktigt bra, jag håller på med samma sak, målade dock mdf:n själv när jag satt dem på plats. Gäller bara som sagt att hitta lagom långa skruvar.
http://www.minhembio.com/FreSve

I och med att du har valt så pass tunn mdf så hade jag nog personligen valt att limma på skivorna istället för att skruva.
Du har ju bara ca 9mm att dra skruven i så varken spetsig skruv eller skruv med borrspets känns helt klockrent (spetsig för att den kan ge bulor på utsidan och självborrande för att själva borrspetsen inte drar vilket ger dig ännu mindre hållfasthet).

Om du ändå väljer att skruva så se till att "skruva med känsla" så du inte bränner på med skruvdragaren för då kan du antingen dra skruven igenom mdfen eller dra sönder mdfen så att du får ungefär samma hållfasthet som om du hade spikat med kopparspik (runt och blankt).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.