Idag satte jag på trimmerhuvudet på vår gamla Husqvarna röjsåg och skulle röja gräs. Efter en stund så behagade trimmerhuvudet ramla isär. Jag hittade alla delar utom skruven som håller ihop eländet, den befinner sig nu "någonstans i gräset". Tror ni skruven är en vanlig reservdel eller måste jag skaffa ett nytt trimmerhuvud? Den är vänstergängad och hålet den ska passa är ca 15 mm, stigningen verkar vara 1,75 mm.

(Förutom att slarva bort skruven så fick jag skruva isär "reservtrimmern" fyra gånger och lyckades dessutom skära upp ett finger på en gräsklipparkniv. Ingen bra dag för gräsröjning...)

Jag kanske borde gjort inlägget i "trädgårdsmaskiner".

Min gissning är att det är en extremt vanlig reservdel som kostar kanske 20 kronor på närmaste Husqvarna Center. Det är normalt en vänstergängad låsmutter som egentligen ska bytas med jämna mellanrum för att låsringen ska fungera bra. Gissar att du menar mutter och inte skruv?

Nej, det är en skruv. Det går ett invändigt gängat rör genom trimmerhuvudet. I ena änden fäster man trimmerhuvudet på röjsågen och i den andra ska den försvunna skruven sitta och håla ihop trimmerhuvudet.
Så den hör inte till själva röjsågen utan till trimmerhuvudet. (Som jag inte har en aning om det är Husqvarna eller något annat.)

Ah, jag hade fel igen. Börjar bli en dålig vana. Sorry...

Det var inget problem att få tag i en ny skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.