A
Jag tänkte sätta upp gardiner i vardagsrummet och har köpt en gardinskena som ska monteras i taket.

Taket kan vara träfiberskiva eller gips. Ritningarna säger att det är ”c/c 60 cm med glespanel och innertakplank av gips på undersida”, trossbottenpapp 22 mm limmad och spikad spånskiva”. Huset är byggt 1968.

På riktigt så finns det reglar på c/c 60, så en plan kunde vara att sikta in borrningen på dessa.

Beslagen till skenan är plast.

Vilken skruv blir bäst för detta projekt?
Plastbeslag för gardinskena på en träyta bredvid en öppnad förpackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Horisontella skarvar i ett ljust innertak, troligtvis av gips, tänkt för gardinskenemontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Kanske träskruv, ankarskruv eller gipsskruv? Eller någon helt annan skruv?

Den platta gaffeldelen (U:et), med fyra pluppar i varje hörn (syns på nedersta belaget), ska ligga an mot taket. Och skruven ska sitta mellan gaffelns ben och alltså ha så pass stor skalle att den bär upp beslaget.

(Sedan ska gardinskenan häktas i "gångjärnet" på beslaget).

Men att välja rätt skruv tror jag är det allra svåraste momentet i detta gardinprojekt.

A
Ingen som vet?
Gardinskenan ligger fortfarande på golvet, för att skruvvalet är så svårt.

Så här hade jag gjort. Testa en vanlig träskruv. Om det visar sig att det bara är gips och tomrum bakom hade jag satt plugg och använt samma träskruv. Borde funka utan problem.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
Träskruv ca 4-5cm långa och 4-4,5mm grova borde funka fint. Bäst är om du prickar reglarna. Jag hade nog satt med mollyplugg eller duo-max om du prickar där det bara är gips. Dessa förborrar du isåfall med borr och borrmaskin. Skruven du använder behöver inte vara försänkt utan med kullrig skalle och plan undersida för bättre anliggning mot plasten

• Gilla
hyllplan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.