Hej forumet,

På bilden syns ett altanparti som är 300cm brett och 260 cm högt. Partiet är inte bärande och ska ersättas med en dubbeldörr och två fasta altanfönster som ska stå på en nybyggd upphöjning som den som finns där idag för de tre fönsterna i bild. Materialet i tak och på sidorna är siporex, i golvet är det betong (ERGE skiva).

Jag hade tyckt det var smidigt att skruva alla delar karm i karm med varandra, samt använda långa lättbetongskruv genom karmhylsorna, så gjorde jag med våra nya fönster och de sitter bra.

Det blir ett rätt hyffsat moment när ett par dubbeldörrar öppnas, som ska tas upp av tak, vägg och fönsterna brevid. Jag undrar, hade ni undvikit att ens ha dubbeldörrar samt går det bra att skruva allt karm i karm eller kan det uppstå problem vid montaget som jag bör ha tänkt på?

Företaget som jag tänkt köpa fönsterna och dörrarna av föreslår att ha reglar mellan fönsterna och dörrarna, varför förstår jag inte riktigt, den enda bonusen av detta blir väl om regeln sitter fast i både tak och golv? Men även då blir det ingen stor förändring i lastbärande förmåga ut eller in ur hålet, eftersom både fönster och dörrar redan sitter skruvade uppe och nere också.

Hjälp mig tänka tack! :)
/H

• Stort fönsterparti med utsikt över en uteplats med bord och stolar, bakom syns en byggnad med tegelrött tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
höjden är 226cm och inget annat :)

S
Jag skulle också satt en väggregel mellan dörrkarm och fönsterkarm. Dubbeldörrar är känsliga för skevhet och två ihopskruvade karmar blir inte lika bra.

S
Ska du sätta en mindre radiator och behålla fönsterbänken? Gissar att fönsterbänken är i eternit och innehåller asbets och får inte kapas.

Tack för det snabba svaret @sinuslinus . Ang fönsterbänken är det säkert eternit som du säger, den ska bort helt. Radiatorn ska också bli mindre, det glömde jag säga. Den nya radiatorn ska bara vara en modern version, och kortare, än den på bild. Det ska använda sig av samma rör från golvet.

@sinuslinus , Kan du utveckla hur du menar med att dubbeldörrar är känsliga för skevhet?

S
Det är två dörrblad som möts på mitten. De sitter med gångjärn i varsin sida. Är något skevt eller snett så märks det rätt tydligt jämfört med en vanlig dörr.

Bästa sättet att montera är att sätta upp karmen och fästa den i några punkter och sen hänga på dörrarna och justera in karmen efter dörrbladen.

@sinuslinus juste det har du rätt i.

Om jag monterar karmen först, och sedan hänger på dörrarna, så kan det vara så att dörrarna inte hänger perfekt direkt. Menar du då att jag justerar skevheten på karmen med infästningarna i vägg och tak för att den ska bli så rätvinklig som möjligt och dörrarna då löpa så bra det går?

I siporex låter det som att det kan bli svårt, det är inte världens bästa material direkt även fast skruvarna biter hårt. Kanske skulle satsa på en bred enkeldörr istället.

Hur hade du tänkt ang dubbeldörr vs bred enkeldörr och varför?

Sätt en regel/stolpe mellan fönster och dörr, blir stadigare, bra att det sitter när nan ska justera dörrarna.
Jag hade valt en 10 bred enkeldörr.

Om du väljer enkeldörr med samma hängning, kan ni montera karm mot karm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.