Hejsan!

Jag har ett fint engelskt skrivbord i någorlunda bra skick. Det är dock märkbart använt från att jag har det som mitt dagliga skrivbord. Jag tycker att man ska använda saker man gillar, och jag gillar mitt engelska skrivbord. Någon gång i framtiden tänker jag nog renovera hela alltet på skrivbordet, hvilket då inkluderar att lacka om det. Just nu väntar jag dock med en total renovering tills jag känner att det blir värt mödan.

Det som jag dock vill renovera eller skydda är fanéren på ovansidan som slits extra mycket på grund av kontakt med armar. Ni kan se på denna bild (detta är var högerarmen ligger när man skriver på datorn och använder musen):

Engelskt skrivbord med synligt slitage och avskavd lack på fanér, särskilt där högerarmen vilar. Detaljerade dekorativa element längs kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är tydligt hur lacken slittits ned där färgen går från mörk brun till ljus brun till orange. Precis vid kanten så är all lack borta, då man ser hur det är matt istället för glansigt:
Närbild av fanérkant på engelskt skrivbord med slitage, lacken har slitits från mörk brun till ljus brun och orange, viss del matt utan glans.
Skapa konto

Såhär ser det ut på en del med minimalt slitage:
Detaljbild av ett engelskt skrivbord visar slitage på lacken med övergång från mörkbrun till ljusare färger och dekorationer i kanten.
Skapa konto

Lacken är inte i finaste skick på denna del, men det gör mig inte så mycket eftersom detta är en vardagsmöbel mer än en utställningsmöbel i nuläget.

Så till själva frågan: Hur skyddar jag den fanér som är blottlagd bäst? Kan man slipa minimalt och sedan lacka ovanpå, för att skydda skrivbordet från mer irreversibel skada? Någon gång i framtiden vill jag göra en fullständig renovering, men inte i detta nu. När detta väl händer så vill jag inte tänka "det skulle jag tänkt på då". Att poängtera är att jag kan tänka mig en lösning som är enkel och kanske inte så vacker, så länge det inte försvårar/försämrar utgångsläget för en ordentlig renovering senare.

Bonusfråga: Är det någon som har en aning hur tjock fanéren på ett skrivbord som detta skulle kunna vara? Skrivbordet är köpt på NK i Malmö, vilket betyder 1960-1980-tal. Det känns som ett skrivbord i bra kvalitet, så kan man anta att fanéren är tjockare än vad man hittar på moderna möbler?

BirgitS
Förr hade man stora rejäla skrivbordsunderlägg för att skydda skrivbordet från att bli nött. Det finns fortfarande att köpa.

Är det schellack eller cellulosalack kan du troligen bara tvätta av (med tvål och vatten och ev lite sprit eller lacknafta) och lägga på mer av samma då båda dessa löser upp lack som redan finns där och smälter ihop med den.
En annan fullösning vore att varmbocka till ett skydd för de mest utsatta delarna av transparent plexiglas som sen bara får ligga löst ovanpå.

P Pettman skrev:
Är det schellack eller cellulosalack kan du troligen bara tvätta av (med tvål och vatten och ev lite sprit eller lacknafta) och lägga på mer av samma då båda dessa löser upp lack som redan finns där och smälter ihop med den.
En annan fullösning vore att varmbocka till ett skydd för de mest utsatta delarna av transparent plexiglas som sen bara får ligga löst ovanpå.
Tack för svar! Jag tror det är schellack eftersom det löses upp med alkohol. Så tex denna schellack borde funka fint: https://www.slojd-detaljer.com/se/f...ndling/fransk-schellackpolityr-burk-om-250-ml ?

Jag föredrar att köpa shellack torr och blanda med sprit själv, får den stå för länge i löst tillstånd slutar den torka. Med det sagt får du en fräsch flaska är det säkert toppen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.