Inget jag rekommenderar, men om man har ett lite rymligare samvete vad gäller användandet av kommunens resurser kan man använda det absolut snabbaste sättet. Bogsera ut bilen till en gata som kommunen sköter om. Kommunen kommer snabbt transportera bort den. Problem solved och du sparade X antal månader på kronofogdens särskilda handräckning.

Fotografen skrev:
Just där finns det en stor fallgrop man kan drulla ner i.
Som tur är är ju den stora fallgropen bara ett par hundringar dyr. :D

jaso skrev:
Inget jag rekommenderar, men om man har ett lite rymligare samvete vad gäller användandet av kommunens resurser kan man använda det absolut snabbaste sättet. Bogsera ut bilen till en gata som kommunen sköter om. Kommunen kommer snabbt transportera bort den. Problem solved och du sparade X antal månader på kronofogdens särskilda handräckning.
d^_^b

Här avslöjar sig ett lite inbyggt fel i svenskens programmering, inte bara i TS fall, läs under ämnet juridik så är det många frågor av typen "vad gör jag med min medmänniska som stör mig?

Det första man bör göra är att prata med den människan inte om den med andra människor, är det konflikträdsla?

Denna bilägare kanske bara behöver en lite puff att rädda sin bil eller överlåta den till någon som tar bort den.

IOM att det finns plåtar så är det enkelt att spåra registrerad ägare, går att göra direkt med mobiltelefon. Det går inte att göra via internet (jodå det går men man får svaret på FAX). Sedan kan man skicka ett brev där man undrar om bilen ska hämtas eller skrotas.

Jag bor ju uppåt landet men jag tror inte det är min även om jag har varit registrerad för en massa bilar.

prototypen skrev:
Här avslöjar sig ett lite inbyggt fel i svenskens programmering, inte bara i TS fall, läs under ämnet juridik så är det många frågor av typen "vad gör jag med min medmänniska som stör mig?

Det första man bör göra är att prata med den människan inte om den med andra människor, är det konflikträdsla?

Denna bilägare kanske bara behöver en lite puff att rädda sin bil eller överlåta den till någon som tar bort den.

IOM att det finns plåtar så är det enkelt att spåra registrerad ägare, går att göra direkt med mobiltelefon. Det går inte att göra via internet (jodå det går men man får svaret på FAX). Sedan kan man skicka ett brev där man undrar om bilen ska hämtas eller skrotas.

Jag bor ju uppåt landet men jag tror inte det är min även om jag har varit registrerad för en massa bilar.
Nu är det ju så att jag tycker att säljaren är den som borde göra något inte jag eftersom vi kom överens om att bilarna skulle bort och detta skulle säljaren sköta om mot att vi tog all städning av fastigheten. Jag har i 2 års tid pratat med säljaren om detta men inget händer. Jo en bil togs bort inte två. Undrade därför om någon hade förslag på hur jag skulle fortsätta. Någonstans måste jag ju sätta ner foten - konflikträdd är jag inte bara trött på att inget händer.

Jag bor oxå uppåt landet och är en stolt norrlänning - menade bara att ägaren inte bor där jag bor.

Eftersom ingen lär anmäla dig för att du flyttat på bilen kanske du helt sonika ska dumpa den hemma hos säljaren? ;)

Tala om för säljaren att är den inte borta inom en vecka så står det på kommunal mark om 8dagar.

Suhagg skrev:
Tala om för säljaren att är den inte borta inom en vecka så står det på kommunal mark om 8dagar.
Eftersom det är olagligt att flytta på den är det bara dumt.

En liten lustig episod om detta; En granne rullade ut sin skrothög och ställde den på en närbelägen affärsidkares tomt då han var för lat och skrota den. Skyltarna var bortskruvade och 3 dagar senare var bilen full av hål bucklor och sten tack vare initiativrika barn. Han som "fått" bilen var mindre nöjd, luskade ut vems den var (inte jättesvårt då den flyttats 300 meter). En hjullastare i mörkret och vips var den tillbaka där den kom ifrån men nu gick den inte ens att bogsera iväg längre.

Kolla bara så att den inte har någon skatteskuld eller nått, det får den nya ägaren stå för om jag inte minns helt fel.

Nyfniken skrev:
Eftersom ingen lär anmäla dig för att du flyttat på bilen kanske du helt sonika ska dumpa den hemma hos säljaren? ;)

Är det inte bättre att komma ÖVERENS med ÄGAREN och dumpa den på bilskroten.

Protte

Mikael_L
pickels skrev:
Kolla bara så att den inte har någon skatteskuld eller nått, det får den nya ägaren stå för om jag inte minns helt fel.
Hmmm. Jag vill minnas att skulden står kvar på den som ägde bilen då skulden uppstod men att det är brukandeförbud för nuvarande ägare. Att man inte får ut skattemärke, ehh "fick ut".

Jag har en gång köpt en bil med trafikskatteskuld på tidigare ägare. Jag behövde aldrig betala den själv, men bilen fick inte brukas förrän skulden var betald. Jag fick kronokalle att skicka lite fler hotfulla brev till den tidigare ägaren så var skulden plötsligt reglerad.

Reglerna kan givetvis förändrats, då det här var rätt länge sedan.

Mikael_L skrev:
Jag har en gång köpt en bil med trafikskatteskuld på tidigare ägare. Jag behövde aldrig betala den själv, men bilen fick inte brukas förrän skulden var betald.
What?! :x

AnnInger skrev:
Jag har i 2 års tid pratat med säljaren om detta men inget händer.

Två år? :O hade jag ej klarat. hade Gjort något efter en vecka olagligt eller inte.. :@

Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.