Hej!

Håller på och ska bygga upp ett timmerhus som fritidsboende och kommunen vill att jag inkommer med en skrivelse hur jag kommer nyttja huset (dvs mindre än 4 månader per år eller 25 % av energianvändningen) Är det vanligt att de kräver det? Det är ingen kustkommun där man kanske kan tänka sig att folk bygger fritidshus och sen bosätter sig i dem! ;)

Bygglovet gäller alltså redan fritidshus

B Björkdungen skrev:
kommunen vill att jag inkommer med en skrivelse hur jag kommer nyttja huset (dvs mindre än 4 månader per år eller 25 % av energianvändningen) Är det vanligt att de kräver det?
De vill väl helt enkelt försäkra sig om att det inte är ett hus för permanentboende ni skall bygga, eftersom det gäller olika regler för fritids- och åretrunthus.

Är väl bara svara " jul, påsk. 4v sommar + helger under våren." Typ som alla andra nyttjar fritidshus.

Är det i Sverige eller Kina? Det blir ju bara värre och värre här i Venezuela!

B Björkdungen skrev:
Hej!

Håller på och ska bygga upp ett timmerhus som fritidsboende och kommunen vill att jag inkommer med en skrivelse hur jag kommer nyttja huset (dvs mindre än 4 månader per år eller 25 % av energianvändningen) Är det vanligt att de kräver det?
Är väl bara att skicka in hur du kommer att nyttja det, så är det fixat. Eller finns det någon annan orsak till frågan:thinking:
Dyker ju upp olika EU-direktiv som ska följas och inte alltid harmoniserar med svenska benämningar som t.ex. vårat svenska fritidshus utan här gäller väll begreppet bostad som endast nyttjas del av året.

Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De vill väl helt enkelt försäkra sig om att det inte är ett hus för permanentboende ni skall bygga, eftersom det gäller olika regler för fritids- och åretrunthus.
Ja, jag tänker också att de eventuellt har haft en massa problem med det och det är därför. Men tyckte det var väldigt kaka på kaka eftersom ansökningen redan gällde fritidshus

G gusvo085 skrev:
Är väl bara svara " jul, påsk. 4v sommar + helger under våren." Typ som alla andra nyttjar fritidshus.
ja, själva skrivelsen är ju inget konstigt med, funderade mest på om de var extra nitiska här i kommunen eller om det är vanligt att det krävs in skrivelser när det byggs fritidshus! :)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det i Sverige eller Kina? Det blir ju bara värre och värre här i Venezuela!
Det är mycket byråkrati vettu! ;)

A AndersS skrev:
Är väl bara att skicka in hur du kommer att nyttja det, så är det fixat. Eller finns det någon annan orsak till frågan:thinking:
Dyker ju upp olika EU-direktiv som ska följas och inte alltid harmoniserar med svenska benämningar som t.ex. vårat svenska fritidshus utan här gäller väll begreppet bostad som endast nyttjas del av året.
Ja, skrivelsen är ju inget konstigt med, funderade mest på om det var vanligt förfarande att de vill ha in det! Upplever också att varje person jag pratat med på kommunen har direkt tagit upp den frågan, så fort jag sagt fritidshus - antingen har de fått någon uppsträckning från högre ort eller så har det varit ett problem här! :D

Och du ska ju uppge dagens förhållande. Vårt fritidshus byggdes 1969 som enkel sommarstuga och idag vinterbonat fritidshus som används frekvent och nu några månader i följd sommartid. Utbyggt i etapper utan behov av bygglov, endast dispens från strandskydd.
Man har ju inte Saidas synska förmåga ;)

• Gilla
Björkdungen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.