Ska montera om elementet och undrar om vattnet stängs av om jag skruvar åt dessa?

Vad för verktyg ska jag skruva åt dem med?

IMG_6969.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är kulventiler. Den finns vred att montera om man vill men det räcker att vrid själva "tappen" 90° med hjälp av en skiftnyckel så är ventilen stängd.

Den "platta ytan" på tappen längs röret/ventilen betyder öppen och när den "platta ytan" är tvär så är ventilen stängd.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rövolution Rövolution skrev:
Ska montera om elementet och undrar om vattnet stängs av om jag skruvar åt dessa?

Vad för verktyg ska jag skruva åt dem med?

[bild]
Detta är ballofixer, fast själva plasthandtaget har tagits bort. Så du skall vrida dom så dom står tvärs emot rören, dvs 90 grader.
Använd en skiftnyckel, tång eller om det finns ett spår (vilket vissa har): En stor skruvmejsel

Ok tack finns annat jag bör tänka på när elementet tas bort? Antar att det är bra med handdukar och balja för att tömma elementet på vatten?

Ok tack finns annat jag bör tänka på när elementet tas bort? Antar att det är bra med handdukar och balja för att tömma elementet på vatten?
Ja en radiator innehåller ju ett antal liter vatten, så även om du försöker hålla det så inet allt rinner ut så kommer nog en hel del kunna slabba innan du kan hälla ut det mer kontrollerat.

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
Krilleman
Antar att det är bra med handdukar och balja för att tömma elementet på vatten?
En radiator med standardinstallation går ju att stänga av med termostat/returventil eller koppel. (Nej, inte TP V4 utan extra avstängningar)

På så sätt minskas vattenspillet stort.

Hur ser din installation mot radiatorn ut?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.