Hej!
Vi ska sätta upp en skrivbordsskiva mellan två balkar och mot väggen. Väggen består av gips och balkarna är en del av taket då vi bor längst upp.
Balkarna är till sin natur ojämn till ytan och vi ser att våra beslag inte riktigt nuddar dem hela vägen.
Vi har fått tips om att slipa balken så att beslaget blir jämnt. Är det ett måste eller finns det andra sätt?
Vi behöver lite best practice på hur vi allra bäst sätter upp skivan och om det är nödvändigt att montera fast den i väggen? Balkarna nuddar skivans främre del. Vi har även fått två stödpelare som matchar skivans djup.
Vi ska sätta upp en skrivbordsskiva mellan två balkar och mot väggen. Väggen består av gips och balkarna är en del av taket då vi bor längst upp.
Balkarna är till sin natur ojämn till ytan och vi ser att våra beslag inte riktigt nuddar dem hela vägen.
Vi har fått tips om att slipa balken så att beslaget blir jämnt. Är det ett måste eller finns det andra sätt?
Vi behöver lite best practice på hur vi allra bäst sätter upp skivan och om det är nödvändigt att montera fast den i väggen? Balkarna nuddar skivans främre del. Vi har även fått två stödpelare som matchar skivans djup.
Vet inte om jag förstår ditt problem rätt, men jag hade tagit aningen tjockare passbitar och format dessa så de passar stödbjälkarna. Inte tagit ur bjälken, utan putsat ner passbitarna så passbiten passar bjälken ojämnheter. Sådu får ett tight möte.
Eller ännu enklare använt kraftigare regelbitar under skivans kortsidor, typ 45x45 el 45x70 som jag putsat ur så de passar bjälkarna å sen skruvat dessa i bjälkarna. sedan lagt skivan på reglarna.
Eller ännu enklare använt kraftigare regelbitar under skivans kortsidor, typ 45x45 el 45x70 som jag putsat ur så de passar bjälkarna å sen skruvat dessa i bjälkarna. sedan lagt skivan på reglarna.
Ska skivan sitta mellan de horisontella stagen?
Isåfall känns det lättast att förborra i sidorna på skivan och bara fästa den med långa skruv rakt in i stagen. För att slippa att se skruvarna i mellanrummet kan man ju ta rundstav i ek med hål och sätta dit.
Tre till fyra skruvar för varje sida borde räcka om de går ca 50 mm in i stagen och är runt 5 mm i diameter.
Isåfall känns det lättast att förborra i sidorna på skivan och bara fästa den med långa skruv rakt in i stagen. För att slippa att se skruvarna i mellanrummet kan man ju ta rundstav i ek med hål och sätta dit.
Tre till fyra skruvar för varje sida borde räcka om de går ca 50 mm in i stagen och är runt 5 mm i diameter.
Tack för svar! Regelbitarna ska placeras under skivan, stapla den på bilden så att man enklare skulle se att regelbiten matchar skivans längd på kortsidan! Tycker du att man enklare slipar bjälken så att utskicket blir jämnare? Känns som att putsa regelbitarna känns svårare.M MasMats skrev:Vet inte om jag förstår ditt problem rätt, men jag hade tagit aningen tjockare passbitar och format dessa så de passar stödbjälkarna. Inte tagit ur bjälken, utan putsat ner passbitarna så passbiten passar bjälken ojämnheter. Sådu får ett tight möte.
Tack! Precis den ska placeras emellan de horisontella stagen.LoweW skrev:
Ska skivan sitta mellan de horisontella stagen?
Ja det är nog lättare att göra ett snitt i bjälken, men om ni vill ta bort skivan en dag har ni en förevigat kant i bjälken som syns. Därav mitt val att putsa på regelstumpen/passbiten även om det är aningen svårare.C Carroosc skrev:
Klicka här för att svara