Skriv ett bra avtal

998 läst  5 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
  2. E
    Anonym
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Holger Wästlund

Artikeln ger en bra sammanfattning av vad ett avtal bör innehålla. Jag skulle vilja tillägga följande: Kontraktet ska även beskriva vad som händer vid s.k. "avrådande". Se vidare ? Tänk dig att du i ditt ritningsunderlag eller i din beskrivning föreslår någon åtgärd som entreprenören anser vara olämplig. Det kan röra sig om mindre lyckat materialval eller att det är betydligt dyrare att utföra arbetet på det sätt som du föreslår än vad det slutgiltiga värdet blir. Då är han skyldig att avråda från det som du föreslagit och motivera varför han avråder. Tänk dig då för noga. Om du ändå håller fast vid att du vill att något ska utföras som du föreslagit så är entreprenören inte längre ansvarig för kvalitén, eftersom han har avrått. ? Detta gäller även sådana åtgärder som uppkommer under själva byggandet. Entreprenören är skyldig att även då avråda om det är något nytt som uppkommer som han anser vara fel eller onödigt dyrt.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hej

En sprängfirma/tomtfirma har jag en skriftlig kontrakt med att spränga, transportera och lägga singel för plattan samt spränga plats för garage och trappa. Denna firma har i sin tur anlitat annan grävfirma som hjälpa dem. Under arbetet har de två fördröjt arbetet i 6 vecka och hittat på alla möjlig unskulningar för att inte sätta fart på arbetet. På de sista veckorna då dem har känt att jag har press på mig att ska ta emot kommande hus har de krävt mer pengar än vad det står i kontrakten. Jag hade inte någon val än att öka summan med 50000kr för att de ska slutföra arbetet och de lovade att allt kommer blev färdig tills på en vecka. Men plötsligt har de ändrat sig och vill ha 40000kr till då de tycker att de hade från början krävt för låg ersättning.
    Men jag har inte betalat resterande förhöjde summan och kräver slutfört arbete enligt kontrakt.

Vad gäller här? Kontrakten eller deras krav? Vem är min motpart? Kan jag kräva att de ska slutföra arbetet innan de ta emot resterade belöpp? Är det inte kontrakt brått att de har ändrat avtalade priset? Kan man jämställa detta som utpressning?

Tacksamt eran svar.
    MVH
    Homeyl

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Hej Homey.
    Nu kan jag inte så mycket om det avtalslagen.
    Men har du ett skrivet avtal med den första firman så är det det som gäller tror jag.
    Och att det med dom som diskussionen skall föras.
    Har den första firman erbjudits möjlighet att se platsen så vet dom ju förutsättningarna och borde kunnat höja summan redan då.
    Så om du gjort vad som ligger i din makt för att dom du skrivit kontrakt med ska få tillgång till all information dom behöver så borde du inte betalat en krona utöver vad avtalet säger.
    Prata ,med en avtalskunnnig jurist och se vad han/hon kan göra.
    Visst jurister jobbar inte gratis det är höga timkostnader men om man är osäker så kan det vara väl investerade 1000-lappar (som grävfirman dessutom kanske får betala i slutändan) .
    Det kanske räcker med att du säger till grävarna att du är tveksam till deras krav och funderar på att anlita en kunnig jurist för att reda ut det hela.
    Stå på dig och lycka till

6. E
    Anonym
    Skrivet av: cheap jerseys

What's up, yup this paragraph Skriv ett bra avtal - Byggahus.se is really good and I have learned lot of things from it regarding blogging. thanks.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: