3 026 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Skrivbord med linoleumtopp, spärrlaminat?
Hej
Jag tänkte göra ett skrivbord med linoleum på toppen. Har beställt Forbo Furniture som är 2mm tjockt och ska limmas med typ vattenbaserat kontaktlim enligt deras tekniker. So far so good, MEN, dom rekommenderar att limma ett motsvarande material på baksidan av kärnan för att undvika att den slår sig. Dom hänvisar till spärrpapp eller spärrlaminat. Det här är säkert lätt för någon i branschen men jag som lekman förstår inte riktigt var jag ska få tag på detta material. Spärrpapp genererar inga träffar, spärrlaminat lite fler men inte så många. Kan jag köpa någon typ av papp på bauhaus eller motsvarande?
Min kärna är en bänkskiva i stavlimmad bok på 27mm tjocklek.
Hälsningar Björn
Jag tänkte göra ett skrivbord med linoleum på toppen. Har beställt Forbo Furniture som är 2mm tjockt och ska limmas med typ vattenbaserat kontaktlim enligt deras tekniker. So far so good, MEN, dom rekommenderar att limma ett motsvarande material på baksidan av kärnan för att undvika att den slår sig. Dom hänvisar till spärrpapp eller spärrlaminat. Det här är säkert lätt för någon i branschen men jag som lekman förstår inte riktigt var jag ska få tag på detta material. Spärrpapp genererar inga träffar, spärrlaminat lite fler men inte så många. Kan jag köpa någon typ av papp på bauhaus eller motsvarande?
Min kärna är en bänkskiva i stavlimmad bok på 27mm tjocklek.
Hälsningar Björn
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Jag hade inte laminerat på massiv kärna, om/när den rör sig med årstiderna kommer det bli knas. Linoleumen är väl kanske lite följsam med laminatet är det definetivt inte.
Det du ska ha på baksidan heter mycket riktigt spärrlaminat. Ganska billigt jämfört med riktigt laminat o används bara på icke synliga ytor. Tex Fredricsons säljer det men något sådant kanske du inte har i närheten, bla Hornbach är återförsäljare av deras varor så de borde kunna ta hem till dig.
Det du ska ha på baksidan heter mycket riktigt spärrlaminat. Ganska billigt jämfört med riktigt laminat o används bara på icke synliga ytor. Tex Fredricsons säljer det men något sådant kanske du inte har i närheten, bla Hornbach är återförsäljare av deras varor så de borde kunna ta hem till dig.
Det är svårt att se men i Forbos reklam med exempel ser det inte ut som de har laminerat baksidan på alla applikationerna.
En bordsskiva är dock så stor så där om något skulle det kunna bli problem.
Går jag denna vägen blir det björkplywood och linoleum på båda sidorna.
Hur är det med MDF, är även dessa skivor i behov av något på baksidan?
En bordsskiva är dock så stor så där om något skulle det kunna bli problem.
Går jag denna vägen blir det björkplywood och linoleum på båda sidorna.
Hur är det med MDF, är även dessa skivor i behov av något på baksidan?
Hej, jag köpte Linoleum på https://trabutiken.se/, sen tog jag vanlig golvpapp på baksidan. Hade också valt något annat än en massiv bokskiva men hade råkat köpa den innan jag bestämde mig för att jag ville ha linoleum. Hade jag vetat det finns det säkert något billigare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden